• Nahla

Vad gjorde ni?

Vad gjorde alla ni efter att ni tagit studenten? Började ni att arbeta direkt eller studera? Jag tar själv studenten på nån vecka och är i tankarna kring arbete.. Blir tokig på alla funderingar..Vet inte alls vad man skulle ha gjort.. Börjar få lite panik faktiskt!

Tacksam för svar! /Jessica

• Svar på tråden Vad gjorde ni?
  • IceLizzie

Hejsan! Jag tar studenten om ca 3 veckor (fredagen den 11 juni) och jag har ingen aning om vad jag ska göra i sommar! Hoppas på att hitta nåt jobb här i närheten där jag bor. Sen har jag sökt en utbildning (på KomVux) till hösten men jag vet inte om jag kommer in. Kommer jag inte in så kommer nog jag och blivande maken att flytta, för han kommer troligtvis att förlora jobbet efter sommaren. Känns som om det kan bli lite jobbigt med pengar precis efter sommaren om inte jag hittar nåt jobb. =-( Men det löser sig nog hoppas jag! Lycka till, och hoppas att du hittar nåt! *krama!*

• smurfan73

Hej ! Jag sommarjobbade först på en kyrkogård ( å festade på nätterna hehehe) Å sen på hösten jobbade jag på en fabrik som tillverkar bullformar å liknande =) å sen ca 1 års fast jobb på en hamburgerrestaurang..sen kom jag in på högskolan( förskollärarlinjen i Karlstad)

• Kakmonstret

Jag åkte till USA som au pair för ett år. Hade jättekul och fick se så mycket, passade på att resa runt när jag ändå var där.

• Lucylin

Jag började plugga direkt efter gymnasiet men skulle faktiskt rekommendera att jobba, åka utomlands eller göra något helt annat ett år eller så (om man nu vill plugga överhuvudtaget). Tar man en paus hinner man fundera lite över vad man vill läsa och är mer motiverad när man väl sätter igång. Jag hoppade av min utbildning efter några år för att börja på en ny och det är ganska jobbigt, så tänk gärna igenom ditt val och gör inte om mitt misstag (som tyvärr blev rätt dyrt )

• bozzini

Jag åkte till New York och arbetade som au-pair ett år. Helt underbart! Något som verkligen rekommenderas. Efter det åkte jag till Holland och jobbade som au-pair igen. Efter Holland jobbade jag på Disneyland Paris. Sen...tog jag tag i mitt liv

Mitt råd är: Res och gör roliga saker innan du bestämmer dig för vad du vill göra när du blir stor

• lycra

håller med bozzini.... fast jag var ihopa med min sambo så jag ville inte bara åka.. men hade jag varit singel så hade jag helt klart gjort det! Nahla: Just nu jobbar jag i en bingohall :)

• Lorelei

När jag tog studenten visste jag att jag skulle sommarjobba. Familjen min mer eller mindre tvingade mig att söka till universitet till hösten... och självklart kom jag in bara för att jag inte ville. Så jag gick en kurs på höstterminen och när vi kom fram till jul förklarade jag för mina föräldrar att jag inte hade något intresse av att fortsätta studera just då... tror att det begynnande magsåret gjorde dem förstående *ler* Sen jobbade jag på fritids i tre terminer innan jag började läsa igen. Så här i efterhand känns det jättebra. Nu är jag färdigutbildad, har jobbat ett år och står arbetslös igen... men men...

passa på att göra sånt du vet att du vill göra som du kanske inte kan göra sen... vill du resa så gör det, vill du jobba så varför inte.

• LindaHelen

jag tog sommar lov och pluggade på komvux till hösten och fick pengar av sosialen för att jag skulle börja plugga igen och man måste ju vara arbetslös i 3 mån för att få från alfa kassan sen i januari började jag jobba

• Isanna

Jag var tillsammans med min sambo när jag tog studenten, med det stoppade inte mina planer på resande i världen. Var först ett år i New York och jobbade som barnskötare, underbart! Sen reste jag en månad genom Usa, sen hem till Sverige för att bli less på att vara hemma, åkte då till Luxemburg och jobbade där som barnskötare. Oxå helt underbart. Sen var det dax att ta ta i mitt liv, pluggar nu till lärare sen 2,5 år tillbaka.

Res, res, res om det är något du gillar! Kan inte sägas ofta nog.

Kan tillägga att jag och min sambo fortfarande är tillsammans efter mina två år i vida världen... blev ett avbrott men vi hittade tillbaka!

Lycka till med vad du en vill göra!

PS: kolla arbetsförmedlingens utlandssida om det kan vara något för dig!

• mamy

Instämmer med de som råder dig att resa (om du kan)! Jag åkte till Italien direkt efter studenten och pluggade och jobbade, sen var jag hemma knappt ett år och jobbade lite i restaurang och butik, efter det var jag i USA ett år och pluggade. Att resa är skitkul, ger en massa erfarenhet/självförtroende och lär en att bli självständig!

• Zmoothie

Jag jobbade som springvik. inom barnomsorgen, sedan lite på Mcdonalds (men det tänker jag INTE rekommendera), tog det lugnt. Ett 'sabbatsår' sammanlagt.

Ville egentligen åka ut och resa, men det blev inte så av olika anledningar. Får ta igen det när jag har pluggat färdigt nästa sommar.

Men jag säger som de andra - gör sånt som du tycker är kul! Gillar du att resa, så ut i världen!!

Lycka till!

• JosefinU

Hej!

Jag gjorde sånt jag tyckte var kul: jag fortsatte plugga!!! Resandet blev av inom utbildningen och på fritiden istället.

• annica83

Jag jobbade (fick min son när jag var 17, annars hade jag nog rest).
    Känns skönt att jag jobbade och inte satt igång med studier. Nu har jag en son till, och vill börja plugga. Det hade jag aldrig velat om jag inte jobbat ett år först..... (vill bli kurator - inte stå i en affär hela mitt liv)

• Ullet

Jag gjorde lumpen direkt efter gymnasiet.
    Helkul tyckte jag att det var, och ett minne för livet

*kram*
    Ullet

Svar på tråden Vad gjorde ni?