• Anonym

min man röker heroin! Hjälp

Snälla någon hjälp mig!
    Jag har nyligen kommit på min man med att röka heroin. Jag har nog egentligen vetat om det ganska länge, men varit så fruktansvärt blåögd. Jag har gång på gång ställt honom mot väggen angående detta. Han har hela tiden hävdat att han ätit bla stesolid mot sin ångest. (han mår psykiskt dåligt, men inte fått nån vidare bra hjälp utav bla vårdcentralen här)
    Jag vet inte hur länge detta pågått (rökheroinet) men han har tagit in detta i vårat hem. Och är påverkad i närheten av våra barn!
    han säger att han ska "skärpa" sig, och söka hjälp. Men vet inte vad jag ska tro, han har ju ändå ljugit så mycket för mig redan!
    Jag vet inte särskilt mycket om rökheroin och skulle verkligen uppskatta om det fanns nån där ute som kunde berätta om dess effekt. Att det är bedövande vet jag, men vad ska jag vara uppmärksam på i min mans beteende?
    Sen en annan sak, någon som vet hur det fungerar med psykvården och narkomaner? Det var nämligen någon som sa att psykvården inte "tar sig an" missbrukare. kan det stämma? Kan narkomanmottagningar hjälpa till med den psykiska biten?
    Hur funkar det om han söker tex öppna narkomanmottagningen, kommer det stå i några papper så att han tex riskerar att bli av med jobbet!
    Verkligen tacksam för lite hjälp här!

• Svar på tråden min man röker heroin! Hjälp
  • Anonym (fd missbrukare)

hej, jag fårstår verkligen att du är orolig för din man med hans drogproblem.
    jag har själv varit missbrukade och har varit drogfri i 3 år. tyvärr vet jag inget om just de han röker, men de känns lite oroande att han har dagit de intaget när barnen är vakna. Men du ska vara stolt över att du har märkt av att han gör de, väldigt lätt att blunde för just de och tro att de är något annat. även missbrukade kan vara bra att dölja de också.
    Det jag tycker att du ska göra är att om han verkligen vill sluta med de, vilket kan vara svårt att tro ibland om personen i fråga redan mår dåligt.
    men han tillexempel gå till " anonyma narkomaner " där har jag själv gått och de är vädligt bra. man behöver inte säga vem man är och man behöver inte berätta något första gången man kommer ditt heller. utan kan sitta och bara lyssna på vad dom andra har att berätta. dom som jag gick till behövde man inte fylla i några papper utan när man väl ville säga vad man hette så skrev dom upp de.
    men de kan vara olika från komun till komun.
    något du måste göra klart för han är att vissa att du stöttar han till 100 % men också att han INTE får hålla på med de när barnen är i närheten.
    för när man har tagit en drog så blir en del personer, säger inte alla en helt annan person och man kan få för sig vad som helst.
    men de bästa är om du kontaktar anonyma narkomaner och prata med dom.
    du kankse får lite information av dom

• Anonym

Tack för ditt inlägg!
    Jag ringde en öppenvårdsmottagning igår och han fick en tid dit redan idag! Han säger att han ska skärpa sig men han fortsätter att ljuga för mig! Igår undrade jag om han hade tagit något, vilket var uppenbart! Han nekade. Hittade senare tiparol i hans byxor!
    Känner mig hemsk som går igenom hans saker. Men vet inte längre vare sig ut eller in.
    Jag talar om för han att jag inte kommer lämna honom för alltid. Dock vill jag inte att barnen ska leva i detta och kommer troligtvis lämna hemmet tillfälligt! Tills han tagit sig i kragen!
    Jag erbjöd mig att följa med idag på samtalet, men han vill inte ha med mig. Menar att det kommer vara svårare att prata och öppna sig om jag är med. Får för mig att han inte vill ha med mig för att jag inte ska få reda på allt han håller på med.

• Anonym (fd missbrukare)

kanon att du ringde till dom.
    nu har ni kommit ett stg åt ett bra håll iaf, bra, att du gjorde klart för han om dig och barnen. Barnen är ju allas föräldrars allt.
    Att han inte vill att du ska följa med på de första samtalet kan jag på ett sätt och förstå, jag tyckte själv att de var svårt att öppna upp mig för mina drogmissbruk om de va någon som jag kännde. men tack vara dom samtalen tog jag mig själv i kragen för att till slut förstå att de jag gjorde var helt fel. folk i min närhet försvann ifrån mig. några har kommit tillbaka och några inte.
    men gör så dom du har gjort. gå i genom hans saker för att se om han har något i sina kläder som han har.
    hur gamla är barnen som ni har?
    och hur gick samtalet för han? berätta han något om de för dig?

