• Frila2

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 15

Hej! Tittar in här jag också. Tråd nr 15, inte dåligt

Välkommen till sofie och laura och gosnosens mamma

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Frila2
    cloudberry79 skrev 2009-07-20 17:16:53 följande:
    Herregud vad många trådar som hunnit avverkas sedan Vidar föddes! Han är ju ännu våran bebis, fyller två i oktober, tiden går fort.. Läste i förra tråden att någon kände det som att de trängde sig på, och det gör ni nya absolut INTE. Tråden kom ju till för att nya EPT-mammor skulle få hjälp och stöd av de som redan fått mycket tidigt födda barn. Den har varit till jättehjälp för mig och jag läser ännu i den varje gång det är en uppdatering, även om jag sällan skriver nu för tiden. Iallafall ska vi på korrigerad 18-månaderskontroll på måndag och hoppas då bli avskrivna för gott från neo.Hur resonerar ni andra när det gäller H1N1-vaccinet? Vi ska höra oss för lite på måndag, har hört så många bud om hur gamla barnen måste vara för att vaccineras, samtidigt är vi väldigt oroliga på grund av Vidars tidigare respiratoriska besvär och operationer. Känns liksom självklart att vaccinera om det är möjligt.
    Jag och maken har tänkt vaccinera oss. Siri är för liten för att det ska vara aktuellt för henne. Hon är 7 månader på onsdag (drygt 4 korr.).
    Ju fler som vaccinerar sig desto mindre blir smittspridningen och riskerna för dem som inte kan vaccineras.
    Nu är det ju ett tag kvar till vaccinet kommer men ringer man sin VC bara? Jag får alltid erbjudande om vaccination från jobbet men har aldrig tidigare tagit det.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Frila2
    bluebride skrev 2009-07-21 20:35:07 följande:
    Var på BVC idag. Aurora är idag 55 cm och väger 4778g
    Så nära 5 kg! Nästa gång såå. Men det är helt otrolig hur den lilla tjejen har vuxit.
  • Frila2

Vi fick väcka Siri på nätterna för att hon skulle äta i början men snart började hon hoppa över ett av nattmålen. Nu när hon är 7 månader (4 korr.) så sover hon oftast från 19:30 - 06.
    De senaste 4 dagarna har hon haft så svårt att komma till ro och har vaknat flera gånger under nätterna och varit ledsen. Hon sover väldigt oroligt och slänger sig fram och tillbaka. Hoppas att det inte håller i sig så länge för hon har inte varit utsövd alls de senaste dagar, blivit övertrött, fått ännu svårare att somna...

• Frila2
    TessanS skrev 2009-07-30 21:35:27 följande:
    Frila2: Ni verkar ha samma tider som oss, men hon äter alltså inget under den tiden?! Hoppas hon sover gott snart igen...WrittenFiction: Det verkar vara en matglad kille du har där... Våra pojkar var oxå inställda på tre timmars intervaller i början men sen när vi fasade ut bröstmjölken och började med NAN fick vi stora problem med magarna. Det kändes som om vi matade JÄMT!!! *ryser* I efterhand förstår man hur jobbigt det var, med mediciner hit och dit och matning och bajsning osv...Nu hoppas jag på att pojkarna börjar sova hela nätter....Förresten, ni som använt ersättning, när har ni gått över på annat?? Välling osv...jag försöker ge lite smakportioner och gröt men det blir mest katrinplommon eftersom det är SUPER för magen.
    Nej, precis. Hon äter inte mellan 19:30 - 06 om hon sover så. Men hon har varit orolig i sin sömn de senaste dagarna men inte vaknat ordentligt utan bara stökat runt och gnällt.

När vi gick från bröstmjölk till NAN (på sjukhuset redan) brakade hennes mage totalt och hon fick så mycket förstoppningsproblem. Vi provade NAN + laktulos men det fungerade bara i två månader sedan blev hon tokförstoppad och efter det kunde hon nte bajsa själv alls. Vi bytte till BabySemp Bifidus (endast det) och avföringen blev bra i konsistens men hon kunde ändå inte bajsa. Inte förrän vi började med smakportioner nu i juli har hennes mage börjat fungera och hon kan bajsa sjlv utan stimulans med temp/tops.

