Inlägg från: Björnmossa |Visa alla inlägg
  • Björnmossa

Snippa..

Jag vet inte hur det var innan snippa kom in i vårt språk eftersom det var det ord som användes när jag var liten för 30 år sen.

• Björnmossa

SNIPPA ÄR INTE ETT NYPÅHITTAT ORD!

RFSU tyckte att det var synd att inte ha ett lika allmänt ord för flickors kön som för pojkars ("snopp"), de samlade in ord som folk använde och valde sin favorit bland de vanligaste. De har alltså lanserat "snippa", men inte hittat på det.

Jag använde snippa när jag var liten, dvs innan rätt många av er var födda. RFSU fick jag inte höra talas om förrän långt senare.

• Björnmossa

Mamma 2b skrev 2009-07-22 15:13:16 följande:

Jo vi känner till det, men det har ju tagit landet med storm sen det "lanserades" och speciellt här på FL där man bara inte FÅR ha en avvikande åsikt.
    Visst får man det, men motivera det då inte med att det är fånigt med ord påhittade i politiska syften eller nåt liknande som inte alls stämmer.
  • Björnmossa
    bara lilla jag skrev 2009-07-22 15:15:18 följande:
    För att språket speglar attityder. Finns det inget ord som kan användas på tex dagis, utan alla säger typ "öh, där nere" eller signalerar hur pinsamt det är genom att säga "stjärten" (som ju är nåt annat) så är det faktiskt ett problem. Att alla vuxna man känner säger olika är också ett problem. Visst, alla säger inte "snopp" men de flesta gör faktiskt det och varianterna är lätträknade. Det är inte samma sak att man varierar mellan snopp och penis som att man varierar mellan snippa, blomma, mus, mutta, puppa och alla tusen andra varianter som finns.

De tusen varianterna har ett tydligt budskap; det här är något som vi inte riktigt vet hur vi ska närma oss. Det här är något som är känsligt, pinsamt och/eller jobbigt på annat sätt. Det här är inte en självklarhet. Det här är inget naturligt och avspänt.

Inom språkpsykologi och språksociologi finns det massor litteratur om hur ord inom språk påverkar vårt sätt att tänka och hur samhället fungerar. Tänk tex på synen på våldtäkt i USA som har ett begrepp som "date rape" och jämför det med hur det har funkat i Sverige, du minns kanske debatten kring boken Flickan och skulden.

Nej, ordval är inte en småsak även om det kanske verkar så när det gäller ett enda litet ord. Och hemma går det såklart bra med vilket ord som helst, problemet blir just på dagis etc om tusen ord ska florera där. Men säg vad ni vill hemma för all del, men prata inte skit om "snippa" för det är superbra och viktigt att det används på samhällsnivå. Och jag vet att många här har fattat att ordet inte är påhittat under 2000-talet, men TS har tex inte fattat det och många med henne ogillar ordet på helt felaktiga grunder. Det stör mig.
  • Björnmossa

Mamma 2b skrev 2009-07-22 15:29:08 följande:

Du får hemskt gärna avstå från att basunera ut vad jag har fattat och inte. Jag VEEEEEEEEEET att snippa inte är ett sprillans nytt ord, men det är inte det det gäller. Verkar ju vara du som inte har fattat ordentligt.
    Jaså? Jag citerar från TS: "jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön"
  • Björnmossa

bara lilla jag skrev 2009-07-22 15:57:32 följande:

att det fortfarande finns så många namn på det kvinnliga könsorganet är för att det är tabu och ja kvinnors sexualitet och kön är fortfarande tabu.. Kan tänka mig att för 50 år sen var det inte bara snopp och penis för män heller men snopp har växt fram och blivit accepterat av samhället utan att någon behöver säga nu ska vi säga såhär.. Varför kan man inte bara låta alla namn för kvinnans kön också gå igenom detta naturliga urval? Varför kan inte bara ett ord få komma fram för vårat kön utan att någon ska säga bra nu heter det såhär.. Jag tror absolut att inom sin tid så hade det funnits även två naturliga ord för kvinnans kön kanske blir det snippa och vagina ett ord ur folkmun och ett medicinskt ord precis som för mannens kön.. för som ni säger själva, kommer inte ihåg vem som skrev det, så valdes det bland de populäraste namnen för kvinnans kön och jag tror om man givit det lite tid hade nån av dom blivit naturligt.. Nu känns det ju som att det har blivit mer kontroversiellt än någonsin.. Nu är det verkligen två läger dom som vägrar säga snippa och dom som insisterar.. Så problemet är ju fortfarande inte löst så kanske får jag min vilja igenom tillslut ändå att det växer fram ett naturligt ord för vårat kön! :D oj vilket inlägg.. va långt det blev :P
    Men om nu förskolorna upplevt detta som ett problem så verkar det enbart vettigt att bara komma överens om något.

