• Lovi

Tips på Mödravård i Sthlm?

Hej!

Har tidigare varit gravid två gånger som en gång slutat med MA i v 13 och en gång med abort pga av fosterskador. Nu var det här ett tag sedan och jag har hunnit flytta runt lite i Sthlm och bor nu precis söder om söder.

Skulle vilja ha tips på mödravård där det finns möjlighet att göra tidigt Vul, samt att det är ett ställe som ni kanske upplevt har varit bra på att möta oro för ev. MF.

Vore jättetacksam för tips!

• Svar på tråden Tips på Mödravård i Sthlm?
  • Gravid2008

Jag tyckte barnmorskorna på östermalm var super bra. De finns på flera ställen. Man gör inte UL där, utan via remiss på ultragyn på odenplan.

• HWikström

JAg var också på ÖStermalms provat BM mottagning. Helt underbar var min BM. Detta var dock för 5 år sedan när det låg på Gärdet.
    Nu med mitt andra barn går jag hos Gamla stans privata BM mottagning som ingår i samma koncern som BB Stockholm och Östermalms BM mottagning.
    Går man hos dessa BM mottagningar är man garanterad plats på BB Stockholm.
    Sen finns det ju de vanliga BM mottagningarna i landstingets regi och dessa vet jag inte så mycket om, har hört både ris och ros.

Mycket beror nog på personkemin mellan föräldraparet och barnmorskan.

Men jag rekommenderar de barnmorskemottagningar som är knutna till BB Stockholm. Gå in på www.bbstockholm.se och kolla deras mottagningar.

• lego68

Hej!

jag har varit precis i din situation, har haft dåliga erfarenheter av Mama Mia söder då de begick tjänstefel genom att skicka hem mig efter att ha sett Ma på ultraljud i v12 utan hjälp eller stöd. Så nu när jag äntligen blev gravid igen så ringde jag faktiskt runt en hel del och pratade med olika, jag fastnade för Ekens mödravård vid Mariatorget. Stället är inte så kul i sig från utsidan men lugnt och hemtrevligt där inne. Jag har fått ett fantastiskt stöd av min BM och de har verkligen tagit min oro på allvar. Jag har fått göra 2 VUL ett så tidigt som v.7+4 samt i v 9+6 , de har tagit sig tid att lyssna och prata med oss och vi ska också få hjälp att bearbeta vårt missfall som sedan var väldigt traumatiskt när det skulle stötas ut.
    Deras läkare är dessutom KBT utbildad i att hjälpa patienter med förlossningsrädsla. Efter mitt missfall vet jag inte idags läget om jag klarar en vanlig förlossning trots att jag fått en dotter redan men under missfallet tappade jag så mycket blod att jag kunde förblött om jag inte kommit in i tid. De har full förståelse för detta och stöttar oss till 100%

Jag har nu fått ny tid 6 aug och får UL igen v.14 samt v.18 på RUL

Kan varmt rekomendera dig att höra av dig till dem!

Lycka till!

• Nettan1

Jag gick på Prima Liv på danderyds sjukhus under min andra graviditet.
    Jag bytte dit efter ca. halva graviditeten då jag var väldigt missnljd med min BM.
    De kunde göra UL på mödravårds centralen och låg i direkt anslutning till danderyds sjukhus så de kan skicka vidare dit vid behov.
    Jag fick UL både på mödravårds centralen och blev skickad till avdelningen på danderyd när jag hade väldigt mycke sammandragningar.
    De tog min oro på alvar vilket min tidigare bm inte gjorde.
    Så jag kan verkligen rekomendera Prima Liv

• Lovi

Tack för era svar! Nu har jag lite att kolla upp. Det är så bra när man kan få höra andras erfarenheter.

• moonsparkle

Jag tipsar också om Ekens på mariatorget, skrev in mig där i måndags och mysigt, jättefint mottagande och min BM undrade om det var något jag funderade på. Jag sa att det skulle vara trevligt att se att hjärtat slår, inte för att jag är orolig av mig, men bara om det gick... 5 min senare hade jag fått se det:) Verkligen glad över mitt val av mödravård:D

• jempasan

Hejsan!
    Jag bokade tid på Ekens Barnmoskemottagning efter tips på denna tråd.
    Var där idag för ett första besök (är i v7). Mkt bra mottagnade. Min BM sa att jag får komma hur ofta jag vill om jag är orolig. Känns väldigt tryggt! Rekommenderar de starkt!

• Lovi

Det verkar som att det är flera som rekomenderar Ekens på här och i andra trådar. Jag tänkte i alla fall börja med att gå på Södra BB:s öppet hus på måndag. De har även Mvc där. Verkar vara ett lite mindre och personligare Mvc men med ett sjukhus fördelar då det ligger på Sös.

Men jag ska nog ringa till Ekens också bara för att ha något att jämföra med. Södra delarna av stan passar mig bättre utifrån boende. Jag får skriva en rad när jag varit i väg och bestämt mig.

• victoria p

Jag råder dig att söka upp Södra BB på Södersjukhuset! Underbart ställe!!! Mer som att föda på hotell än sjukhus. Vi gjorde tidigt vaginalt ultraljud där för o fastställa hur långt gången jag va, det va inget snack om den saken.

• Lovi

Vad kul att höra något om Södra BB också. Jag hoppas få boka en tid där på måndag. Vill ju gärna göra ett tidigt Vul med tanke på tidigare graviditeter, plus att det verkar vara ett bra Bb. Smidigt att det är på samma ställe som Mvc. Någon mer som har erfarenhet av Södra BB?

• Mamisita

Kommer flytta till södra om sthlm men har tidigare vart inskriven på Prima Liv på Danderyds sjukhus och kommer skriva in mig där igen trots fel sida av stan. Tycker jag fick jätte bra stöd därifrån då vi för ca ett år sedan fick avbryta vår grav pga fosterskador. Min bm ringde mig hem några gånger för att höra hur vi mådde osv och dagen efter förlossningen besökte hon oss osv. Käns också tryggt då vi planerar att också föda på DS.

Svar på tråden Tips på Mödravård i Sthlm?