Inlägg från: Thaleya |Visa alla inlägg
  • Thaleya

Snippa..

Jag förstår inte vad för annat ord man ska använda för underlivet överhuvudtaget.

Slidan=kliniskt och vidrigt
    Underliv = Kliniskt
    Vagina = ännu mer kliniskt
    Fitta = skällsord
    Mus = djur
    Kissimurra/Kissen = Djur
    Mutta = mest okej hitills
    Snippa/snuppa.. = Barn ord
    Muff = Rattfuff, låter hårigt
    Där nere, Söderut = Beskrivande fjantiga ord
    Skäggbiff = Låter fräscht
    Hålet, strecket = än en gång beskrivande fjantiga ord
    Framstjärt = urlöjligt och missvisande

Det finns inget perfekt ord, man använder de ord man har i olika situationer. Man tvättar ju inte dotterns fitta, låter killen slicka skäggbiffen eller kallar någon din jävla framstjärt. Olika ord i olika situationer, men ändå samma gamla härliga underliv.

• Thaleya

Mamma 2b skrev 2009-07-22 16:31:39 följande:

Din jävla framstjärt är annars är vedertaget skällsord..
    hahahaha för vem då?

för urlöjliga kvinnor som tycker att mes är ett fruktansvärt ord eller för de som försöker göra sig lustiga över ordet framstjärt.
  • Thaleya

Mamma 2b skrev 2009-07-22 16:37:01 följande:

Det är nog för det sistnämnda alternativet
    Jo då förstår jag det, då skulle jag själv kunna säga det :)
  • Thaleya

bara lilla jag skrev 2009-07-22 16:25:59 följande:

Fast det har såvitt jag vet aldrig varit någon disskussion om huruvida vi ska börja använda ordet epost och det har aldrig varit något medial uppbåd utav det heller.. Absolut ser man epost på de flesta blanketter osv men e mail används det med i minst lika stor utsträckning speciellt i min åldersgrupp.. Jag brukar inte säga jag epostar dig tillexempel utan använder mig som majoritetn i min ålder utav ordet jag emailar dig eller jag mailar dig helt enkelt.. Men hur kommer det sig att det har blivit ett problem helt plötsligt i samhället, är det så att det har blivit ännu mera tabu att prata om kön att dagisfröknarna måste få ett ord tilldelat till sig som är okej att säga för att dom ska kunna prata om kvinnans kön utan att rodna? Då tycker jag att det är ännu mera fel.. Och då kan jag säga dig att då kommer jag använda ordet ännu mindre och jag kommer defenitivt inte lära min son att det finns ett rätt och fel benämning på kvinnans kön utan jag kommer säga smula till honom men vill han säga snippa i framtiden så visst.. Man ska säga det man känner sig bekväm med framförallt.. Och nej tror inte att det är en självklarhet att snippa kommer bli det korrekta ordet för våra barnbarn.. Sålänge som det finns sånna som mig så kommer det inte falla sig naturligt för alla..
    Men shit säger du smula åt din son :O

Jag kommer ihåg en gång i sjätte klass då vi skulle säga vad vi kallade våra kön eftersom det fanns så många ord. Varpå en tjej skriker ut kissimurra, alla i klassen höll på att garva ihjäl sig. Smula är nästan värre än kissimurra.
  • Thaleya
    Apmor2 skrev 2009-07-22 16:48:35 följande:
    känner en tjej som heter smulan...
    haha jaa då blir det ju ännu värre helt plötsligt :)
    fattar inte de som säger rosen, smulan, blomman och annat yttepytte gulligt och missvisande, varför liksom? Fast sen är ju framstjärt trots allt värre.
  • Thaleya

Mamma 2b skrev 2009-07-22 16:52:05 följande:

