Inlägg från: Cornellia |Visa alla inlägg
  • Cornellia

Snippa..

Jag håller lite med TS, men inte så mycket att det är nått jag orkar irritera mig på. Jag tycker snippa känns otroligt tillgjort och löjligt, och det är aldrig ett ord jag själv kommer använda, för det känns absolut inte naturligt för mig.

Hur andra folk gör bryr jag mig dock inte särskilt om.

• Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 14:02:31 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-22 13:58:37 följande: Som flera tidigare har skrivit så upplevde väl många att det saknades just ett "barnvänligt" ord för flickans kön. Därför dök ordet upp. Hur du gör hemma bryr jag mig inte om, men du bör kanske upplysa dina kommande barn om att det är så man kallar "den där onämnbara" på dagis el liknande. Dessutom börjar jag bli riktigt nyfiken! Är det så att du sitter och håller på ett namn som du inte vill dela med dig av - fastän att så många av oss har bett om det? Har du ett enkelt, icke-medicinskt, icke-porrigt namn som funkar bra ihop med snopp så "bring it"!
    Nu är jag inte TS, men jag kan juh svara ändå. Jag använder mutta eller mus, lite olika, och inget av dom tycker jag är särskilt medicinskt eller porrigt. Sen varför det ska passa med snopp förstår jag inte riktigt.
  • Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 14:07:02 följande:
    Mutta är för mig jäkligt porrigt... Mus är ett djur Varför kallar ni inte snoppen för masken då?
    Ja, det står juh för dig
    Mutta är absolut inte porrigt för mig, och skulle nån säga det i sängkammaren skulle jag absolut dö av skratt.

För dig är mutta porrigt, för mig är snippa nått löjeväckande och lustigt, inget konstigt, ord har olika laddningar för olika människor, därför kommer vi aldrig hitta något bra gemensamt ord.

Kan tillägga att jag är ytterst tveksam till snopp oxå, och kommer troligtvis inte använda det heller, men jag har inget annat bra ord heller. Där känns alla ord "fel".
  • Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 14:19:38 följande:
    Men man får kanske acceptera ord som etableras i samhället, vad man än tycker om dem? Du kan ju inte leva i din egen lilla bubbla och inte låtsas om vilka begrepp som används av förskolepersonal, bvc osv. Trist att du tycker att alla ord känns fel. Lite märkligt. Påminner mig om en gammal klasskamrat som benämnde "samlag" för "det där fula". Intressant syn och tragiskt för henne.
    På vilket sätt har jag sagt att jag inte accepterar nya ord? Jag kommer själv inte känna mig bekväm med att använda just det här ordet, men det är väl inget konstigt? Jag använder säkert massor av ord, där det faller sig naturligt för dig att säga ett annat, trots att vi pratar om samma sak, och helt säkert kan vi förstå varandra ändå.

Ang snopp så handlar det nog om att den enda kontakt jag haft med mäns könsorgan är i sexuella sammanhang, dvs, jag har aldrig haft anledning att prata om "snoppar". Om det är sorgligt vet jag inte, det är inte något jag lidit av hittills, och det kommer nog reda ut sig om jag någonsin får en son och behöver ett ord.
  • Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 14:34:41 följande:
    Precis! Om man behöver prata med sina barn om deras könsorgan så inser man behovet av bra ord! Dessutom uppfostrar ju barnen oss om vi inte säger samma sak som dagisfröken - det kan du ju lugnt räkna med!
    Eller så försöker dom uppfostra dagisfröken, eller både och, inget som jag ser ett problem med.

