• Ammiz

Varför inte katter i sängen?

Jag funderar över varför man rekommenderas att inte ha katter i sängen vid säker samsovning och hur man i så fall ska få detta att fungera. Känns orimligt att lära katterna nu att de inte får vara i sängen, och om man stänger dörren om sovrummet lär vi inte få sova mycket med katterna krafsandes på sovrumsdörren.

Har aldrig hört talas om att bebisar kvävts ihjäl av katter. Eller har det att göra med att bebisen blir varm om det ligger ett djur bredvid vilket ökar risken för plötslig spädbarnsdöd? (tror inte att katterna skulle sova tryckta mot bebisen- de sover ju aldrig tryckta mot oss).

• Svar på tråden Varför inte katter i sängen?
  • Ammiz

Skönt att läsa att ni är flera som tänker som vi, att det känns osannolikt att katten ska skada barnet. Man vet ju inte hur de kommer att reagera, men jag skulle gissa att de tycker att bebisen är läskig och helst inte kommer vilja vara nära den. En av katterna vill ligga på oss och kela en stund på kvällen men då vill hon bli klappad och kliad för att vara intresserad av att vara där. Vet att när jag var liten brukade katten sova i vagnen med mig, mina föräldrar verkar inte ens kommit på tanken på att det skulle vara farligt på något sätt.

Göra sig av med katten? Vilken knäpp fråga. Och AB:sC- vad har barnmorskan med vart ni bor att göra?

Magkänslan säger att det inte kommer att bli några problem, men man blir ju oroad när man läser lite här och var att de inte bör vara i sängen. Man får väl ändra planen efterhand om det skulle visa sig att något oroar...

• Ammiz

vickanflickan: känns redan som vi har hår ungefär överallt...

trötter: ja, det skulle jag också ha tyckt vore otäckt. Då skulle jag också ha stängt dem ute.

Himlen: hur resonerar du bakom detta? Vad sött att du hittar barnet ute hos hunden.

Bellatrix: fast det kan väl inte skada att katten traskar över bebisen? Bebisen lär väl vakna och skrika och även om katten är tjock så kan den väl inte gärna bryta några revben på en bebis eller så...

Svar på tråden Varför inte katter i sängen?