Inlägg från: Gräddis |Visa alla inlägg
  • Gräddis

Snippa..

Gud vad komiskt det ar nar folk tror att sprak ar skrivet i sten och inte kan forandras. Sprak ar ett dynamiskt fenomen och utvecklas standigt. Det roliga ar att folk alltid tror att sprak inte kan, far eller bor forandras, aven om det finns klara och tydliga bevis pa att det forandras hela tiden. Tror ni inte att folk hojde pa ogonbrynen at ordet "snopp'" en gang i tiden? Nu ar det ett normalt, vedertaget ord som till och med tas upp som ett exempel pa ett "riktigt ord" i debatten om ett nyare ord. Sprak utvecklas av manniskor, just det, av sadana som kommit pa ordet snippa for nagot det inte fanns nagon benamning pa tidigare. Precis som nagon kom pa ordet snopp en gang i tiden. Snalla, forsok se varlden utifran ert eget lilla mini-universum ett tag och inse vad sprak egentligen innebar.

• Gräddis
    Em00 skrev 2009-07-22 13:02:35 följande:
    JAG kommer då aldrig, och då menar jag ALDRIG, lära minabarn ordet snippa. Så enkelt är det.Sen spelar det ingen roll hur pedagogiskt eller PK ordet är.
    Ar 1909 sager Maja till sin vaninna Moa: "jag kommer da aldrig att lara mina barn det dar forfarliga ordet 'snopp''"

100 ar senare sitter hennes barnbarnsbarn och havdar att snopp ar ett riktigt ord, men INTE snippa som minsann ar nytt och konstigt.

Hm undrar om historien kommer att upprepas
  • Gräddis
    Em00 skrev 2009-07-22 13:08:37 följande:
    det spelar inte mig någon roll, det kommer ändå inte få migatt lära mina barn att det heter snippa.Jag säger inte ens snopp speciellt ofta, antalet gånger jag säger det ordeti månaden går att räkna på ena handens fingrar.
  • Gräddis
    Sennaboo skrev 2009-07-22 13:11:51 följande:
    Vad skulle du välja att säga till ditt barn de fåtalet gånger i månaden som du använder ordet snopp ifall det nu gällde en flicka?
    Du vet det som Kalle har fast inte du har
  • Gräddis
    Klåfingerapa skrev 2009-07-22 13:31:52 följande:
    Barnen kommer ju lära sig det ordet ändå och förstår ju ganska snabbt vem det är som är töntig i sammanhanget och som inte har hängt med i utvecklingen så att säga
    Ja ibland far man slappa stoltheten och anvanda ord som anvands av alla andra, blir ju lite knepigt annars.
  • Gräddis
    Veronika skrev 2009-07-22 13:51:16 följande:
    Varför inte kalla små flickornas underliv för snippa? Pojkar har snopp, flickor snippa. Jobbigt om man ska störa sig på det eftersom ordet snippa är här för att stanna!
    Det ar da inte har for att forsvinna, den saken ar saker...nog lika bra att man vanjer sig, sa som folk i alla tider har fatt vanja sig vid nya ord. Vart sprak sag helt annorlunda ut for bara hundra ar sedan... Tank alla nya ord som kommit sen dess!
  • Gräddis
    nickname skrev 2009-07-22 13:53:52 följande:
    Ja och dessutom är det väl bra att ha ett enhetligt begrepp som dagispersonal, bvc-personal osv använder. Sedan får man väl kalla det "killevippen" hemma om man så vill det men man kan ju inte sitta och låtsas som om världen utanför inte spelar någon roll.
    Hihi ett till tankbart scenario:

Mamma och lilla dottern ar pa BVC. Barnmorskan sager "sa det kliar pa snippan sager du?" Mamman: NEJ, pa pillesnippen!!!!" Barnmorskan: "öh?"
  • Gräddis

Mamma 2b skrev 2009-07-22 13:58:37 följande:

Nej det är just det som är grejen. Jag bryr mig mycket lite om hur andra gör också, men jag blev aningen purken när jag läste här på informativa familjeliv att man MÅSTE minsann vänja sig och använda ordet snippa om nu tänkt skaffa barn.Det stör mig för jag bestämmer ju själv vad jag kallar min dotters kön. Sen är det ju upp till henne vad hon vill kalla det.
    Du maste val inte men det skulle nog underlatta livet for er. Saklart kan ingen tvinga dig att ta ordet i mun men du far nog vara beredd pa att ditt/dina barn kommer att anvanda det
  • Gräddis

bara lilla jag skrev 2009-07-22 14:04:05 följande:

håller med ts!! Så larvigt att man måste skapa ett nytt ord för könet och bestämma att såhär ska kvinnans kön kallas punkt slut! Jag har aldrig varit med om att man tagit ett sånt beslut om mannens kön.. Det ordet har växt fram och blivit accepterat.. Men jag antar att de namn som redan finns för kvinnans kön inte duger iom att kvinnans hela sexualitet är tabu och då måste vi ju komma på ett gulligull namn för könet också...
    Fast sa borjar det med manga nya ord - finns alltid skeptiska manniskor som inte vill att spraket ska forandras och utokas. Snippa haller ocksa, sakta men sakert, pa att 'vaxa fram och bli accepterat'.
Svar på tråden Snippa..