Inlägg från: bara lilla jag |Visa alla inlägg
  • bara lilla jag

Snippa..

håller med ts!! Så larvigt att man måste skapa ett nytt ord för könet och bestämma att såhär ska kvinnans kön kallas punkt slut! Jag har aldrig varit med om att man tagit ett sånt beslut om mannens kön.. Det ordet har växt fram och blivit accepterat.. Men jag antar att de namn som redan finns för kvinnans kön inte duger iom att kvinnans hela sexualitet är tabu och då måste vi ju komma på ett gulligull namn för könet också...

• bara lilla jag

Det larvig är ju att mannens kön är inte lika laddat där kan man låta snopp växa fram osv.. Men när det gäller kvinnans kön så måste det sitta en liten grupp som ska komma med olika namnförslag för att sedan rösta fram ett förslag för vad vi ska kalla vårat kön... För det är precis så det har gått till, man har plockat ut en grupp som bestämt vad vi ska kalla vårat kön och jag är så emot den principen.. Mina föräldrar har alltid sagt smulan och jag kommer även lära min son det ordet.. visst det är också gulligull ett ord menat till en liten flicka MEN det har inte suttit en hel jäkla expert grupp och kommit på det..

• bara lilla jag

Men det är det som är hela grejen varför måste vi lansera ett ord för kvinnans kön? Varför måste vi göra en stor grej av det? Varför måste en instans som rfsu tillämpas för att ge det kvinnliga könsorganet ett lämpligt namn?
    Det är jag så emot så det finns inte.. Det är larvigt att det ska behöva gå till så

Björnmossa skrev 2009-07-22 15:07:30 följande:
    SNIPPA ÄR INTE ETT NYPÅHITTAT ORD! RFSU tyckte att det var synd att inte ha ett lika allmänt ord för flickors kön som för pojkars ("snopp"), de samlade in ord som folk använde och valde sin favorit bland de vanligaste. De har alltså lanserat "snippa", men inte hittat på det.Jag använde snippa när jag var liten, dvs innan rätt många av er var födda. RFSU fick jag inte höra talas om förrän långt senare.
  • bara lilla jag

att det fortfarande finns så många namn på det kvinnliga könsorganet är för att det är tabu och ja kvinnors sexualitet och kön är fortfarande tabu.. Kan tänka mig att för 50 år sen var det inte bara snopp och penis för män heller men snopp har växt fram och blivit accepterat av samhället utan att någon behöver säga nu ska vi säga såhär.. Varför kan man inte bara låta alla namn för kvinnans kön också gå igenom detta naturliga urval? Varför kan inte bara ett ord få komma fram för vårat kön utan att någon ska säga bra nu heter det såhär.. Jag tror absolut att inom sin tid så hade det funnits även två naturliga ord för kvinnans kön kanske blir det snippa och vagina ett ord ur folkmun och ett medicinskt ord precis som för mannens kön.. för som ni säger själva, kommer inte ihåg vem som skrev det, så valdes det bland de populäraste namnen för kvinnans kön och jag tror om man givit det lite tid hade nån av dom blivit naturligt.. Nu känns det ju som att det har blivit mer kontroversiellt än någonsin.. Nu är det verkligen två läger dom som vägrar säga snippa och dom som insisterar.. Så problemet är ju fortfarande inte löst så kanske får jag min vilja igenom tillslut ändå att det växer fram ett naturligt ord för vårat kön! :D oj vilket inlägg.. va långt det blev :P

• bara lilla jag

Fast det har såvitt jag vet aldrig varit någon disskussion om huruvida vi ska börja använda ordet epost och det har aldrig varit något medial uppbåd utav det heller.. Absolut ser man epost på de flesta blanketter osv men e mail används det med i minst lika stor utsträckning speciellt i min åldersgrupp.. Jag brukar inte säga jag epostar dig tillexempel utan använder mig som majoritetn i min ålder utav ordet jag emailar dig eller jag mailar dig helt enkelt..

Men hur kommer det sig att det har blivit ett problem helt plötsligt i samhället, är det så att det har blivit ännu mera tabu att prata om kön att dagisfröknarna måste få ett ord tilldelat till sig som är okej att säga för att dom ska kunna prata om kvinnans kön utan att rodna? Då tycker jag att det är ännu mera fel.. Och då kan jag säga dig att då kommer jag använda ordet ännu mindre och jag kommer defenitivt inte lära min son att det finns ett rätt och fel benämning på kvinnans kön utan jag kommer säga smula till honom men vill han säga snippa i framtiden så visst.. Man ska säga det man känner sig bekväm med framförallt.. Och nej tror inte att det är en självklarhet att snippa kommer bli det korrekta ordet för våra barnbarn.. Sålänge som det finns sånna som mig så kommer det inte falla sig naturligt för alla..

Svar på tråden Snippa..