• Begga

Barn med reflux som har fått medicinering

Söker råd och erfarenheter från föräldrar vars barn med gastric reflux har fått medicinering. Då menar jag starkare än losec eller gaviscon.

Sonen är 4 nu snart och vi har väntat länge på att det ska "växa bort". Innan störde det honom inte nämnvärt utan mest när han sov. Då fick han host-attacker och det lät verkligen som han var på väg att drunkna. Gaviscon har han då fått inför vila/nattsömn och det har hållit irritationen borta.
    Nu har han börjat småhosta på dagen med. Sitter framför teven eller i bilen och harklar i evigheter. Kan hålla på oändligt länge. Vi känner igen harklandet från hans pappa som hade samma symptom på sin reflux.
    Förutom detta då luktar hans andedräkt som gamla sopor. Gör ingen skillnad såklart med tandborstning då lukten inte är från munhålan utan kommer från magen.

Nu funderar jag på att ta honom till barnläkaren och be om någon åtgärd. Jag har humm om att det finns mediciner som kan ge magstrupen "vila" så att den kan mogna bättre och att då refluxet blir mer hanterbart.
    - vad behövs för att barnläkare skriver ut recept på dessa mediciner ?
    - har de någon påverkan på barnet (negativt?)

Undrar alltså om dom vill få refluxet konstaterat genom röntgen eller syresmätning från maghålan. Röntgen har vi försökt när han var yngre men det resulterade inte i någonting då han blev så arg på läkarna att det gick inte att se någonting vettigt....

• Svar på tråden Barn med reflux som har fått medicinering
  • Yosa

Albin har fått zantac sen han var ca 4-5månader gammal. Har gjort gastroskopi på honom när han var 8 månader (då uppehåll från medicinen inför denna undersökning). Inga frätskador syntes men det vi berättade av hur han hade mått de 10 dagarna utan sin zantac visade att han absolut ska há sin zantac.

När han först fick sin zantac då vid 4-5 månaders ålder bord ehan enligtb läkaren äta ca 900-1000ml ersättning/dygn. Han åt ca 200ml och gick således ner i vikt. Nu minns jag inte exakta siffor men redan efter ett dygn med zantac åt han dubbelt upp dvs 400 ml/dygn och dygnet efter åt han 600 ml tror jag och redan på 3-4e dagen åt han det han skulle dvs minst 1000ml ersättning. De gånger vi hållt upp med zantacen har det märkts direkt. Inför gastroskipin höll vi upp 10 dagar o det var h---etet på jorden! Han skrek. Kräktes mängder efter varje måltid, vaknade varje timme hela nätterna, var svårsövd, spydde, rapade och hade uppstötar. Stackars pojk

Nu är han 1,5år och vi har provat att minska hans zantac. Istället för att sluta tvärt så har vi sakta sakta trappat ner med 0,5ml/2 veckor innan vi återigen har minskat 0,5ml. Kvällsdosen skulle vi beålla full ända till morgondosen var helt borta. Han klarade sig 5-6 dagar utan morgondosen sen började symptomen återigen komma. Uppstötar, gnäll, dålig sömn, och mycket besvärlig med maten. Så för några dagar sedan började vi återigen med full morgondos och får nog lov att göra så ett tag. Huvudsaken är att han äter, sover och mår bra!!

Vi har inte märkt någon biverkning. Möjligen att han blir lite hård i magen av zantacen.

• Trulis78

Menar du att det finns helt annorlunda och starkare mediciner än losec, zantac eller gaviscon? Jag trodde dessa tillhörde de tre olika grupper av läkemedel som finns mot gastroesofagal reflux? Min dotter är tre år och äter 30 mg losec per dag för att må bra. Hon klarar sig inte på gaviscon, men det ger bra resultat när vi fyller på med gaviscon utöver losecen de perioder hon mår sämre än vanligt. Nu blev jag jätte nyfiken på vilken typ av medicin du hört talas om?

• Begga

Nexium heter det som maken har behandlas med för sin reflux. Tror han fick en 6 veckors dos (intensivbehandling av något slag ?) och blev avsevärt mycket bättre efter behandlingen. Är vad jag har läst syreshämnande...

Ska kontakta barnläkaren efter sommarlovet och få mer information. Har försökt att ge gaviscon när han sitter och harklar men det hade ingen effekt.

• Trulis78

Aha, ja men Nexium verkar ju hjälpa en del barn (och vuxna) som inte blir hjälpta av losec. Som jag har fattat det så består Nexium också av omeprazol precis som losec men i någon förädlad form som gör den lättare för kroppen att ta till sig.

Om ni inte har provat losec än på sonen så be att få prova det om läkaren inte vill skriva ut nexium direkt. Losec är en helt annan typ av preparat än gaviscon och kanske kan ge bra effekt på er son. Losec tror jag inte de är lika restriktiva med. Det är i ganska vanligt att man provmedicinerar utan att göra ph-mätning eller gastroskopi först. Losec är också listad som läkemedelsförmån för barn så man får den billigare eller helt gratis beroende på landsting (i stockholm där vi bor är den gratis för min dotter). Vet inte vad som gäller för nexium och inte heller vilka biverkningar som är speciella för den medicinen.

