EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 15
GRATTIS Amathea!!!
SKönt att allt gick bra till slut men jobbigt att det blev fel. Hoppas det är nåt som du kommer att kunna släppa och få hjälp med.
kram
GRATTIS Amathea!!!
SKönt att allt gick bra till slut men jobbigt att det blev fel. Hoppas det är nåt som du kommer att kunna släppa och få hjälp med.
kram
Navelkateter är små tunna sladdar som går in i naveln, det trodde jag att alla hade från början som var så tidigt födda.
Håller tummarna att allt går bra för er!!
Elias var uppe på 100% syrgas vid 3 tillfällen och sista tillfället fick han kväveoxid och då kunde man sänka syrgasen och sakta vrida ner kväveoxiden utan att syrgasen ökade igen..
Tillägger att det inte var vid flytt utan bara "episoder" han fick som de kallade det.
Han fortsatte syresätta sig som man gör i magen och då gick det inte via lungorna
Grattis Edvin och hoppas liksom de andra att dagen blir bra!!!
Elias blev jätteförkyld och de kollade flera ggr så det inte var RS för att han var så täppt att han andades jättefort och inte fick ut koldioxiden och syrgasen låg till slut på 1 liter.
Det gick sen över och täppan försvann sen när vi kom hem och sonden försvann.. då försvann även syrgasen för hans del
Beklagar så vixan
vi låg i lund och när vi fick beskedet om hur illa det var ställt med Elias lungor så sade de att de skulle ge kväveoxid (när han låg på 100% syrgas) och sen fick jag reda på att det tydligen bara fanns en annan åtgärd om det inte funkade och det var en hjärt och lungmaskin, och vad det innebär vet jag inte... jag är så glad att vi aldrig behövde ta reda på det....
Elias lungor var också hans "enda" problem... hans akilleshäl som de kallade det. Men det är ju inte så bara.... man kan klara sig bra efter hjärnblödning och man kan fixa till matsmältning... men utan lungor kan man inte leva tyvärr.
Ledsen att ni inte fick behålla er kille!!
KRAM