• Cornellia

Kan inte få feber

Jag har aldrig haft feber i hela mitt liv, min temperatur håller sig på stadiga 36.4. Detta trots att jag varit sjuk nästan jämt, dom senaste 5-6 åren.

Är det någon mer som har som jag, dvs att ni ALDRIG haft feber, trots att ni varit rejält sjuka, tex halsflussar eller influensa?

Någon som vet om det kan vara farligt att inte kunna få feber? Har aldrig funderat på det här tidigare, har mest trott att feber är en myt, men jag börjar ana att det kanske är jag som är underlig...

• Svar på tråden Kan inte få feber
  • HOCHM

Jag hade feber för första gången förra året på över 20 år. Mådde riktigt illa i en vecka, hade yrsel hela tiden men inte dom typiska frossningarna eller svettningar. Har ingen aning varför vissa aldrig får feber.

• Netta74

Haft feber två nätter nu, pga halsfluss. Vet inte när jag haft feber sist, säkert 20 år sedan.

• EmmaRoSa

Hade du inte ens feber som barn? om inte så är det verkligen konstigt för det är bra att ha feber det är kroppens försvar..ring o fråga på sjukvårdsupplysningen om det finns vissa som aldrig får feber de borde veta../Emma

• Cornellia
    EmmaRoSa skrev 2009-07-21 21:12:42 följande:
    Hade du inte ens feber som barn? om inte så är det verkligen konstigt för det är bra att ha feber det är kroppens försvar..ring o fråga på sjukvårdsupplysningen om det finns vissa som aldrig får feber de borde veta../Emma
    Vad jag vet så har jag aldrig haft feber, inte ens som barn, men jag ska dubbelkolla med mamma tror jag.
  • dessdess

Min faster får inte feber. Hennes infektionsvärde låg på 350 en gång när hon sökte akut pga magsmärtor, men inte ngn faber. Feber är ju ett sätt för kroppen att ta död på bakterier i första hand, så det kan vara till bra hjälp för immunförsvaret. farligt tror jag dock inte att det är,

• Smörbulle

Åh, jag är precis som du! Ligger som frisk på 36,4. Fattade heller aldrig varför jag aldrig fick feber. Men så en gång när jag var sjuk så kände jag mig verkligen febrig, svettig och varm och hade då 37,4. Det är ju en helt normal temp för andra men för mig är det feber. Fattar inte hur det kan komma sig!?!

• StarkMamma

Min dotter får nästan aldrig feber. Hon har haft ca 20-25 öroninflammationer utan feber och hon är 4 år.
    En gång blev hon dock jätte dålig. Fick feberkramper och blev medvetslös. Det var bara att ringa 112 med en gång. Hon hade öroninflammation!
    Så där gick det mega fel åt det hållet. Men det är enda gången.

• Cornellia
    Smörbulle skrev 2009-07-21 21:42:59 följande:
    Åh, jag är precis som du! Ligger som frisk på 36,4. Fattade heller aldrig varför jag aldrig fick feber. Men så en gång när jag var sjuk så kände jag mig verkligen febrig, svettig och varm och hade då 37,4. Det är ju en helt normal temp för andra men för mig är det feber. Fattar inte hur det kan komma sig!?!
    Åh, vad spännande, en till!
    Frågan är om det är faligt på något sätt, och det jag ännu mer funderar på om det kan kopplas till att jag typ alltid är sjuk?
  • EmmaRoSa
    Cornellia skrev 2009-07-21 21:14:53 följande:
    Vad jag vet så har jag aldrig haft feber, inte ens som barn, men jag ska dubbelkolla med mamma tror jag.
    Ja för det är ju bra att veta, sedan är det väl så att visa drabbas mer av nåt och tvärtom../Emma
  • minimou

Min sambo får heller aldrig feber. Han har inget minne av det heller som barn. När vi har influensan får jag feber men inte han. Själv är jag en sån som får jättehög feber ganska ofta.

♥C 080121 och mini bf 091018 ♥
  • minimou
    minimou skrev 2009-07-22 10:20:38 följande:
    Min sambo får heller aldrig feber. Han har inget minne av det heller som barn. När vi har influensan får jag feber men inte han. Själv är jag en sån som får jättehög feber ganska ofta.
    Ska tillägga att det tar mycket längre tid för honom att bli frisk än mig. Vi tror båda att det beror på att han inte får feber.
    ♥C 080121 och mini bf 091018 ♥
  • 969803

Detta hör kanske inte direkt hit men jag har funderat över varför jag aldrig blir sjuk (peppar, peppar...). Jag har inte varit hemma en dag ifrån jobbet och kan inte minnas när jag var sjuk sist, trots att jag har tre barn som haft det mesta.

• Siili

Jag har haft feber en gång vad jag minns och det var när jag hade influensa. Min normaltemp ligger mellan 36,2 och 36,4 och då hade jag strax över 38 grader. Jag mådde riktigt dåligt med yrsel och illamående. Min man får däremot feber varenda gång han är förkyld. Trots det så är jag mer "frisk" än honom när vi är sjuka vare sig det gäller förkylningar eller magsjuka och jag blir också frisk snabbare. Tvärtemot hur det är för monomi alltså. :)

Jag har inte varit sjuk särskilt ofta i mitt liv heller (peppar peppar känns det som jag måste tillägga )

minimou skrev 2009-07-22 10:22:14 följande:
    Ska tillägga att det tar mycket längre tid för honom att bli frisk än mig. Vi tror båda att det beror på att han inte får feber.
  • Salmiak73

Jag har en make som aldrig någonsin i hela sitt 38:åriga liv varken har haft feber ellr varit sjuk överhuvudtaget.
    Han var aldrig hemma från skolan pga sjukdom, har inte haft ngr barnsjukdomar (påssjuka etc) trots att han varit nära bland de som hade.
    Har aldrig varit snuvig, inte haft huvudvärk, aldrig dålig i magen, har aldrig kräkts osv..
    Helt otroligt!

• Nufsan

Hej, en gammal tråd, men jag sökte på nätet och hittade hit.

Jag är 40 år och har inte haft feber sedan jag var liten. Är som ni lågtempare och när den är mot 37,7 så är jag jättedålig. Dock blir man bemött inom sjukvården som frisk för sån låg temp är INTE feber..... Mycket knepigt tycker jag.

Det är ju iaf 1,4 grader mer än jag har normalt. 

~ 4-barns mamman ~
  • Live 729

Jag har heller inte feber även om jag är sjuk. Otroligt jobbigt att inte ha den sjukdomsindikatorn  :(
    Har bara 37,5 osv kanske 38. Hade inte ens feber när jag hade urinvägsinflammation och de ville lägga in mig på lasarettet. 

• DandelionDust

Jag har som vuxen haft feber en gång som jag vet om. Jag har känt mig sjuk som om jag haft feber, men när jag tempat har det legat på 37. Lågtempare kanske?
    Jag är väldigt sällan sjuk annars. En gång gjorde jag ett ul för att kolla min galla, och läkaren sa att om han bara sett bilderna hade han trott att det var en väldigt sjuk människa men "här ligger ju du och ser så pigg ut." Vilket jag gjorde och var.

• Cornellia

Nu kan jag iaf säga att jag provat detta med feber, tydligen var det ett dagisbarn som behövdes för att jag skulle få feber.

I helgen har jag för första gången haft över 38 grader, och jag har i princip aldrig känt mig så nära döden tidigare.  

Svar på tråden Kan inte få feber