• AnDan

Regnbågsbarnbok som favvo???

Hejsan.

Vilken regnbågsbok för barn är din favorit, och förklara gärna varför....

Funderar på att skriva en bok om två pappor om skaffar barn.
    Det finns ju bara en på marknaden och den handlar om två pingviner.

Vad tror ni om det?

Skulle ni läsa den för era barn, utifrån ett genusperspektiv, fast det handlar om två pappor.

vår historia är ju ganska unik:)

Korta ner den, renodla den och fina illustratoner, vad tror du??

kram så länge

www.gaypappor.blogg.se

• Svar på tråden Regnbågsbarnbok som favvo???
  • Weezy

Jättebra initsiativ tycker jag.

Visst allt man hör, tex, barn har En mamma & >EN pappa men i dagens samhälle så fns det två pappor och två mammor familjer och barnen mår minst lika bra av det...

Jag skulle läsa boken för att jag tror det kan ge barnet i fråga en annan synvinkel på hur livet kan vara.. att allt är inte självklart och att man sätter igång en liten boll i tanken som barnet har med sig hela livet, och där till får en annan inställning till pappa+pappa0Barn eller Mamma+mamma=barn..

• Mirix

Super bra, många e vi som varit inne på mamma+mamma+barn men inte tagit oss i kragen. Vi skulle mer än gärna läsa eran bok!

• Egalia

Tycker absolut att ni ska skriva en bok...önskar att jag själv hade kreativiteten att öka utbudet lite...

Ni frågar efter favvoregnbågsbarnbok...Just nu Emma and Meesha my boy (som vi får översätta för vår dotter). Hon tycker den är jätterolig, handlar om Emma och hennes katt och alla tokiga saker som hon gör med katten. Och mamma och mami är med i bakgrunden på ett väldigt naturligt sätt (vi översätter med "mammorna"). Skönt att huvudhandligen är något helt annat än familjebilden, befriande.

• yola

klart vi skulle köpa o läsa den! allt som inte är heteronormativt är ju superbra.

• Licens To Kiss

Jag tycker "Lill-Zlatan och morbror raring" är soft.

2:a barnet! Vecka 13 nu. Älskar mina barn
  • Licens To Kiss

Bra insiativ till en bok. Behövs flera!!

2:a barnet! Vecka 13 nu. Älskar mina barn
  • Millans hustru

Vi använder även böcker som redan finns (men ja det behövs absolut fler!!!) Tex alfons åberg, dottern funderade en period på om han bara har en pappa eller om han haft en pappa elrl en mamma till förut? och så när hon ser lilla prinsessan på tv har hon konstaterat (lite felaktigt men det behöve rman ju inte rätta) att lilal prinsessan har två mammor och en pappa.

• fryxan
    AnDan skrev 2009-07-21 10:13:42 följande:
    Hejsan.Vilken regnbågsbok för barn är din favorit, och förklara gärna varför....Funderar på att skriva en bok om två pappor om skaffar barn.Det finns ju bara en på marknaden och den handlar om två pingviner.Vad tror ni om det?Skulle ni läsa den för era barn, utifrån ett genusperspektiv, fast det handlar om två pappor.vår historia är ju ganska unik:)Korta ner den, renodla den och fina illustratoner, vad tror du??kram så längewww.gaypappor.blogg.se
    absolut skulle jag läsa den, har tyvärr ej letat så noga om mamma,mamma,barn på marknaden så har inte hunnit läsa bok alls.
    dottern tycker mest om pekböcker ännu.
  • Bananarama

Hej!

www.regnbagsbarn.nu har jag försökt sammanställa en lista med böcker som passar regnbågsfamiljer (och såklart många fler). Den är långt ifrån komplett, men där är en del länkar till förlag också så ta gärna en titt där!

J

Svar på tråden Regnbågsbarnbok som favvo???