Förresten för att förtydliga ordentligt för dig nu, sista gången. Det är inte jag som trasslar in mig i språkhistoria (misslyckat försök att nedvärdera mina språkkunskaper), utan det är alla jäkla självutnämnda supermorsor tillika moralkärringar på FL som sitter och håller på med sitt ordbajseri om snippa hit och snippa dit. "säger du inte snippa kan du inte skaffa barn",  "bäst du vänjer dig vid snippa om du ska ha barn" Snälla, jag är fullt kapabel att själv avgöra vilka ord jag anser passar i min familj.
    Jaa herregud där håller jag med. Man får väl säga vad man vill, alla fattar ju ändå vad som menas sålänge man inte drar till med ett helt eget ord som ptolemjis, då kan det uppstå problem, eller ord som redan finns som leverpastej, då blir det nog ännu krångligare.
  • Thaleya
    Apmor2 skrev 2009-07-22 16:55:56 följande:
    jag förstår inte heller, framstjärt e vidrigt.. fattar inte snippa är ett bra ord.. Hade svårt att vänja mig vid det för jag kallar mitt kön för fitta speciellt om man ska va snuskig men det känns bra och neutralt att säga att jag har en snippa till min son, han har snopp o jag snippa..
    Jo jag kommer att anta att de som kallar sina barns underliv för framstjärt är extremt pryda men sen är det inte mycket mer med det.
  • Thaleya
    Gräddeline skrev 2009-07-22 16:57:48 följande:
    hahaha jag viker mig av skratt, leverpastej!! yuk!!!!!
    haha ja men seriöst kan du tänka dig missförstånden på dagis :O
  • Thaleya
    Apmor2 skrev 2009-07-22 17:05:44 följande:
    jo visst, men ack så fel- det är ju ingen stjärt. Jag funderar är det fler än ts som tyckte att "Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk"? för om jag inte missminner mig så var det mkt besvär och hur många är det inte som i avsaknad av ett bra ord har sagt, men mamma har ingen snopp. Som att vårat kön är mindre värt och har varit avsaknad av snopp.
    Ne det är det inte.
    jag håller med dig, det är bra att ordet snippa finns, låter lite fjantigt men går att vänja sig vid om man vill, men snopp låter ju lika fjantigt med. Inte kallar jag min sambos penis för snopp oftast, möjligtvis om den är slak annars får det bli kuk eller penis.
  • Thaleya
    Apmor2 skrev 2009-07-22 17:15:22 följande:
    visst låter det lite fjantigt, men det är inte värre än dom som inte kan säga hund eller katt till sina barn, utan måste säga kisse och vove.. Det är fjantigt på riktigt.
    Jo precis.
  • Thaleya
    Gräddeline skrev 2009-07-22 17:25:15 följande:
    Kanske guldgruva vore nagot annars?
    Vart är guldet? :0
  • Thaleya
    Strawberry3 skrev 2009-07-22 17:26:39 följande:
    Vi skippar ordet snippa oxå! Kallar lilltjejens könsorgan för stjärt, och rumpan heter därmed det som alla har där bak!
    Men stjärt är ju rumpa.

Det är ju som att kalla munnen för bröstvårta.
  • Thaleya
    Strawberry3 skrev 2009-07-22 17:29:26 följande:
    Om du tycker det så, men det tycker inte jag, det är iaf ingen hitill som haft problem med att förstå vad vi menar
    Ja det kanske beror på vart man bor, jag har aldrig hört att man kallar underlivet för stjärt. Stjärten sitter man ju på, trodde jag :P
  • Thaleya
    Samsmamma skrev 2009-07-22 17:31:22 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-21 20:24:58 följande: Det är väl inte så märkligt egentligen, eftersom mödomshinna felaktigt får en att tro att det faktiskt finns en hinna att spräcka, och det gör det ju inte. Det finns en "krans".
    Ne krans det har jag iaf ingen, ett veck det har jag varför kallas det inte för slidveck. Krans låter ju som någon 1800-tals scarf.
  • Thaleya
    Samsmamma skrev 2009-07-22 17:34:11 följande:
    Nej ok då, men bara att komma ifrån ordet "hinna" är väl ganska viktigt kan jag tycka. Visst kunde det heta slidveck också, föreslå det du!
    Japp, vart gör man det? :D
  • Thaleya
    Gräddeline skrev 2009-07-22 17:36:18 följande:
    ja du...G..uldet...
    hahah :)
  • Thaleya
    kramgo80 skrev 2009-07-22 19:40:13 följande:
    Det är klart att det funkar att säga underliv i de flesta situationer, men när du ska förklara för ditt barn vad som skiljer en flickas underliv från en pojkes så behövs ett annat ord. Jag kan hålla med att snippa låter lite löjligt. Men vad ska man då kalla en liten flickas underliv? Det bör ju vara ett ord som inte redan är sexuellt laddat eller används som svordom, tycker jag. Just för den anledningen tycker jag att det var ett bra intiativ att försöka lyfta fram ett sådant ord. Som sagt, inget hittills har ju funkat för den stora massan. Och det är inte ett nytt ord. Varför envisas folk med att tro detta? Det har använts länge i vissa dialekter. 1930-talet tror jag det tidigast dokumenterade exemplet kommer från.
    Jo precis, jag håller med dig. det lät som att jag menade att man skulle döpa det till underliv, det menade jag inte. Jag tycker att man ska använda olika ord för det beroende på vilken situation det är och vem man pratar med.
  • Thaleya
    lillefisen skrev 2009-07-22 20:58:41 följande:
    Vår dotter är 2år och vi kallar det pillesnopp och kisselisa..
    Oj snacka om att de kommer att kalla Lisa i klassen för kisselisa.
Svar på tråden Snippa..