Inlägg från: Gräddis |Visa alla inlägg
  • Gräddis

Snippa..

nickname skrev 2009-07-22 14:07:02 följande:
    Mutta är för mig jäkligt porrigt...Mus är ett djurVarför kallar ni inte snoppen för masken då?
    Eller the snake
  • Gräddis

Mamma 2b skrev 2009-07-22 14:19:12 följande:

Vad kallar ni ert kön för då? Därav min nästa fråga, när infaller brytpunkten? Alltså vid vilken ålder är det lämpligt att lämna snippan och börja använda lite mer vuxna ord för lilla kissesnissesnusse? www.familjeliv.se/Forum-5-176/m45772072.htmlNån som vill rösta lite om saken? Enligt tråden som redan legat ute så är det inte många som kör med snippa, men nu har jag gjort en omröstning för de som vill.
    Nar barnen blir for stora for ordet snopp och snippa ska man nog inte prata med dem om deras konsorgan langre
  • Gräddis

Mamma 2b skrev 2009-07-22 14:24:27 följande:

Ska man inte?
    Nej jag skulle knappas prata om min sons snopp om han ar gammal nog att prata om den som sin kuk!
  • Gräddis
    nickname skrev 2009-07-22 14:34:41 följande:
    Precis! Om man behöver prata med sina barn om deras könsorgan så inser man behovet av bra ord! Dessutom uppfostrar ju barnen oss om vi inte säger samma sak som dagisfröken - det kan du ju lugnt räkna med!
    Ja verkligen...du lar fa hora:

Mamma, det heter faktiskt snippa!
  • Gräddis
    Björnmossa skrev 2009-07-22 15:26:17 följande:
    För att språket speglar attityder. Finns det inget ord som kan användas på tex dagis, utan alla säger typ "öh, där nere" eller signalerar hur pinsamt det är genom att säga "stjärten" (som ju är nåt annat) så är det faktiskt ett problem. Att alla vuxna man känner säger olika är också ett problem. Visst, alla säger inte "snopp" men de flesta gör faktiskt det och varianterna är lätträknade. Det är inte samma sak att man varierar mellan snopp och penis som att man varierar mellan snippa, blomma, mus, mutta, puppa och alla tusen andra varianter som finns.De tusen varianterna har ett tydligt budskap; det här är något som vi inte riktigt vet hur vi ska närma oss. Det här är något som är känsligt, pinsamt och/eller jobbigt på annat sätt. Det här är inte en självklarhet. Det här är inget naturligt och avspänt.Inom språkpsykologi och språksociologi finns det massor litteratur om hur ord inom språk påverkar vårt sätt att tänka och hur samhället fungerar. Tänk tex på synen på våldtäkt i USA som har ett begrepp som "date rape" och jämför det med hur det har funkat i Sverige, du minns kanske debatten kring boken Flickan och skulden.Nej, ordval är inte en småsak även om det kanske verkar så när det gäller ett enda litet ord. Och hemma går det såklart bra med vilket ord som helst, problemet blir just på dagis etc om tusen ord ska florera där. Men säg vad ni vill hemma för all del, men prata inte skit om "snippa" för det är superbra och viktigt att det används på samhällsnivå. Och jag vet att många här har fattat att ordet inte är påhittat under 2000-talet, men TS har tex inte fattat det och många med henne ogillar ordet på helt felaktiga grunder. Det stör mig.
    Bra och intressant inlagg. Visst ar det inte ordet i sig man bor stora sig pa utan vilka associationer det medfor - och snippa har val inga daliga associationer i samhallet eller kan nagon motbevisa det?
  • Gräddis
    Hädvigg skrev 2009-07-22 16:27:31 följande:
    Lite konstigt tycker jag att det är att det finns så starka reaktioner just mot ordet snippa. Det är ju ingen som förbjuder människor att använda vilka ord de vill hemma (man får kalla sängen för "snarkisen" om man vill också ). Numera finns det bara ett vedertaget ord som alla instanser som skolor, förskolor, osv. kan använda sig av. Själv tycker jag att det är enklast att ta till sig det ordet, neutralt enkelt och kommer att användas i förskolan, varför krångla till det?
    fy pa dig, nu undrar min chef varfor jag ar helt rod i ansiktet av aterhallen skratt!!! Snarkisen
  • Gräddis
    Hädvigg skrev 2009-07-22 16:38:31 följande:
    Säg att du förlänger livet, så du orkar jobba lääänge.
    hahaha ja det ar sant, ett gott skratt forlanger livet
  • Gräddis
    Apmor2 skrev 2009-07-22 16:48:35 följande:
    känner en tjej som heter smulan...
    hihi, undrar om det finns nagon som heter Snippa, det far man ju inte hoppas. Fanns kanske nagon som hette Snopp nar det ordet borjade anvandas i folkmun Ibland har man otur!
  • Gräddis
    Thaleya skrev 2009-07-22 16:54:01 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-22 16:52:05 följande:
    Jaa herregud där håller jag med. Man får väl säga vad man vill, alla fattar ju ändå vad som menas sålänge man inte drar till med ett helt eget ord som ptolemjis, då kan det uppstå problem, eller ord som redan finns som leverpastej, då blir det nog ännu krångligare.
    hahaha jag viker mig av skratt, leverpastej!! yuk!!!!!
  • Gräddis
    Björnmossa skrev 2009-07-22 17:06:05 följande:
    Enligt SAOB så har Hjärtesnopp använts som gull-ord för en liten, älskad person."Snopp" betyder ju just liten, utstickande pryl.
    Ah gud vad gulligt, Hjartesnopp. Det ska jag borja kalla min man
  • Gräddis
    Hädvigg skrev 2009-07-22 17:11:12 följande:
    Undrar om man nuförtiden kan bli avsnippad lika väl som avsnoppad i en diskussion?
    Om det ar en tjej som avsnippar dig ja
  • Gräddis

