Inlägg från: MillaW |Visa alla inlägg
  • MillaW

Snippa..

Snippa låter otroligt barnslig. Pulla och snopp ska det vara!

Jag kan te.x också säga" kom nu lillpullan eller lillsnoppen - (= inte lika vanligt)" .. Orden blir vad man gör dem till. Jag tycker lillpullan är mer gulligt att än ett fult ord!

• MillaW

Maja Gräddnos skrev 2009-07-22 20:58:47 följande:

"Pulla" betyder i min ordbok något betydligt mer barnförbjudet än snippa.
    Pulla är det ordet som representerar vårat underliv bäst,om man inte väljar att använda grövre ord då. Om jag skulle höra ordet snippa skulle ju undra vad fan det var för något.

" Har du sätt min snippa - det skulle kunna vara vad fan som helst och inte ens behöva var en kroppsdel.

Pulla och snopp klingar i mina öron när man pratar om eller med barn! Ev kissemurra om man frågar om de tvättat sig efter att ha gjort sitt toabesök!

Ens underliv kan aldrig bli barnförbjudet - vi föds ju med den och barnen kommer lära sig alla ord och hur man avänder den på andra sätt också för den delen...
  • MillaW
    Themis skrev 2009-07-26 15:21:33 följande:
    MillaW: Pulla är ett verb där jag kommer ifrån, det är när killarna leker runt med fingrarna på och i tjejen. Inget jag skulle vilja kalla ett barns kön för.
    Fingerpulla(med hur löjligt är inte det ordet då) men det förkortas oftast med enbart fingra(som förövrigt går an!)

Mammas lilla Sockerpullan går också att säga, det är väl sött. Det har inget med sex att göra? Pulla är ett också annat ord för höns. Det blir vad man gör det till. Min minst syster är lillpullan i familjen! Ingen fult med det inte.

Pulla låter bättre än snippa! =) ... Men inget av dessa förknippar jag med sex direkt. " Slicka f*tta är något helt annat ...
  • MillaW
    Themis skrev 2009-07-27 10:56:20 följande:
    Ok, så ett av följande borde då vara sant:a) din syster har minsta könet i familjen?ellerb) en lillebror hade i konsekvensens namn fått kallas lillsnoppen?För mig låter det mest underligt. Jag tycker att snopp och snippa är mer naturliga motparter, men alla har klart sina favoriter.
    Haha den var kul! Antagligen har hon den minsta med det är inte därför. Hon är helt enkelt den minsta tjejen i familjen! Eftersom att vi aldrig lär/tyckt att pulla är någon fult utan någon helt naturligt har den blivit mer ett gulligt ord!

Och det är ju positivt *L*
  • MillaW
    kramgo80 skrev 2009-07-27 15:33:51 följande:
    Har aldrig hört det förkortas på det viset. Men det är antagligen dialektalt.
    Det har inget med sex att göra? Pulla är ett också annat ord för höns. Det blir vad man gör det till. [/citat]Nja, det blir väl lite vad omgivningen gör det till. Om alla andra förutom ni anser att det har med sex att göra, så har det nog det. Språket blir väldigt ineffektivt om man börjar lägga andra meningar till ord utan att omgivningen får veta vad det betyder. [/citat]Pulla låter bättre än snippa! =) ... Men inget av dessa förknippar jag med sex direkt. " Slicka f*tta är något helt annat ...[/citat]Det är ju just det som är poängen med snippa. Att det ska finnas ett ord som kan representera flickors könsorgan och som varken är sexualiserat eller ett skällsord.
    [/citat]

Så länge jag har levt har jag aldrig hört att pulla varit något fult ord. För då skulle nog mamma inte "lärt oss det". (Precis som att jag inte skulle lära ett barn säga f*tta)

Snippa låter lite snuskigt faktiskt. Typ sniffa = lukta/nosa där nere!
    Eller varför inte sippra = Det rinner något där ifrån = kiss = (vilket stämmer men även annat också ) .. Nja lite äckligt faktiskt..
  • MillaW

Då får det väl vara pullar i pullan då! ;) .. Men här där jag kommer ifrån säger de flesta pulla och snopp. Och thats it liksom. Sen är "pulla" ute att säga, det låter barnsligt därför passar "pulla" in på småbarn och inte vuxna.

Svar på tråden Snippa..