Vi ger Siri lite, lite gröt på morgonen och en iskub med katrinplommon och på kvällen får hon 2 eller 3 iskuber med morot/majs/palsternacka eller vad det kan vara. Vi varierar oss, samma smak i några dagar, sedan byter vi. Men hon gillar inte majsen alls så det kommer vi kanske inte ge så mycket.
    Köpte ärtor och sötpotatis igår som jag ska göra nu i veckan. Får se om det är något som går hem. Morot och palsternacka är överlägset godast (har provat potatis och broccoli och det är ännu värre än majs)
  • Frila2
    Önskan0911 skrev 2009-08-05 17:21:42 följande:
    Har varit på eftermiddagsbesök hos vår dotter, fick reda på att hon fått en CVK nu på eftermiddagen. Det är ju bra tänkte jag, lättare än att få all medicin perifert. Men är det vanligt att de får cvk så tidigt? Tänkte på infektionsrisken.
    Var har de satt CVK:n? V Subclavia? Navelkatetrar får de ju alltid och de vill man väl dra så fort de kan. Frågan är bara om det är värt att dra navelkatetrarna bara för att sätta en central infart istället. Men det kanske är så att man helt enkelt inte är i behov av en artärnål längre och då drar man båda navelkatetrarna och sätter en CVK istället. 
    Siri är inte född så tidigt (28+4) så hon var aldrig i behov av CVK. Så fort som hon kom upp i 20 ml x 8 i matmängd så drog man alla infarter. Tror man hade dragit navelkatetrarna någon vecka innan och satt PVK:er.

Visst är det en infektionsrisk att ha en CVK men att sticka om och om igen är ju också infektionsrisk. Framförallt om man misslyckas och behöver ha många stickförsök på sig. PVK:erna fungerade bara i någon dag så de behövde ju bytas ofta. Om man ser att behovet av dropp eller annan medicinering kommer hålla i sig mer än någon vecka är det väl rätt bra att man sätter en CVK istället?

Idag har jag jobbat första gången sedan förlossningen. Nästan 8 månader sedan (15:e dec) som jag kollade bltr och urinsticka på jobbet och fick åka in till antenatalen akut. Jag har bara tagit tre extrapass, ska inte börja "på riktigt" förrän i februari. Men det kändes helt ok att komma tillbaka, jag hade inte glömt allt som jag trodde.
  • Frila2
    Önskan0911 skrev 2009-08-05 19:52:53 följande:
    Navelkateter? Det har hon inte haft, vad jag har sett bara pvk, (antar av namnet att den sitter i naveln) och nu CVK i vänster ben, vet inte vart de lagt den, ska fråga imorgon, när jag träffar på nån som kan förklara för mig.Fick ge henne mat ikväll, tyvärr känndes det som om jag jobbade när jag drog på mig handskarna för att sticka in händerna i kuvösen. Men det kändes ändå kul att få göra nått vettigt inte bara titta på. (De har haft ett utbrott av Noro-infektion på avdelningen därför måste jag ha handskarna)
    Konstigt att de inte använder de fina, fina kärl som sitter i naveln. Det gör man mer eller mindre alltid i Sverige (om man inte är så liten som en viss liten tjej som är östersundstjejens otroliga dotter ). Om hon inte haft navelkatetrar alls så är det inte konstigt att man sätter cvk tycker jag, de behöver ju mycket dropp i början, både glucos och salter, sedan behöver de ju utöver det massa mediciner i infusionsform som morfin och insulin om det behövs. Nog en fördel med cvk i det läget. En cvk på benet? Vet inte, det kanske är vanligt på prematura barn men jag har adrlig sett det vare sig på barn eller vuxna. Den kanske är satt i V femoralis kanske, eller V saphena magna som sitter längre ner. Jag spekulerar vilt nu.