Alltsa, det som alla kampar med angaende benamningen pa det kvinnliga konsorganet ar ju att det ar sa harligt komplicerat och kan inte beskrivas eller jamforas med nagot annat. Om snopp nu betyder "nagot som sticker ut" sa blir det ju valdigt svart att hitta en kvinnlig motsvarighet (det ar ju inte nagot som 'sticker in' eller sa, det ar ju massor av harliga prylar den bestar av). Sa varfor inte bara kalla det snippa och inse att det bara ar en politiskt korrekt benamning som gor det lattare att prata om det?

• Gräddis

Kanske guldgruva vore nagot annars?

• Gräddis
    Thaleya skrev 2009-07-22 17:26:42 följande:
    Vart är guldet? :0
    ja du...G..uldet...
  • Gräddis
    Björnmossa skrev 2009-07-22 17:42:11 följande:
    Fitta betyder våtmark. Skulle gärna använda det mer, men det är lite väl sexualiserat för att funka bland barn och utanför den närmaste kretsen, åtminstone för mig.
    ja det ar ju den aspekten med - man kan ju inte benamna harligheten alltfor beskrivande da det ju trots allt ar ett sexuellt organ... da ar ju snippa ratt oskyldigt
  • Gräddis

Fast vad ar det egentligen for fel pa 'underliv'? Det skulle jag kunna saga till ett barn - "tvatta underlivet". Pojkar har snopp och flickor har underliv. Finare an snippa faktiskt Dock ar samhallet nog pavag att anvanda snippa - sa lange inte en stor del av befolkningen borjar anvanda ett (las ETT) annat ord.

Kanske vi kan gora 'underlivs'-revolution!?

• Gräddis
    cloudberry79 skrev 2009-07-23 15:32:52 följande:
    Fast, både män och kvinnor har ju underliv och det omfattar (enligt mig) både fram och bak.
    Sager man verkligen 'tvätta underlivet' till män/pojkar?
  • Gräddis
    ZeeDeveel skrev 2009-07-23 16:09:04 följande:
    Ja jag säger då inte "tvätta snoppen" till en 85-årig skogshuggare med fru och fyra barn när jag hjälper honom att tvätta sig (jobbar inom vården). Haha. Det kanske andra gör iofs, men för mig skulle det kännas konstigt.. Skulle jag då behöva uttala mig direkt om just snoppen (typ, "du har utslag" eller liknande) så säger jag nog penis. Tror jag. Haha, det är inte lätt alla gånger!
    hahahaha, varfor skulle du namna snoppen ens? Kan du inte saga tvatta "dar nere" eller "mellan benen"? Tvatta penis later ju lite markligt ocksa i det sammanhanget
Svar på tråden Snippa..