Och som sagt för kvinnor/tjejer har jag redan ett bra ord som jag är bekväm med att använda, och ser ingen anledning att byta, bara för nån annan är bekväm med något annat.
  • Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 14:41:16 följande:
    Det löser sig automatiskt. Dagisfröken kommer aldrig att köra individanpassat språk för alla barnens olika "hemmasnickrade ord". Där är det anpassning som gäller. Oftast är barnen mycket stolta över det de har lärt sig på dagis och läxar gärna upp föräldrarna om de inte gör "som fröken gör". Tvärtom är ovanligt, enligt min erfarenhet.
    Jaja, det visar sig, men jag tror ändå inte på att barn är korkade, och inte kan ha två ord för saker och ting om man nu förklarar för dem att det kan heta både och. Men jag har inga barn så jag vet egentligen inte hur korkade barn egentligen är.
  • Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 14:45:59 följande:
    De är inte korkade alls. De är skitsmarta! MEN dessutom otroligt stolta över vad de lär sig på dagis! Dessutom är det väl inga problem om man just säger att det finns flera olika ord och att de betyder samma sak.
    Precis vad jag säger ju?
  • Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 14:49:25 följande:
    Vad bra! Då kommer du också att vara helt ok med att dina barn använder ett annat ord? I sådana fall är ingen nöjdare än jag...
    Som jag sagt, jag kommer aldrig använda snippa, men hur anda gör är inte min sak. Om nu mina framtida barn använder snippa och är bekväma med det, fine fore me, men det är inget jag kommer förespråka.
  • Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 14:52:44 följande:
    Kom just på en sak.... Eftersom det nu finns så många gamla etablerade ord för saker och ting så finns det ju ingen anledning att förnya ord som : neger sinnesslö oäkting krympling eller? De har ju funkat i så många år.... (jag VET att jag är dryg nu, men jag kunde inte låta bli...)
    Det finns ingen anledning att centralt förnya ord, men på ett privat plan så finns det redan ord att ersätta dessa ord med, ingen anledning att hitta på nya.
  • Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 15:00:16 följande:
    ...och hur tror du att de begrepp jag tog upp har förändrats? Det är numera inte längre tillåtet att använda dessa exempelvis i officiella dokument. Man har från statligt håll beslutat att de har negativa konnotationer och därmed är opassande. Nu är det ju inte så i ts exempel, men det är intressant att ändå funder över hur språk ändras och hur vi så småningom anammar saker som vi först tycker är jättekonstiga!
    ja inte har man suttit och hittat på nya ord iaf, utan man har tagit redan förekommande ord som man ersatt dessa ord med.
  • Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 15:03:31 följande:
    Ehhhh nej, det har man inte. Begreppen mörkhyad, förståndshandikappad osv är just NYA begrepp. De fanns inte i början på 1900-talet. TS: jag vet att jämförelsen är kass, men ibland måsta man dra saker till sin spets för att få fram sin poäng!
    Ja, men den dagen man bestämde att man inte skulle använda neger och liknande i officiella begrepp, då ersatte man dem med ord som redan fanns i svenskan, oavsett om det var ett ord som uppkommit under 1900-talet, dvs dom var inte NYA när man väl bestämde att dom skulle användas officiellt.

Hur som helst så har det ingen relevans för diskussionen om snippa, där vi ändå kommit fram till att vi är hyfsat överens, trots att jag har svårt för just snippa.
  • Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 15:11:01 följande:
    Se inlägget från Cheshire cat.....
    Och? det är fortfarande en stor skillnad? Helt lungt för mig om det bestäms att det officiella ordet är "snippa", och sen får jag använda vilket ord jag vill (precis som när det gäller neger, krympling osv).

Men nej. Nu ska ALLA använda snippa, och du får stryk om du inte gör det.
  • Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 15:16:44 följande:
    Knappast någon som hotar med stryk.... Däremot får man väl ibland acceptera saker även om man inte gillar dem...
    Nu börjar det kännas som rundgång, jag är helt för att folk får göra som dom vill, och du är juh uppenbarligen för att jag får säga vad jag vill...

*lämnar tråden då jag inte har något mer att säga i frågan*
  • Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 15:20:53 följande:
    Min åsikt är i alla fall att det är kanonbra att det nu finns en "barnvariant" för små flickor. Snopp och snippa känns bra - det fungerar bra som begreppspar. I hela diskussionen ovan har jag inte sett ett enda begrepp som är lika "neutralt" och inte ger en massa djurassociationer eller annat. Min dotter kör stenhårt med detta och vi har anpassat oss - annars blir vi uppläxade av henne. 5-åringar är tuffa förhandlare. Alla andra konstiga uttryck får man väl köra med hemma om man nu känner sig bekväm med det. Personligen ryser jag mest av "framstjärt" (vad FAN är det?), "kussimurra" , "mutta" och "mus"....
    Åh jag är juh bara tvungen.

Snopp och snippa känns INTE bra, löjligt och påhittat, jag ryser varje gång jag hör det.
Svar på tråden Snippa..