Mamma 2b skrev 2009-07-22 12:29:53 följande:
Jag ser ingen nödvändighet i att använda något särskilt framtaget ord för att försköna småtjejers kön. Skulle det någon gång krävas ett ord för detta så finns det massor som barnet kan ta med sig in i tonåren och vuxenlivet. Jag tror inte på en massa omskrivningar och försköningar. Dessutom har jag som sagt varit barn på 80- talet och jag anser mig inte särskilt skadad för livet för att vi inte diskuterade underlivets alla delar så fort det var dags för ett toabesök.
Det har väl inte med försköning att göra utan att barn ska veta att både flickor och pojkar har något där nere. Du skulle ju aldrig utesluta att lära barn ordet för någon annan kroppsdel, så varför inte låta dem ha ett ord för denna?? Jag har bara pojkar och här nämns ordet snopp lite då och då. Typ vid toabesök att man säger "torka snoppen". Om jag hade haft en flicka hade jag självklart velat ha ett ord så jag kunde säga "torka snippan", istället för "torka dig". Sonen har också vid ett antal tillfällen frågat var min snopp är. Då tycker jag att det är betydligt bättre att säga att "jag har ingen snopp, utan en snippa" istället för "jag har ingen snopp". Som barn kan det säkert verka som att man saknar något och för flickor kanske detta känns jobbigt. Mycket bättre för dem att då veta att de har något annat istället, som pojkar inte har.
Din sista mening låter lite löjligt. Du har inte tagit skada... Tänk om vi alla ansåg att våra föräldrar gjorde rätt, då hade samhället ju inte utvecklats. Flickorna skulle fortfarande sköta hemmet, männen jobba och dra in pengar, kvinnornas rätt i samhället skulle fortfarande vara svag. Inte så positiva saker, eller hur?