Inlägg från: kramgo80 |Visa alla inlägg
  • kramgo80

Snippa..

Mamma 2b skrev 2009-07-21 20:09:31 följande:

Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön
    Snippa är, trots att alla tror annorlunda, inte ett helt nytt ord.

Från en kvällstidning på 90-talet: "Glöm framstjärten, snippan ska den heta"

Från en insändare 1979: "Tänk om alla skulle få visa upp sina 'snoppar och snippor' så där offentligt. Hur skulle det då se ut?"

Det verkar också ha använts dialektalt i alla fall sedan 1930-talet.
  • kramgo80
    Thaleya skrev 2009-07-22 16:30:14 följande:
    Jag förstår inte vad för annat ord man ska använda för underlivet överhuvudtaget.Slidan=kliniskt och vidrigtUnderliv = KlinisktVagina = ännu mer klinisktFitta = skällsordMus = djurKissimurra/Kissen = DjurMutta = mest okej hitillsSnippa/snuppa.. = Barn ordMuff = Rattfuff, låter hårigtDär nere, Söderut = Beskrivande fjantiga ordSkäggbiff = Låter fräschtHålet, strecket = än en gång beskrivande fjantiga ordFramstjärt = urlöjligt och missvisandeDet finns inget perfekt ord, man använder de ord man har i olika situationer. Man tvättar ju inte dotterns fitta, låter killen slicka skäggbiffen eller kallar någon din jävla framstjärt. Olika ord i olika situationer, men ändå samma gamla härliga underliv.
    Det är klart att det funkar att säga underliv i de flesta situationer, men när du ska förklara för ditt barn vad som skiljer en flickas underliv från en pojkes så behövs ett annat ord.

Jag kan hålla med att snippa låter lite löjligt. Men vad ska man då kalla en liten flickas underliv? Det bör ju vara ett ord som inte redan är sexuellt laddat eller används som svordom, tycker jag.
    Just för den anledningen tycker jag att det var ett bra intiativ att försöka lyfta fram ett sådant ord. Som sagt, inget hittills har ju funkat för den stora massan.

Och det är inte ett nytt ord. Varför envisas folk med att tro detta?
    Det har använts länge i vissa dialekter. 1930-talet tror jag det tidigast dokumenterade exemplet kommer från.
  • kramgo80
    Thaleya skrev 2009-07-22 19:50:11 följande:
    Jo precis, jag håller med dig. det lät som att jag menade att man skulle döpa det till underliv, det menade jag inte. Jag tycker att man ska använda olika ord för det beroende på vilken situation det är och vem man pratar med.
    Aha, då är jag med.
    Det håller jag med om.
  • kramgo80
    MillaW skrev 2009-07-26 23:25:18 följande:
    Fingerpulla(med hur löjligt är inte det ordet då) men det förkortas oftast med enbart fingra(som förövrigt går an!)
    Har aldrig hört det förkortas på det viset. Men det är antagligen dialektalt.

[/citat]
    Det har inget med sex att göra? Pulla är ett också annat ord för höns. Det blir vad man gör det till.
    [/citat]
    Nja, det blir väl lite vad omgivningen gör det till. Om alla andra förutom ni anser att det har med sex att göra, så har det nog det. Språket blir väldigt ineffektivt om man börjar lägga andra meningar till ord utan att omgivningen får veta vad det betyder.

[/citat]
    Pulla låter bättre än snippa! =) ... Men inget av dessa förknippar jag med sex direkt. " Slicka f*tta är något helt annat ...
    [/citat]
    Det är ju just det som är poängen med snippa. Att det ska finnas ett ord som kan representera flickors könsorgan och som varken är sexualiserat eller ett skällsord.
Svar på tråden Snippa..