• Anonym

Jo samtalet hade gått bra, han fick en läkartid direkt. Han har bla fått abstinens medicin och remiss till avgiftningen ifall han inte klara det själv.
    Han berättade en del om vad som sagts under samtalet igår men långt ifrån allt. Vill inte tjata på han om det också, så jag avvaktar och hoppas han kommer till mig så småningom. Han talar ju iallafall om vad som sker kring mediciner och så.
    Våra barn är 7, 3, och ½år gamla.
    Vi hade tänkt att resa bort över helgen som kommer nu, men vet inte om jag vågar lämna honom här själv! Hur hade du gjort?

• Anonym (Medberoende...)

Förstår att det är tungt...

Det finns hjälp att få även som medberoende...Jag har en hel del både drogfria och icke drogfria i min närhet...Jag går på Al-anon. Sök efter en grupp nära dig:) För mig har det varit till stor hjälp:)

Lycka till.

kram

• Anonym (jobbigt)

kan du inte hitta barnvakt till barnen och stanna med din man i helgen? känns lite obehagligt med tanken på barnen mitt ibland denna situation....Hoppas det ordnar sig, men tänk på barnens bästa i första hand, därefter din mans bästa.

• Anonym

Skickat iväg barnen till morföräldrarna igår. Han ligger som ett paket mår riktigt dåligt och är fruktansvärt rädd. Försöker få han att åka till psykolog akuten, men han vägrar. Han menar att han är för pigg och frisk och att dom inte kommer ta in honom. Jag ringde dom förut och pratade lite. Hon sa att visst kan det bli så att han får åka hem igen, men också att när man som i hans fall slutar tvärt så kan det bli farligt! Känns jävligt oroväckande, men han vägrar åka. vet inte vad jag ska göra nu. Jag måste åka imorgon då mina föräldrar inte kan ha barnen över helgen. Har pratat med en vän som har nycklar hit. Så om jag inte får tag på han under helgen så kan hon komma förbi och titta till honom. Känns som enda lösningen just nu! Jag har rensat lägenheten på pengar och rotat igenom vartenda litet gömma. Kommer handla hem allt som kan tänkas behövas. tänker ordna så att han inte behöver ta sig längre än till toaletten på hela helgen. Sen är det bara att hoppas på att han gör det bästa av situationen.

• Anonym

Hej ...

jag är medberoende och har haft tablettmissbruk själv......jag läste att du hittat tiparol i din mans ficka....låter som det skulle vara en trolig bov...jag har själv missbrukat tiparol och det är ett helvete när man ska sluta med de....
    Har du ingen som kan hjälpa dig att få in honom till psykakuten...det som händer där är förmodligen en stesolidavgiftning på 4 dagar.l.......vilket de i af där jag bor brukar erbjuda....han ska helst inte ligga själv över helgen...
    jag tycker att du tänker rätt för du måste ta hand om barnen i första hand men finns det ingen annan än mornor som barnvakt elr finns det ingen annan som kan komma o va hos han?????

• Mr Hard

Heroin är den drog som klassas som farligast. Därav straffet på bara några 10-tals gram kan det bli grovt narkotika brott och fängelse på flera år.

Tabletter är i mina ögon minst lika farliga och i kombination med andra läkemedel, sprit eller droger så kan de slå ut en totalt. Det värsta som kan hända är inte om han själv dör utan om han ger sig på någon utav barnen eller någon annan.
    En heroinist kan stjäla sin mammas guldtänder.

Var du än vänder dig där de kan ge riktig hjälp typ behandlingshem eller dylikt så måste han föras in i register och hur det syns utåt får du fråga de som jobbar med det.

Jag önskar dig all lycka till

• Anonym (medberoende2)

Hej TS!
    Bra jobbat, du verkar handlingskraftig både för din mans och dina barns skull! Hoppas du tar hand om dig själv också. Det är bra att din man har kontakt med beroendevården nu, då har han professionell hjälp.
    Ett tips till dig är att du är vaksam så du inte utvecklar ett medberoendebeteende, det kan bli destruktivt för både dig och din man. Läs mer om det här: www.codependencyinfo.com/symptom_medberoende.php

Hoppas det går bra för er alla!

Svar på tråden min man röker heroin! Hjälp