Barn med reflux som har fått medicinering
Söker råd och erfarenheter från föräldrar vars barn med gastric reflux har fått medicinering. Då menar jag starkare än losec eller gaviscon.
Sonen är 4 nu snart och vi har väntat länge på att det ska "växa bort". Innan störde det honom inte nämnvärt utan mest när han sov. Då fick han host-attacker och det lät verkligen som han var på väg att drunkna. Gaviscon har han då fått inför vila/nattsömn och det har hållit irritationen borta.
Nu har han börjat småhosta på dagen med. Sitter framför teven eller i bilen och harklar i evigheter. Kan hålla på oändligt länge. Vi känner igen harklandet från hans pappa som hade samma symptom på sin reflux.
Förutom detta då luktar hans andedräkt som gamla sopor. Gör ingen skillnad såklart med tandborstning då lukten inte är från munhålan utan kommer från magen.
Nu funderar jag på att ta honom till barnläkaren och be om någon åtgärd. Jag har humm om att det finns mediciner som kan ge magstrupen "vila" så att den kan mogna bättre och att då refluxet blir mer hanterbart.
- vad behövs för att barnläkare skriver ut recept på dessa mediciner ?
- har de någon påverkan på barnet (negativt?)
Undrar alltså om dom vill få refluxet konstaterat genom röntgen eller syresmätning från maghålan. Röntgen har vi försökt när han var yngre men det resulterade inte i någonting då han blev så arg på läkarna att det gick inte att se någonting vettigt....