Visst, språket växer fram naturligt och ingen kan bestämma vad som ska hända, men kommunikation är a och o idag och vi har instanser som arbetar med språk och tar fram förslag. När jag började hålla på med Internet för 15 år sen visste ingen hur "e-mail" skulle översättas, både "e-post" och "e-brev" förekom. Idag används "e-post" nästan överallt och det är inte något som bara hänt utan det har Datatermgruppen bestämt.

Språket har ändå haft tusentals år på sig att komma fram till ett bra ord, och ändå har det inte hänt. Varför skulle ett genombrott ske just de närmaste hundra åren?

Jag tror faktiskt att problemet är löst. Inte många av våra barnbarn kommer säga annat än "snippa".
  • Björnmossa

Mamma 2b skrev 2009-07-22 16:12:14 följande:

Kalla det nylanserat eller påhittat, en gång i tiden hittades det på. Resten är semantik såvitt jag bryr mig.
    Om det var så du menade med TS borde du ha problem med samtliga ord i svenskan. Var snäll och starta inte egna trådar om alla
  • Björnmossa
    Yra skrev 2009-07-22 16:19:36 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden.. Men jag kan ju säga att om jag får hen pojke så har han en snopp och får jag en tjej så har hon en slida. Jag förstår inte det "fula" i ordet slida eftersom många behöver använda alternativa ord. Vad jag kan minnas så har jag alltid vetat under min uppväxt att pojkar har en snopp/penis och tjejer en slida. Inte har jag fått men för det.
    Okej, men visste du också att slidan är själva hålet och att blygdläpparna och klitoris inte hör dit? Eller kallade du allting (felaktigt) för slida?
  • Björnmossa

Mamma 2b skrev 2009-07-22 16:25:43 följande:

Nej jag har inte problem med alla ord i svenska språket, chockerande nog
    Du säger ju att du inte gillar "snippa" för att det är påhittat (TS) , och att det inte spelar roll NÄR det hittades på (inlägget jag svarade på på förra sidan). Hur ska det tolkas annat än att du inte gillar ord som en gång hittats på av människor, dvs alla ord?
  • Björnmossa

bara lilla jag skrev 2009-07-22 16:25:59 följande:

Fast det har såvitt jag vet aldrig varit någon disskussion om huruvida vi ska börja använda ordet epost och det har aldrig varit något medial uppbåd utav det heller..

Men hur kommer det sig att det har blivit ett problem helt plötsligt i samhället, är det så att det har blivit ännu mera tabu att prata om kön att dagisfröknarna måste få ett ord tilldelat till sig som är okej att säga för att dom ska kunna prata om kvinnans kön utan att rodna?
    Du är 22 år. Diskussionen om e-post ägde rum när du inte börjat skolan än.

Det handlar inte om att dagisfröknar ska ha ett ord som inte är pinsamt, det handlar om att alla dagisfröknar ska ha samma ord. Läs mitt inlägg om språksociologi igen.
  • Björnmossa

Mamma 2b skrev 2009-07-22 16:43:20 följande:

Löjliga ord ogillar jag, speciellt när jag får höra att jag måste använda dem. Är det knepigt eller?
    Som jag har sagt hela tiden: använd vilka ord du vill, gilla vilka du vill, ogilla vilka du vill, men AV RÄTT ANLEDNING.

Det som står i din TS och som du har haft som argument hittills är ett faktafel. Att du tycker att ett visst ord låter löjligt är en helt annan sak, men säg då det och trassla inte in dig i språkhistoria.
  • Björnmossa

Mamma 2b skrev 2009-07-22 16:52:05 följande:

Förresten för att förtydliga ordentligt för dig nu, sista gången. Det är inte jag som trasslar in mig i språkhistoria (misslyckat försök att nedvärdera mina språkkunskaper), utan det är alla jäkla självutnämnda supermorsor tillika moralkärringar på FL som sitter och håller på med sitt ordbajseri om snippa hit och snippa dit. "säger du inte snippa kan du inte skaffa barn",  "bäst du vänjer dig vid snippa om du ska ha barn" Snälla, jag är fullt kapabel att själv avgöra vilka ord jag anser passar i min familj.
    Jo vännen, det är du. Det framgår väldigt, väldigt tydligt i din TS att du ser "snippa" som ett helt nybildat ord.

