• Ruuu

En ny värld för oss! Hur funkar det?

Vi fattar inget.. Vet att vi vill ha barn och att jag tyvärr mot alla odds lider av denna hemska sjukdom.. Nå.. har fått metformin av min läkare och hon vill att jag ska äta de 1 ggr om dagen och sedan själv avgöra om jag vill öka dosen. I sept ska vi på utredning.. För vad? Vi fattar inget och inget får vi förklarat för oss. Vi står på kö för utredning.. ja de är de vi vet. Vad de leder till ingen aning.

I dagens läge har jag en vikt på 95 kg och läkaren vill att jag ska ner till 85 innan behandling av pergotime börjar.. okej.. inte svårt.. om man dricker cambridge..

Till och från känner jag att de är väl klart vi kommer få barn. Medan andra dagar som jag känner mig gåendes i en mörk bunker alldeles för mig själv helt lämnad till eftervärlden! Mår piss och skit helt enkelt! Vi kommer aldrig bli med barn, det är väl mina dagliga tankar som präglar mitt stackars huvud!

De jag vill ha från er med Pco är tips och råd hur vi ska lyckas.. Idag känns allt som skrivet som ett mörker utan ljus i änden. Hur gjorde ni? Allt är välkommet. I morgon börjar jag med Cambridge - för er som inte vet är det samma sak som nutrilett fast godare och mycket bättre - mitt mål är att vid månadsskiftet aug-sep ligga på minst 80 kg. Inte ett gram mer. men gärna mindre!

• Svar på tråden En ny värld för oss! Hur funkar det?
  • LiselottePCOS

Har du sett www.pco-s.com ( rekomederas av PCOS kunniga gynekologer i sverige och är faktagranskad av läkare)Det finns ett forum och diverse läkar samt namn på kontaktpersoner på olika orter i Sverige.

I min blogg har jag länkar till föreläsning om PCOS som är possetiv och förklarande se gärna den. blogg.passagen.se/liselottepcos/

Metforminet kommer hjälpa dig att gå ned i vikt kan även förbättra homonbalsen ibland räcker det att gå ned 5% av vikten för att få igång ÄL .Ibland behövs mer hjälp. Endel kvinnor ägglossar alltså av sig själva med hjälp av viktnedgångoch eller Metformin.

Vanligast är en dos på 2000 mg metformin per dag, bra att äta mat ihop med metformin då minskar bivekninagrna som är illamående och diarre. Börja på en tabelett och öka dosen stegvis, t en dos en vecka och öka sedan om ev. biverkningar tillåter.

Fördelar med PCOS är kvinnan kommer i klimakteriet senare, minskad risk för benskörhet efert klimakteriet och lätt att bygga muskler. Några blir spontant gravida när de passert 35 -40 år som inte blivit gravdi förrut och har PCOS.

Alla med PCOS har inte övervikt, knappt hälften har det. Man får inte alla syntom som det skrivs om på nätet. Det finns lika många sätt att "ha " PCOS på som det finns kvinnor som har det.

Det kommer säkert att gå bra för dig, du verkar ha rätt viljan!

• Ruuu

Tack så mycket för svaret. Det hjälpte mig mycket. Äter idag 1 tabl metformin (500 mg) och läkaren sade att jag succesivt ska öka dosen. Har varit slarvig med tabletterna men försöker komma ihåg dem. Dricker nu Cambridge (soppor) som gör att jag går ner cirka 1-4 kg per vecka. I september som skriver väntar vi på att få komma till fertilitetsavd på vårt sjukhus. Vi förstår ännu inte om vi kallelse då eller om vi får en tid i september. Så att gå ner i vikt mycket och fort är viktigt för mig då jag är rädd att de ska neka mig behandling pga min övervikt.

Vi kämpar vidare men vi känner oss ändå vilsna i allt detta som vi upplever kaos.

• Humlet

Ruuu: Här finns massor av information att hämta och ju mer du får reda på ju mindre anledning kommer det vara att känna sådan förtvivlan och frustration som du gör nu.

Jag rekommenderar som ovanstående skribent att du kollar in den där föreläsningen med DrHolte. Du kommer att inse att PCOS kanske inte är den katastrof du trott, men att det visst gör saker en smula krångligare....som tex vikten!

Jag har under 10 års tid kämpat med en övervikt på 15 kg. Tränat som en dåre och ätit efter konstens alla regler = kolhydrater i mängder. Pasta, gröt, potatis.

När vi inte blev gravida och utredningen visade PCOS rekomenderade min läkare LCHF. Jag gick ner 10 kg snabbt! Mår fantastiskt och började tom ägglossa själv.

Nu tycker vi, och vår läkare, att vi är lite för gamla för att köra på med Pergo. Tiden rinner iväg och jag släppte dubbla ägg var gång vilket ökar "risken" för tvilingar.
    Nu väntar första IVF:et om någon vecka.

Läs o lär, få kontroll på vikten så skal du se att du snart känner dig mer positiv....trots PCOS

Svar på tråden En ny värld för oss! Hur funkar det?