• Nahla

Vad gjorde ni?

Vad gjorde alla ni efter att ni tagit studenten? Började ni att arbeta direkt eller studera? Jag tar själv studenten på nån vecka och är i tankarna kring arbete.. Blir tokig på alla funderingar..Vet inte alls vad man skulle ha gjort.. Börjar få lite panik faktiskt!

Tacksam för svar! /Jessica

• Svar på tråden Vad gjorde ni?
  • Ajsen

Hej!
    Jag hoppade på ett sommarvikariat som varade i 8 veckor. Sen var jag hemma nån vecka å sen efter det fick jag en s.k ungdomspraktikplats, men det rekomenderar jag inte, dåligt betalt å man får slita ut sig. Efter det då var det jul, så då sluta jag, gick hemma i drygt 2 månader sen blev jag deltidanställd å kort efter det 75%....

Så det är väl i stora drag efter vad jag gjorde efter skolan...men ha ledigt nu under sommaren så du får vila upp dig å ta nya krafter till hösten!=)

Lycka till! Cecilia

• lycra

jag började jobba efter 1 månad... har 1 års vikariat... slutar i mitten av juli sen ska jag börja plugga... tycker det är skönt med ett sabbatsår så man kan fundera på vad man vill jobba med

• Nahla

Jag har fått ett sommarjobb i en månad i sommar som jag tänker ta! Man får bra betalt men det är väldigt tråkigt..Skiftarbete dessutom! Jag vill inte alls ha någon praktikplats,inte sen min senaste praktikplats genom skolan inom barnomsorgen! Man blir ju totalt utnyttjad! Man kan ju inte säga emot speciellt mycket.. Och man gör mer än personalen i princip eller iallafall lika mycket och inget betalt..Nä usch det vill jag inte göra igen! Vad började du arbeta med sen då? När du blev deltidsanställd?

• Nahla

Lycra: Vad jobbar du med? *nyfiken* I hopp om tips..! =)

• Krambjörn

Jag jobbade ett år innan jag började plugga. Hade sommarjobb inom vården efter studenten och fortsatte med olika vikariat efter "sommalovet". Det var jätteskönt att ha ett års paus från pluggandet! Dels gav det tid att fundera över vad jag verkligen ville, men även lite välbehövliga pengar och tid att resa lite.

Gör det som känns bäst för dig! Passa på att fira studenten ordentligt innan du bestämmer dig!!

• Ajsen

Nahla>> jag fick deltidsanställning som personlig assistent å senare 75% å det har jag jobbat med sen -98. =)

• penapöna

Jag började jobba direkt efter både studenten och examen, var väl ledig i 2 dagar eller så.

• Önskan

Jag sommarjobbade och sen började jag ett halvårs praktikplats på samma arbete. Sen fick jag ett grav-vik där. Efter det vidare till ett annat arbete i två år, ytterligare ett annat i sju år och nu pluggar jag på universitetet i tre år.

Det finns inga måsten eller bör, bara det att du måste och bör känna efter själv. Våga hoppa på saker! Du vet aldrig vart de leder dig, rätt vad det är så hittar du nåt som du verkligen vill om du är osäker på det nu.

Lycka till!

• Önskan

Ut och res om du har möjlighet, glömde jag skriva!!! Kanske plugga utomlands? Är det nåt jag ångrar att jag inte gjorde så är det just det (hade pojkvän då så jag ville inte och trodde inte jag vågade då).

• saelma

Jag började att jobba direkt, jobbade ett år och började sedan att plugga vidare.
    Grattis till studenten och lycka till

Svar på tråden Vad gjorde ni?