Inlägg från: glockenbach |Visa alla inlägg
  • glockenbach

München och gravid!

Hej alla andra tyskländare!

Jag har precis upptäckt att jag är gravid och det är ju lite omskakande i sig... och dessutom bor jag i München och har ingen aning om vad man i tyskland förväntas göra nu. Registrera sig, börja mätablodtryck...? Jag befinner mig i Sverige i två månader till, så jag tänkte gå till mödravården här en gång till att börja med.
    Men sen då? Var går man, vad säger man, vad gör man? Är det läskigt ? Har en bild av tyska barnmorskor som nån som typ kommenderar en och nyper hårt i en och ska visa hur man gör richtig und korrekt mit das kind.

Och fråga två: Är det någon som kan rekommendera en bra mödravård / barnmorska i München, helst någon som kan OK engelska? Min tyska är rätt bedrövlig tyvärr.

Supertacksam för svar...!

• Svar på tråden München och gravid!
  • glockenbach

Hej,

Grattis! Vad roligt!

Det har gått fint, tack! Jag frågade runt lite på en svensktråd som finns här och blev rekommenderad att prova Arlette Schwörbel i Schwabing, så jag har gått dit. De är toppen. Det är som en spasalong ungefär, de är jättetrevliga och tar väl hand om en.

Annars är jag idag i vecka 16 och mår prima. Har varit på två ultraljud hittills plus ett litet minikort ett, babyn verkar må fint och ligger precis mitt på alla kurvor den bör. Det är väldigt spännande alltihop.

Vad spännande för dig att gå för första gången! Hoppas allt går bra! Var ska du gå någonstans?
    Så du bor i Glocken också alltså, vad trevligt!

• glockenbach

Jag började med att se ut en klinik som verkade bra. Hittade denna:

www.geisenhoferklinik.de

Den rekommenderades på både Toytown och Swea. Och sen visade det sig att vår barnmorska samarbetar med den kliniken, så det var ju enkelt. Har dock inte varit dit än eller nåt, antar att det kommer närmaste månaderna.
    Inte vet jag om den är bra, men bilderna är ju fina... så den är säkert bra. Jag litar ganksa mycket på andras rekommendationer. Och doktorn lär prata bra engelska, det är nog mitt största krav. Vill inte behöva leta ord om jag är i en jobbig situation. (Är ganska kass på tyska fortfarande tyvärr ;) )

• glockenbach

Hej igen!
    Ja, jag kan ju inte lova vad du kommer att tycka men jag är som sagt helnöjd med Schwörbel. Min gynekolog är dock inte hon utan Frau Müller och som hebamme har jag en ung tjej som heter Valerie nånting som är jättegullig. Den bästa var nästan en afrikansk kvinna som jag hade när Müller var på semester, hon var helskön!
    Jag fick alltså träffa hebamme på en gång och få lite tips, och sen ska jag väl träffa gynekologen mindre och mindre och hebammen mer och mer.

Det enda jag kan påpeka är att jag skrev på nånslags kontrakt som sade att Om jag ångrar mig och vill byta gyn så måste jag betala en massa pengar. Det var ju läskigt, men som tur är vill jag inte alls det.

Ingen aning egentligen hur man hamnar hos Giesenhofer eller ej, men han står instämplad i mitt mutterpass som födselklinik så det verkar ju bra. Läste också raden om Belegeartz men jag fattade inte vad det var och tänkte att jag får ta itu med det senare.

Jag har testat gravidyoga på mitt gym (My sport lady på Klenze) och tyckte det var tämligen lamt. Tänkte nog fortsätta med min vanliga yoga så länge jag kan och ta det lite försiktigt istället. Jag håller mig troligen till mitt gym eftersom jag nu redan är medlem där. Har du hittat något bra ställe?

Berätta hur det går!

Catoz skrev 2009-10-08 22:15:47 följande:
    Tack for tipset Glocken! Laste om din bra erfarenhet pa Arlette S med barnmorskemote redan nu och blev plotsligt undrande om jag kanske skulle byta... Dr. H ar visserligen valdigt proffsig och kunnig och engagerad, men hade lite installningen att "BM far du traffa langt senare; den viktigaste personen ar din man som ju ar med hela tiden". Gav inte mkt kostrad heller utan mera typ: at inte ratt kott och mogelost...Visserligen ganska avslappnad vilket kanns skont men samtidigt kanns det inte som hon ger rad om man inte fragar explicit. Sa nar du skrev om hur suveran din BM via AS verkar vara sa blev jag alltsa lite fundersam. A andra sidan sa ar ju Dr. H runt hornet fran mitt jobb och har fatt manga rekommendationer pa TT... Medicinskt sett verkar hin ha stenkoll dock for hon ringde dagen efter mitt besok da ett av vardena var i lagre anda av normalkurvan och tog genast action med att skriva ut recept, vilket kanns skont. Hmmm.... Geisenhofer har vi ocksa funderat pa, men jag trodde man var tvungen att ha en Belegartzt for det: eller har jag blandat i hop det med nagot annat? Tror vi tankte kolla runt lite forst efter v12 (ar i v 8 nu) for att fa uppfattning och da kanske ga pa nagra av de dar infokvallarna som finns. Kanns mest surrealistiskt just nu Har du forresten tankt pa gravid yoga och i sa fall nagon aning om var det finns?
  • glockenbach

Taz: Berätta om du upptäckte något intressant! Var det första ultraljudet? Jag gjorde mitt i vecka nio, det var jätteroligt att se lillen!
    Gick i morse på vanliga tisdagsmorgon-yogan (som jag inte varit på sen i juni - hej flodhäst) - men om du vill testa lätt yoga till att börja med är preggoyogan på Mysportlady något för dig tror jag. Man ska ju vara lite försiktig nu dessutom så man inte övertänjer sig nånstans - sen lär ju magmusklerna dela sig så man inte får göra situps längre och en massa annat skumt.

