• Honey Boo

En fundering angående tvättmedel

Har läst i flera gamla forumstrådar här att många använder Neutral-tvättmedelsserien till kläder åt sina nyfödda och barn.

Om man tittar på Astma och Allergiförbundets hemsida så har de en lista över rekommenderade produkter som är skonsamma. Där är även Via och Ariels "Sensitive" serier med. Men det står inte specifikt att detta är bra för barn, utan mer generellt.

Så, min fundering; Ska man "BARA" använda oparfymerade tvättprodukter till spädbarn/småbarn, eller finns det någon som använt de parfymerade, men skonsamma produkterna?

Hur resonerar ni?

• Svar på tråden En fundering angående tvättmedel
  • Dr Mupp

Bara oparfymerat. Dumt att utsätta dem för onödiga belastningar när de finn så mycket annat som man inte kan välja bort.

• Honey Boo
    Dr Mupp skrev 2009-07-21 07:28:57 följande:
    Bara oparfymerat. Dumt att utsätta dem för onödiga belastningar när de finn så mycket annat som man inte kan välja bort.
    Hm, jag resonerar lite så med, men mannen är lite orolig att alla våra kläder kommer lukta "lera" (så är benämningen på alla tvåler/medel som vi har på jobb=sjukhuset)

Hur luktar Neutral och dessa? Har de någon luft över huvud taget? Använder ni såfall det till hela familjen eller endast till barn?
  • Dr Mupp
    Honey Boo skrev 2009-07-21 07:31:49 följande:
    Hm, jag resonerar lite så med, men mannen är lite orolig att alla våra kläder kommer lukta "lera" (så är benämningen på alla tvåler/medel som vi har på jobb=sjukhuset) Hur luktar Neutral och dessa? Har de någon luft över huvud taget? Använder ni såfall det till hela familjen eller endast till barn?
    Jag är uppvuxen med parfrymfritt tvättmedel eftersom pappa reagerade på tvättmedel med parfym så jag tycker ju inte att opafrymerat är nån konstigt. Kläderna luktar inget. Vi anväder det till hela familjen.
  • Honey Boo
    Dr Mupp skrev 2009-07-21 07:33:25 följande:
    Jag är uppvuxen med parfrymfritt tvättmedel eftersom pappa reagerade på tvättmedel med parfym så jag tycker ju inte att opafrymerat är nån konstigt. Kläderna luktar inget. Vi anväder det till hela familjen.
    Ok, då kanske jag ska försöka införa det här med då. Är det Neutral som är det mest använda då? Kan man kanske ha sköljmedel på vissa kläder som komplement, eller finns det parfymfritt sådant med?
  • EliLeoMa

Vi använde Neutral till hela familjen när sonen var nyfödd. Den luktar inte lera Luktar ingenting alls faktiskt. Funkar jättebra men blir ju helt klart dyrare än de storpack med "Spar" tvättmedel som vi annars köper på Dollar Stores. Nu är sonen två år och vi är tillbaka på det billigare alternativet sedan ett par månader tillbaka.
    Bebisen i magen kommer att få sina kläder tvättade i Neutral -tvättmedel, men vi kommer köra som vanligt - för plånbokens skull.

• EliLeoMa
    Honey Boo skrev 2009-07-21 07:36:56 följande:
    Ok, då kanske jag ska försöka införa det här med då. Är det Neutral som är det mest använda då? Kan man kanske ha sköljmedel på vissa kläder som komplement, eller finns det parfymfritt sådant med?
    Neutral sköjlmedel finns också.
  • Honey Boo
    EliLeoMa skrev 2009-07-21 07:42:38 följande:
    Vi använde Neutral till hela familjen när sonen var nyfödd. Den luktar inte lera Luktar ingenting alls faktiskt. Funkar jättebra men blir ju helt klart dyrare än de storpack med "Spar" tvättmedel som vi annars köper på Dollar Stores. Nu är sonen två år och vi är tillbaka på det billigare alternativet sedan ett par månader tillbaka.Bebisen i magen kommer att få sina kläder tvättade i Neutral -tvättmedel, men vi kommer köra som vanligt - för plånbokens skull.
    Hm, lite så jag funderade på för att göra mannen nöjd..
    Att kanske tvätta bebisens kläder i Neutral men våra i vanligt tvättmedel, men å andra sidan är det kanske bättre att köra alla kläder i samma, för det känns som om det tar ett tag innan man kan samla ihop till en full maskin med bara bebisens kläder!

Hur mycket dyrare är Neutral? Nu handlar vi Via i vanlig paket på Willys, vet inte vad det kostar, men upplever inte att det ruinerar oss eftersom vi bara är två änsålänge.
  • LindaL1983

Via sensitive är ju jättebra... Häng ut tvätten så luktar den jättegott iaf

• Honey Boo
    LindaL1983 skrev 2009-07-21 07:53:04 följande:
    Via sensitive är ju jättebra... Häng ut tvätten så luktar den jättegott iaf
    Hm, men kan man ha Via Sensitive till spädisar med?

...Vi bor på tredje våningen mitt inne i ett lägenhetsområde, så hänga ut tvätten får nog bli om några år när vi har hus på landet
  • mapo51

Vi använder just nu Grumme parfymfri och inget sköljmedel och det till hela familjen.

Sonen reagerade på sköljmedel när han var liten (det sitter ju kvar i kläderna efter tvätten och fälls lätt ut om man blir varm) och vi tycker det fungerar jättebra.
    Vi har alltid använt parfymfritt tvättmedel till sonen utom när vi tvättar hos min mamma (när vi är där på besök) och när han sen har de kläderna så får han utslag.

Det man kan göra är att pröva och om man märker att barnet reagerar så är det bara att byta till parfymfritt.
    Men jag rekommenderar att man tar bort sköljmedel och att man försöker hitta ett tvättmedel utan zeoliter. Zeoliter har ersatt fosfater (som är förbjudet sedan mars 2008) och de är i kristallform så de kan bli kvar i kläderna och skava.
    Grumme (både tvättsåpa och i pulverform) tror jag är utan zeoliter, i alla fall den parfymfria. Sen har ICA ett eget tvättmedel och den parfymfria varianten är utan zeoliter.

• LindaL1983

Honey Boo skrev 2009-07-21 07:54:34 följande:

Hm, men kan man ha Via Sensitive till spädisar med? ...Vi bor på tredje våningen mitt inne i ett lägenhetsområde, så hänga ut tvätten får nog bli om några år när vi har hus på landet
    Ja såklart du kan ha sensitive till bebisar. båda mina barn har fått prickar och eksem vid vanligt tvättmedel, men inte utav sensitive...
  • Dr Mupp

Honey Boo skrev 2009-07-21 07:54:34 följande:

Hm, men kan man ha Via Sensitive till spädisar med? ...Vi bor på tredje våningen mitt inne i ett lägenhetsområde, så hänga ut tvätten får nog bli om några år när vi har hus på landet
    Alla sensitive tvättmedel går bra. Vi använder Coop sensitive eller Hemköp sensitve. Neutral kostar ungefär lika mycket som Via.
Svar på tråden En fundering angående tvättmedel