Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 15

GRATTIS Amathea!!!
    SKönt att allt gick bra till slut men jobbigt att det blev fel. Hoppas det är nåt som du kommer att kunna släppa och få hjälp med.
    kram

Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig.
  • Full av förhoppning
    Spicy Women skrev 2009-08-05 13:21:50 följande:
    Hej alla! I dag var vi till BVC och de tycker att David ska börja med potatis. Är inte det för tidigt egentligen? Han är ju 3 månader korrigerad.
    Man brukar inte korrigera när det gäller mat.

Vaccinationer och mat är det enda som inte korrigeras.... men sen kan det ju ändå vara så att de inte är mogna för maten, men deras tarmar har tvingats mogna mycket tidigare då de fått bröstmjölk långt innan de skulle varit födda, därför behöver man inte korrigera det.
  • Full av förhoppning

Navelkateter är små tunna sladdar som går in i naveln, det trodde jag att alla hade från början som var så tidigt födda.

Håller tummarna att allt går bra för er!!

Önskan0911 skrev 2009-08-05 19:52:53 följande:
    Navelkateter? Det har hon inte haft, vad jag har sett bara pvk, (antar av namnet att den sitter i naveln) och nu CVK i vänster ben, vet inte vart de lagt den, ska fråga imorgon, när jag träffar på nån som kan förklara för mig. Fick ge henne mat ikväll, tyvärr känndes det som om jag jobbade när jag drog på mig handskarna för att sticka in händerna i kuvösen. Men det kändes ändå kul att få göra nått vettigt inte bara titta på. (De har haft ett utbrott av Noro-infektion på avdelningen därför måste jag ha handskarna)
  • Full av förhoppning

Elias var uppe på 100% syrgas vid 3 tillfällen och sista tillfället fick han kväveoxid och då kunde man sänka syrgasen och sakta vrida ner kväveoxiden utan att syrgasen ökade igen..

Frila2 skrev 2009-08-17 19:47:34 följande:
    Oj, men vad dåligt! Man måste ju veta att barnet är stabilt nog att flyttas. 98 % syrgas har jag aldrig sett. Vet en liten kille som flyttades och bara någon dag senare fick en sepsis (eller om det var en lunginflammation, inte helt säker). Det slutade med att han blev knalldålig och flyttades tillbaka till Östra igen en vända.
  • Full av förhoppning

Tillägger att det inte var vid flytt utan bara "episoder" han fick som de kallade det.
    Han fortsatte syresätta sig som man gör i magen och då gick det inte via lungorna

Full av förhoppning skrev 2009-08-17 21:57:14 följande:
    Elias var uppe på 100% syrgas vid 3 tillfällen och sista tillfället fick han kväveoxid och då kunde man sänka syrgasen och sakta vrida ner kväveoxiden utan att syrgasen ökade igen..
  • Full av förhoppning

Elias blev jätteförkyld och de kollade flera ggr så det inte var RS för att han var så täppt att han andades jättefort och inte fick ut koldioxiden och syrgasen låg till slut på 1 liter.
    Det gick sen över och täppan försvann sen när vi kom hem och sonden försvann.. då försvann även syrgasen för hans del

• Full av förhoppning
    smurfan0 skrev 2009-08-21 12:30:42 följande:
    Hejsan, vet inte om jag passar i den här tråden, om min dotter räknas som extremt mycket för tidigt. Hon föddes i vecka 27+5. Vägde 1119 gram och var 36 cm lång. Hon är 3 veckor nu. (korrigerat) Väger 3372 gram och är runt 50 centimeter nu. Följde era barn korrigerade åldern? Alltså utvecklingen och så. Eller är det vanligt att dom är senare även om man räknar korrigerat?
    utveckling och storlek ska enligt lund korrigeras även om födelsedagen firas när de är födda.
    Kontroller etc... korrigeras i Lund upp till iallfall 5-6 år

men det är väldigt olika från ställe till ställe har jag märkt på bvc mm .. vissa korrigerar inte och tycker inte det är så viktigt medan de  på NEO i lund är jättenoga med det....
    Rätt och fel är nog beroende på hur man själv känner... om man har ett behov att korrigera eller ej.
  • Full av förhoppning

Beklagar så vixan

vi låg i lund och när vi fick beskedet om hur illa det var ställt med Elias lungor så sade de att de skulle ge kväveoxid (när han låg på 100% syrgas) och sen fick jag reda på att det tydligen bara fanns en annan åtgärd om det inte funkade och det var en hjärt och lungmaskin, och vad det innebär vet jag inte... jag är så glad att vi aldrig behövde ta reda på det....
    Elias lungor var också hans "enda" problem... hans akilleshäl som de kallade det. Men det är ju inte så bara.... man kan klara sig bra efter hjärnblödning och man kan fixa till matsmältning... men utan lungor kan man inte leva tyvärr.

Ledsen att ni inte fick behålla er kille!!

KRAM

• Full av förhoppning
    vixan skrev 2009-08-23 22:07:33 följande:
    Har fått ett svar av en annan medlem. Tydligen var han för liten. Barnen ska väga mer än 1.8kg och vara äldre än 33veckor. Full av förhoppningar: Hur gammal var din son när de fundrade på ecmo?
    Jag vet inte om ecmo och hjärt och lungmaskin är samma sak???? Ingen aning faktiskt.
    De behövde aldrig fundera på hjärt och lungmaskin för kväveoxiden fungerade och de kunde sänka syrgasen och sen sakta sakta sänka kväven utan att syrgasen for i taket igen.  Det var läkaren som då bara sade att om detta inte funkar finns ett annat alternativ och sen på uppföljningen av neotiden i prematurgruppen så berättade jag om detta och då sade NEOsköterskan att nästa steg om inte kväveoxiden funkar så finns bara hjärt och lungmaskinen kvar.... vet som sagt inte vad det innebär alls.

Elias är född 29+5 och det var några dygn efter han föddes då det var svajjigt.

Hoppas du kan få svar från din läkare!!
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 15