Inlägg från: Maja Gräddnos |Visa alla inlägg
  • Maja Gräddnos

Snippa..

Jag tycker att ordet "balja" låter ganska fånigt faktiskt. "Kofta" är också ett fult ord. För att inte tala om "blötdjur". Det innebär dock inte att jag slutar använda dem då och då. Det behövs (självklart) oladdade och neutrala ord på könet så att barnen kan beskriva för förskolepersonal och vårdpersonal utan genans det som rör deras kropp. Ex: Jag ramlade och slog snoppen i cykelramen eller: Jag ramlade och slog snippan i cykelramen. Flickorna ska inte behöva fundera en sekund på om personalen kommer att begripa eller ej. Inte heller ska de behöva känna att kompisar skrattar för att de använder ett konstigt ord. Det ska vara lika lätt att säga snippa som att säga arm eller ben. Syftet är liksom inte att ordet ska låta vackert eller estetiskt, utan att det ska vara en neutral benämning på, ja håll i er nu, en neutral kroppsdel. Lustig diskussion överhuvudtaget förresten. Jag väntar med spänning på när någon trådstartare inte längre vill säga "huvudet" eller "armen" eller "munnen" för att det låter löjligt och fult. Men det skulle ju aldrig ske, för huvudet är bara en kroppsdel. Precis som snoppen, självklar och odiskutabel. Snippan däremot, låt oss göra en grej av den. För inte kan väl en liten tösabits kön vara bara en kroppsdel bland andra?

Svar på tråden Snippa..