• mamisbebis

söker en trevlig rutt köpenhamn-göteborg

hej!

jag o min gubbe ska på tumisresa nästa vecka. vi flyger till köpenhamn där vi hyr bil. måldestinationen e göteborg. nu undrar jag om nån vill ge tips på hurudan rutt vi ska ta. jag känner inte alls till sve o dk (från finland) så alla förslag välkomnas!! :) vi har alltså 1 vecka tid men vi ska på den tiden komma ner till köpenhamn igen för att ta flyget hem. vi vill gärna bo på billiga och små b&b eller möjligtvis camping.

tusen tack på förhand!

• Svar på tråden söker en trevlig rutt köpenhamn-göteborg
  • korven72

ska ni vara vara i dk några dagar och gbg också?

• mamisbebis

ja vi tänkte köra lite i dk först, sen upp mot göteborg där vi ska se U2.

• vackrastarflow

Själland är ju jättemysigt, jag hade åkt strandvägen upp mot Helsingör och åkt över sundet där. Men den turen går ju fort, kanske ett boende i norra Själland vore på sin plats. Helsingör är supermysigt!
    Alternativt att ni sedan åker ner mot Köpenhamn igen (btw, ni måste spendera någon dag i K-hamn!) och sen tar bron över, och åker genom södra Skåne och Österlen, så vackert och fint! Massor av fina små antikshoppar och liknande på vägen.
    Sen upp mot Halland och stopp längs med vägen där. Är inte så bra på Halland tyvärr.

• Oia

Är ni konstintresserade så kan ni stanna till vid Louisiana, strax söder om Helsingör.
    www.louisiana.dk/dk

Kör upp till Helsingör, ev. via Roskilde (domkyrka och vikingamuseum finns där), fortsätt över sundet med färja till Helsingborg som är en väldigt trevlig stad.

Sedan skulle jag besöka Kullahalvön med sina små fiskelägen som Viken, Mölle (i Mölle finns en camping) och Arild. Vill ni handla keramik så finns i Höganäs en Outlet med Boda Nova.
    På Kullahalvön ligger också Nimis som helt klart är värt ett besök, nästan ett måste.
    www.vilks.net/nimis_arx.html

Hinner ni med, så är ett stopp i Båstad trevligt. Gillar ni trädgårdar så finns där "Norrvikens Trädgårdar".
    www.norrvikenstradgardar.se/

I Höganäs finns ett vandrarhem:
    www.hoganasvandrarhem.com/omoss.html

Halland kan ni köra förbi . Nej, jag skojar jag kan inte så mycket om det heller. Där finns säkert mycket fint.

• mamisbebis

tackar för svaren! jättefina tips! ska genast undersöka alternativen:)

Svar på tråden söker en trevlig rutt köpenhamn-göteborg