Hur som helst, lycka till med allt!

• Trulis78

Hm, jo för att förtydliga så är både nexium och losec protonpumpshämmare (alltså hämmar syraproduktionen). Det är däremot inte gaviscon, utan det är en "svagare" typ av medicin men har ju också mindre (vissa säger inga) biverkningar.

• Eldo

Vår son gjorde flera olika undersökningar, men bland annat en 24 timmars ph-mätning. Vår son hade under den tuffaste tiden Zantac och Prepulsid.

• Begga

Tack Trulis78 för en utmärkt förklaring på dessa två alternativ och skillnaden mellan dessa. Jag undviker till varje pris röntgen och ph-mätningar då det ofta är svårhanterade och inte ens kan ge 100% svar (som t ex röntgen fick vi veta EFTER kamp, gråt och skrik).
    Kommer att boka in tid hos barnläkaren för att diskutera vidare behandling. Någonting måste göras iallafall. Harklandet och hostandet bara ökar....

• Yosa
    Trulis78 skrev 2009-07-25 21:06:20 följande:
    Hm, jo för att förtydliga så är både nexium och losec protonpumpshämmare (alltså hämmar syraproduktionen). Det är däremot inte gaviscon, utan det är en "svagare" typ av medicin men har ju också mindre (vissa säger inga) biverkningar.
    Zantac är också syrahämmande va? Har för mig att jag läst det i FASS
  • Trulis78

Jag tror zantac är syrahämmandet men inte samma typ av syrahämmande som losec? Är inte säker, har aldrig haft den typen av medicin till Lovisa. Vet att jag läste mycket i början och då just att det fanns tre typer av medicinering att välja på:
    Gaviscon och liknande preparat som inte hämmar syra men som lägger sig som "lock" för att hindra mat från att kunna komma upp från magsäcken till halsen.
    Losec och liknande som är en protompumpshämmare och hämmar själva produktionen av syra.
    Zantac och liknande som jag tror neutraliserar syran eller något sånt men här är jag osäker...

• Yosa

Någon här som vet Losec och liknande som är protompumpshämmare har några tydliga biverkningar. Sonen (10kg) får 1,7 ml zantac morgon o kväll och jag är inte helt säker på om detta är tillräckligt. Funderar därför på om det finns "starkare" medicin som hjälper ännu bättre.

• Trulis78

Yosa: Det listades en rad biverkningar på losec så som lös mage, hård mage, illamående, huvudvärk och diverse annat. Och precis som de flesta mediciner kan losec ge påverkan på levern men det är såklart ovanligt. Vi har inte märkt av några biverkningar alls på Lovisa dock.

• Begga

Sonen fick recept på Losec från barnläkaren. Vi skulle testa i 14 dagar och se om harklandet slutade (barnläkaren misstänkte faktiskt att det bara var ett tick)... som det gjorde helt o hållet efter 3-4 dagar. Inga biverkningar hittills men vi kommer att diskutera hur vi gör i fortsättningen nu...

• 1977Maria Therese

Vi har Zantac men tösen blir inte bättre av det hon har ätit i 4 veckor

Det konstiga är att min flicka inte har fått en enda undersökning som tex Gastroskopi eller nått annat.

Hon har munfulla uppstötningar flera gånger om dagen. Och om nu inte Zantac som är receptbelagd funkar vad är det för fel?? Hon blir 2 år nu i sep

• Begga

Maria Therese: vad konstigt att din dotter inte blir undersökt... går ni till en barnläkare med henne ?
    Våran barnläkare är mycket ivrig att skicka sonen till undersökningar. Faktum är att det är ganska svårt att undersöka barn när dom är så unga.. röntgen visade ingenting t ex för att han var ovillig att dricka kontrastvätskan, då var han 2 år ungefär. Gastroskopi på barn utför dom under narkos så det är kanske ingenting läkarna vill göra i första hand när de är så små ?

Men det låter förskräckligt med munfulla uppstötningar varje dag utan att medicinen funkar !

• Yosa

1977Maria Therese skrev 2009-08-20 14:33:11 följande:

Vi har Zantac men tösen blir inte bättre av det hon har ätit i 4 veckorDet konstiga är att min flicka inte har fått en enda undersökning som tex Gastroskopi eller nått annat.Hon har munfulla uppstötningar flera gånger om dagen. Och om nu inte Zantac som är receptbelagd funkar vad är det för fel?? Hon blir 2 år nu i sep
    Jag har inboxat dig!
  • Lyckåsen

Hej,

Hittade denna tråd nu på morgonen när jag en lång stund försökt få i min 6 månaders som zantac. Han har fått det utskrivet pga. reflux.

Hur gör ni för att få i era barn detta då det är ganska stark minstmak på det och han spottar ut i princip allt jag får in i munnen? Hela han lukar nu som en mintpastill =)

Hoppas ni har några goda råd.

Svar på tråden Barn med reflux som har fått medicinering