Önskan0911 skrev 2009-08-05 19:52:53 följande:
Navelkateter? Det har hon inte haft, vad jag har sett bara pvk, (antar av namnet att den sitter i naveln) och nu CVK i vänster ben, vet inte vart de lagt den, ska fråga imorgon, när jag träffar på nån som kan förklara för mig.Fick ge henne mat ikväll, tyvärr känndes det som om jag jobbade när jag drog på mig handskarna för att sticka in händerna i kuvösen. Men det kändes ändå kul att få göra nått vettigt inte bara titta på. (De har haft ett utbrott av Noro-infektion på avdelningen därför måste jag ha handskarna)
Konstigt att de inte använder de fina, fina kärl som sitter i naveln. Det gör man mer eller mindre alltid i Sverige (om man inte är så liten som en viss liten tjej som är östersundstjejens otroliga dotter

). Om hon inte haft navelkatetrar alls så är det inte konstigt att man sätter cvk tycker jag, de behöver ju mycket dropp i början, både glucos och salter, sedan behöver de ju utöver det massa mediciner i infusionsform som morfin och insulin om det behövs. Nog en fördel med cvk i det läget. En cvk på benet? Vet inte, det kanske är vanligt på prematura barn men jag har adrlig sett det vare sig på barn eller vuxna. Den kanske är satt i V femoralis kanske, eller V saphena magna som sitter längre ner. Jag spekulerar vilt nu.
Härligt att du fick mata henne. Vad är noro-infektion? Använder de sterila handskar? Annars är ju välspritade händer mer rena än rena handskar. Här i Göteborg såg jag aldrig några handskar på personalen utan alltid välspritade händer.
Vad jobbar du med? Själv är jag sjuksköterska.
Nu ska jag inte fråga mer, du har nog att fokusera på ändå.