"Säger du inte snippa kan du inte skaffa barn" låter inte särskilt vettigt, men jag ser inget om språkhistoria i den meningen, gör du?
  • Björnmossa
    Gräddeline skrev 2009-07-22 16:52:39 följande:
    hihi, undrar om det finns nagon som heter Snippa, det far man ju inte hoppas. Fanns kanske nagon som hette Snopp nar det ordet borjade anvandas i folkmun Ibland har man otur!
    Enligt SAOB så har Hjärtesnopp använts som gull-ord för en liten, älskad person.

"Snopp" betyder ju just liten, utstickande pryl.
  • Björnmossa

Mamma 2b skrev 2009-07-22 17:15:15 följande:

Vet du vad vännen? Du får anse precis vad du vill om mig och om min lilla oskyldiga ts, det är det som är det underbara med vårt land. Puss på dig, ska skicka positiva och kramgoa tankar åt ditt håll nu. Och ja, det är ju ett nytt ord för supermorsorna eftersom de krämar på så in i norden med det nu för tiden.
    Det vet jag att jag får, detta är nämligen ett diskussionsforum. Du påstår något och vi andra kommenterar, i detta fall med att du tyvärr har lite fel på fötterna.

Vad vet du om supermorsorna? De kanske sa snippa på 70-talet?
  • Björnmossa
    Gräddeline skrev 2009-07-22 17:24:22 följande:
    Alltsa, det som alla kampar med angaende benamningen pa det kvinnliga konsorganet ar ju att det ar sa harligt komplicerat och kan inte beskrivas eller jamforas med nagot annat. Om snopp nu betyder "nagot som sticker ut" sa blir det ju valdigt svart att hitta en kvinnlig motsvarighet (det ar ju inte nagot som 'sticker in' eller sa, det ar ju massor av harliga prylar den bestar av). Sa varfor inte bara kalla det snippa och inse att det bara ar en politiskt korrekt benamning som gor det lattare att prata om det?
    Fitta betyder våtmark. Skulle gärna använda det mer, men det är lite väl sexualiserat för att funka bland barn och utanför den närmaste kretsen, åtminstone för mig.
  • Björnmossa

Mamma 2b skrev 2009-07-22 17:45:03 följande:

Mmm precis och därav mitt ordval töjas ut. Jag har inga problem med att det får kallas hinna iallafall.
    Ord brukar försvinna när man upptäcker att det som de betecknar inte egentligen finns. Jämför typ "etern", det används inte alls längre om man inte menar tv och det är ändå inte riktigt på samma sätt.

Men en gissning är att vårdpersonal inte har pratat om mödomshinnor på länge, åtminstone inte internt. Förr eller senare smittar experternas vokabulär av sig på vanligt folk.
  • Björnmossa
    Gräddeline skrev 2009-07-22 17:46:42 följande:
    Björnmossa skrev 2009-07-22 17:42:11 följande: ja det ar ju den aspekten med - man kan ju inte benamna harligheten alltfor beskrivande da det ju trots allt ar ett sexuellt organ... da ar ju snippa ratt oskyldigt
    Precis, ett barnord. Min snippa blev nåt annat ungefär i samband med mensen och i sexuella sammanhang finns det ännu fler ord som funkar
  • Björnmossa
    Lindatmw skrev 2009-07-23 01:57:19 följande:
    Tycker man ska få säga vad man vill.. men vi säger snopp.. ja och tyvärr enligt mig snippa, men det är ju för att det är det vanligaste. Men vagina tycker jag att man borde säga. Mus tycker jag är fel eftersom det är sexuellt, snippa fel egentligen för att det är ett hittepå och pulla, kissemurra, framstjärt och alla de andra tycker jag är ganska obcena
    Vaginan är ju samma som slidan, dvs insidan. Blygdläpparna och det andra som syns hör inte till vaginan.
Svar på tråden Snippa..