Hedi: Som sagt, jag tyckte hon var jättego. Hon gjorde nacktransparensmessungen på min unge och sade en massa roliga saker som "oh, those little babies, they just play and play" när den rörde på sig. Vet inte om det är HELT sant att den bara leker och leker därinne men det lät väldigt rart. Hoppas du gillar henne!

• glockenbach

Nejmen fy vad tråkigt! Åh, precis det man är rädd för men inte tror ska hända. Vad sorgligt och jobbigt, även om det som du säger nog finns en anledning och att det kommer att lyckas bättre en annan gång. Det är ju verkligen vanligt att det händer. Men man blir ju liksom fäst vid den där lilla lilla på skärmen... jag är verkligen ledsen för er skull.

Sköt om er! Ja, vi kanske ses på gymmet - jag är mest där på mornarna (och inte precis varje dag ska erkännas.)
    Kram!

• glockenbach

Åh, 47%. Fast då borde ju nästa lyckas? (Om man glädjetolkar statistik lite?) Jag har vänner som nu är i sjunde månaden efter fem års försök - jobbigt som fan men till sist gick det ju och då är allt värt det menar dom.

Jag är rätt dålig på att hänga på Swea - när jag väl har barn tänkte jag väl gå på barngruppen, men innan dess? Jag är inte medlem heller för den delen, bara kollar in ibland för att se om det är nåt man borde gå på. Jag känner egentligen inga svenskar alls i stan, en eller tre som jag inte direkt umgås med. Men funderar lite på att dra mig dit igen någon gång.

• glockenbach

Jag har saknat Sverige rätt så mycket ända tills nu i somras, faktiskt. Jag var tjänstledig en månad för att jobba på mitt examensarbete och skulle sitta i Malmö och göra det, men jag längtade hit så mycket att jag smet hit två veckor av fyra..! För tillfället längtar jag inte hem alls. Fast jag vet att jag så klart saknar familjen och vänner - och bara samhället, kulturen. Vet hur mycket jag trivs när jag är där.
    Tror inte vi stannar många år efter att vi fått barn, men kanske några.

Jag och min pojkvän kom hit för jobb. I vårt yrke är det ganska svårt att få jobb och vi båda råkade få toppenjobb här, så det var ju inte så mycket att fundera på. Hur kom ni hit?

Taz: Flyttar ni från glockenbach då eller hur petiga är ni? Vi funderar lite på att flytta men orkar inte ta oss från vår gata ens, helst vill vi bo i samma hus..! :) Nu skaffar vi en massa nya skåp istället så tvåan ska funka ett tag till...

• glockenbach

Åh, jag är precis mitt emellan vilja-köpa-hus och vilja-flytta-till-New-york. Å ena sidan trivs vi bra där vi är nu, å andra sidan vill jag så himla gärna ha hus och trädgård, kanske till och med flytta hem och ha nånslags vardag med familj och vänner i Norrbotten som jag inte haft på tio år minst, så himla underbart att bara kunna bjuda över föräldrarna på fiskgratäng och TV en tisdagskväll - å tredje sidan är det ju nu man har bäst chans att testa bo överallt som ni gör, Taz. Skulle supergärna prova bo i NY ett tag, vi har till och med kontor där... eller London även om det är en jobbig stad, eller bara någon annanstans. Vill också upptäcka nya ställen. Älskar att resa och lära känna olika världar och människor. Fast å andra sidan skulle det var så himla underbart att slå sig till ro, bo någonstans "på riktigt", skaffa det där fina huset.

Det kommer väl att sluta med att vi inte rör oss ur fläcken tills vi blir tvingade av ett eller annat skäl bara för att vi inte kan bestämma oss.

Jag jobbar förresten som designkonsult - kortfattat kan man väl säga att mitt företag gör research och sen tar fram nya produkter som antingen kan vara fysiska saker (typ förpackningar, leksaker, astmainhalatorer...) eller fluffiga saker som tjänster, produktidéer, system...Ibland blir det lite väl fluffigt och därför syr jag och grejar en jädra massa på fritiden för att få lite utlopp för egensinnig kreativitet där inga kunder eller teammedlemmar kan komma och ha synpunkter..! ;)
    Just nu är det rätt mycket små kläder på gång här hemma. Och lite julklappar, kunde inte låta bli. Det låter lite maniskt men det var mest för att det var så kul att sy.

Svar på tråden München och gravid!