• Minimagen

Tips vid lådträning och bra kattsand?

Hej! Skulle vilja ha tips på hur man får kattungar att sluta kissa på golvet och vänjer dem på lådan, samt vilken kattsand ni tycker är bäst och döljer pisslukten mest.

Jag har fyra små kattungar hos mig som är ungefär 7 veckor. Började ställa fram kattlådor i köket när de var ca 4 veckor gamla för då märkte jag att de kissat lite här och där. Gick ganska så bra, visst hände en och andra ställen i lägenheten men jag bommade för där så de inte kom åt. Hade tre kattlådor i köket som de gick på. Nu har jag bara en kvar men de envisas att kissa på golvet fast jag är där och sprayar med rengöringsmedel, ställer dit kassar som ska va i vägen. HUR GÖRA? När jag ser att nån är på gång att kissa på golvet visar jag den genast till lådan såklart men varje gång jag varit hemifrån är det kissfläckar på gamla stället.

Sen undrar jag vilken kattsand ni tycker är bäst? Har Toa-lätt nu för den är billig och går att spola ner i toan men skulle önska den dolde pisslukten lite bättre, måste i princip byta allt strö varje dag.

• Svar på tråden Tips vid lådträning och bra kattsand?
  • Maax

Använder katsanden Pussi Kompakt, där blir kisset som klumpar som manlyfter bort, luktar inte. Den kostar nog lite mer, men efter som man bara slänger det som att "förorenat" och sedan fyller på med ny sand, så tror jag att den lönar sig i längden.

Ang lådträning så har jag ingen erfarenhet av det när det gäller katter. Jag tror dock på envishet, att lyfta ner dem i lådan när det häder olyckor utanför den osv. Dom är ju inte som gamla än. Tror att dom lär sig med tiden. Katter är ju väldigt noga med sin toaletthygien och har ju ett medfött behov att vilja gräva och begrava sina uträttade behov. Du skrev att du har dom i köket.. Ha dock inte lådan och maten för nära varandra, det gillar inte katter!

Lycka till

• Minimagen

Anledningen till att jag ställde lådor i köket var för att det var där de började kissa, och kattlådan står längre från maten än där de väljer att kissa på golvet konstigt nog.
    Nu ställde jag mat på ett till ställe i köket för att undvika att de kissar där...

• smilet

Kattmamman brukar vara duktig på att lära sina små att gå på lådan. Vi fick hem våran lille när han var tolv veckor och han har inte haft ett enda "missöde". Vi visade honom lådan en gång, och sen dess har han använt den. Har du mamman också hos dig eller har dom fått lämna henne så här tidigt?? I så fall tror jag en stor del av problemet ligger där i. Ungarna behöver helst stanna hos sin mamma tills de är ca tolv veckor.

Vad gäller kattsand tycker jag att EverClean är helt klart bäst. Kostar en del, men är drygt och det luktar absolut inget.

• Minimagen

Jag har både kattmamman tillsammans med kattungarna eftersom de bara är 7 veckor än. Målsättningen är ju att de ska bli lådtränade innan de får nya hem...det var liksom det som var poängen med denna tråden :P

• Kantarellen

Finkornig oparfymerad sand i en ordentlig låda.

Sen vill jag påpeka att det i sverige är straffbart att sälja kattungarna innan 12 veckors ålder, oavsett om de klarar lådan tidigare än så eller inte.

• smilet

Aha, men då tror jag nog du kan vara lugn. De kommer att lära sig. :)

• Minimagen

Jag vet att de inte ska flytta förrän de är 12 veckor, mitt svar kanske lät som att de skulle få flytta så fort de kan lådan, men det var inte min tanke :P utan jag väntar till 12 veckor!

• Kantarellen
    Minimagen skrev 2009-07-21 09:14:07 följande:
    Jag vet att de inte ska flytta förrän de är 12 veckor, mitt svar kanske lät som att de skulle få flytta så fort de kan lådan, men det var inte min tanke :P utan jag väntar till 12 veckor!

Vad glad jag blir när jag läser det!
  • Maax

Då tror jag också att mamman "potttränar" dem så småningom. Lycka till och njut av ulltussarna!

• Minimagen

Har inte märkt något än att mamman försöker visa dem till lådan, men visserligen ser de väl att hon går dit. Som det är nu tror jag främst det är en av kattungarna som har svårt med lådan. Förut när hon försökte göra på golvet lyfte jag henne till lådan men hon jamar och hoppar ur, tillbaka till golvet, jag lyfter henne i igen, och hon hoppar ur, sista gången stannar hon i lådan jamandes och gör det hon ska.

Svar på tråden Tips vid lådträning och bra kattsand?