Inlägg från: Sennaboo |Visa alla inlägg
  • Sennaboo

Snippa..

TS: Exakt vilket ord är det du tänkt välja istället? Kommer andra barn att veta vad ditt barn pratar om när hon använder detta ordet istället för snippa? Personligen upplever jag inte att det finns ett annat bra alternativ som motsvarar snopp.

Varför inte använda snippa och se ifall ditt barn tycker att det är lika hemskt som du. Isåfall kan ni ju välja något annat, men ifall han/hon är ok med det gör ni nog det lite lättare för honom/henne.

• Sennaboo

Mamma 2b skrev 2009-07-22 12:29:53 följande:

Jag ser ingen nödvändighet i att använda något särskilt framtaget ord för att försköna småtjejers kön. Skulle det någon gång krävas ett ord för detta så finns det massor som barnet kan ta med sig in i tonåren och vuxenlivet. Jag tror inte på en massa omskrivningar och försköningar. Dessutom har jag som sagt varit barn på 80- talet och jag anser mig inte särskilt skadad för livet för att vi inte diskuterade underlivets alla delar så fort det var dags för ett toabesök.
    Det har väl inte med försköning att göra utan att barn ska veta att både flickor och pojkar har något där nere. Du skulle ju aldrig utesluta att lära barn ordet för någon annan kroppsdel, så varför inte låta dem ha ett ord för denna?? Jag har bara pojkar och här nämns ordet snopp lite då och då. Typ vid toabesök att man säger "torka snoppen". Om jag hade haft en flicka hade jag självklart velat ha ett ord så jag kunde säga "torka snippan", istället för "torka dig". Sonen har också vid ett antal tillfällen frågat var min snopp är. Då tycker jag att det är betydligt bättre att säga att "jag har ingen snopp, utan en snippa" istället för "jag har ingen snopp". Som barn kan det säkert verka som att man saknar något och för flickor kanske detta känns jobbigt. Mycket bättre för dem att då veta att de har något annat istället, som pojkar inte har.

Din sista mening låter lite löjligt. Du har inte tagit skada... Tänk om vi alla ansåg att våra föräldrar gjorde rätt, då hade samhället ju inte utvecklats. Flickorna skulle fortfarande sköta hemmet, männen jobba och dra in pengar, kvinnornas rätt i samhället skulle fortfarande vara svag. Inte så positiva saker, eller hur?
  • Sennaboo
    Em00 skrev 2009-07-22 12:34:37 följande:
    tar aldrig ordet snippa i min mun,neeeeeeeeeeeeever.det är för töntar...
    Jag förstår verkligen inte hur du kan säga så? Varför är det för töntar? Vad kommer dina barn att tjäna på att inte få detta ord? Ordet är inte till för dig, utan för dina barn.
  • Sennaboo
    Milliemolly skrev 2009-07-22 13:00:59 följande:
    "kissen" för man kissar med den Annars gillar jag snippa faktiskt. Det passar till snopp!
    Många kallar napp för tutte, bobben, babben... Fint med egna ord, men man ska också lära barnen de riktiga orden, så de kan prata med andra barn eller vuxna.
  • Sennaboo
    Em00 skrev 2009-07-22 13:02:35 följande:
    JAG kommer då aldrig, och då menar jag ALDRIG, lära minabarn ordet snippa. Så enkelt är det.Sen spelar det ingen roll hur pedagogiskt eller PK ordet är.
    Vad jobbigt det måste vara att inte kunna få sig själv att säga ett ord som man vet att barnen skulle ha glädje av. Kan inte mer än tycka synd om dig. Fast som någon annan sa, längre fram kommer ändå dina barnbarn osv att använda ordet, så du gör inte skada så länge
  • Sennaboo
    Em00 skrev 2009-07-22 13:08:37 följande:
    det spelar inte mig någon roll, det kommer ändå inte få migatt lära mina barn att det heter snippa.Jag säger inte ens snopp speciellt ofta, antalet gånger jag säger det ordeti månaden går att räkna på ena handens fingrar.
    Vad skulle du välja att säga till ditt barn de fåtalet gånger i månaden som du använder ordet snopp ifall det nu gällde en flicka?
  • Sennaboo
    Gräddeline skrev 2009-07-22 13:13:39 följande:
    Du vet det som Kalle har fast inte du har
    Det är det jag är rädd för, men vill gärna höra det från henne...
  • Sennaboo
    adrenalin skrev 2009-07-23 18:31:10 följande:
    min treåring vet vad blygdläppar, klitta och slida är. hon vet även att fitta är samma som snippa fast nåt vuxna säger mest.

varför inte liksom. dör barnen av lite bildning?

Jag var också skitskeptisk till snippa först men vad fan ska man kalla det då? mutta, mus, nippertippa eller nåt annat fiffigt hitte-på?

dont think so.
    Har hon själv frågat om alla dessa delar eller är det något du valt att utbilda henne i? Är du lika noga vad gäller utbildning inom andra områden? Dvs alla delarna i öronen, ögonen...

Känner inget behov av att lära min 3-åring f-ordet. Är det för att ni använder detta ordet hemma och hon hör det eller vad har hon för användning av det?
  • Sennaboo
    adrenalin skrev 2009-07-24 00:33:48 följande:
    det har kommit allt eftersom. hon hade en period när hon var och petade ganska mycket. 
    och jag vet inte lika mycket om delar i öron och ögon plus att hon aldrig pillat särskilt mycket där.

och om du tänker efter är blygdläppar, klitta och slida inte direkt många delar. Det är tre delar.

har inte heller behov av att hon vet var en fitta sitter men varför inte. det skadar henne inte. 
    Nä, jag antar att där ska vara någon unge som lär alla de andra barnen de fula orden
  • Sennaboo
    adrenalin skrev 2009-07-24 20:58:42 följande:
    ja kanske nån unge som har koll på sina grejer :)
    Man kan ju ha koll på sina grejor utan att vara 3 år och kunna snuskiga ord. Personligen hade jag tyckt att det vore otroligt pinsamt ifall min son sa vuxenord i närheten av andra barn eller vuxna. Vad skulle de tro om våra ordval inom familjen? Men alla är vi olika. Om du väljer att se det som något att vara stolt över, så fint.
  • Sennaboo
    FannyGioia skrev 2009-07-25 20:21:54 följande:
    Varför är det ett vuxenord?
    Inte vet jag varför det är just det som blivit valt. Det är den vulgära varianten, jämfört med vagina som är den medicinska, snippa som är det barnvänliga. F-ordet används också som skällsord, vilket ju inte är något positivt. Om mina barn får höra detta ordet ropat efter sig och jag som mamma använder detta ordet hemma till vardags, så tycker jag det skulle vara svårt för barnen att veta var de har sin mamma.
Svar på tråden Snippa..