Härligt att du fick mata henne. Vad är noro-infektion? Använder de sterila handskar? Annars är ju välspritade händer mer rena än rena handskar. Här i Göteborg såg jag aldrig några handskar på personalen utan alltid välspritade händer.
    Vad jobbar du med? Själv är jag sjuksköterska.

Nu ska jag inte fråga mer, du har nog att fokusera på ändå. 
  • Frila2
    Önskan0911 skrev 2009-08-06 08:28:07 följande:
    Noro infektion stod det på lappen men när jag googlar så är det calicivirus.Nej inga sterila handskar bara "vanliga".Men ordentligt spritade handskar och en nu nästan nystädad avdelning.Jobbar också som sjuksköterska.Det har tydligen varit en bra stabil natt, får se vad de säger när vi kommer dit nu på Fm.Jag blir utskriven idag efter lunch och flyttar till maken på patient hotellet, det känns bra.
    Ok. Oj caliciviruset vill man ju inte ha. Skönt att de har städat ordentligt nu.

Skönt att natten varit bra. Hoppas att dagen blir lika stabil. Härligt att ni kan bo tillsammans på patienthotellet. Varför är ni i Finland? Var ni där på besök eller har de flyttat er dit? För du bor i Sverige?

Antog att du var ssk. Det är fler sjuksköterskor bland föräldrarna i denna tråden. Själv jobbar jag inom onkologi.
  • Frila2
    Önskan0911 skrev 2009-08-17 17:13:08 följande:
    Hej igen,Det ser ut som om vi får åka "hem" imorgon!!!Men vad händer om nån av oss inte är där och tar emot henne när de kommer till stockholm vem har då ansvaret?Hur har ni andra gjort som har fått era barn transporterade??Funderar på att jag ska flyga ned, innan hon åker så jag är framme när hon kommer och maken ta bilen och komma efter sen, men vet inte hur vi ska göra.
    Åh, vad härligt! Det är ju ett stort steg att de anser att hon är så stabil så hon kan flyttas så långt.
    Nu har jag inte varit i er sits eftersom vår flytt mellan sjukhusen gick väldigt fort då de ligger i samma stad. Förstår att ni vill dela upp er och att en är kvar och en möter upp men jag hade nog velat vara tillsammans med min man när vi tog emot dottern, iaf när en flytt är en så här stor grej. 

Om båda sätter sig i bilen, hur lång tid kommer det ta? Kan ni möta upp? Om det är så att bilresan gör att ni inte hinner möta henne hade jag gjort som du säger, delat på det. Etersom det nya sjukhuset inte känner er dotter alls så hade jag känt det som viktigare att vara med där än att vara med när de skickar från avdelningen där ni känner personalen.
  • Frila2
    Riskiflickan skrev 2009-08-17 19:18:34 följande:
    Vi åkte till hemsjukhuset i förväg för att möta upp, vi hade fullt förtroende för personalen på sjukhuset där vi låg och kände att de kunde starta iväg transporten utan oss, vi fick ju ändå inte åka med samma transport och en sköterska var med under transporten dessutom.Bli inte rädd om hon mår lite sämre precis efter transporten, prematurer är känsliga för sådana förändringar och kan kräva lite mer syrgas precis i början å sådär.... Önskar nån sagt det till mig när vi blev förflyttade så vi kunde förberett oss på det....
    Ja, det är viktigt att veta. Som tur var berättade de det för oss inför flytten och direkt när hon kom fram så tog en läkare emot och sa samam sak igen. Dotterns flytt tog kanske 20 minuter och hon var stabil och då i v 34. 

Eftersom flytten var så snabb så var jag med när de flyttade henne och körde nästan direkt bakom ambulansen. Vi kom fram precis efteråt och medan vi letade parkering kunde jag se dem lasta ur och köra upp dottern och jag kom upp på avdelningen när hon fortfarande låg i transportkuvösen och var den som fick lyfta henne till nya sängen. Det var såå värdefullt för mig.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 15