Inlägg från: Mamma 2b |Visa alla inlägg
  • Mamma 2b

Snippa..

Cornellia skrev 2009-07-22 13:56:32 följande:
    Jag håller lite med TS, men inte så mycket att det är nått jag orkar irritera mig på. Jag tycker snippa känns otroligt tillgjort och löjligt, och det är aldrig ett ord jag själv kommer använda, för det känns absolut inte naturligt för mig. Hur andra folk gör bryr jag mig dock inte särskilt om.
    Nej det är just det som är grejen. Jag bryr mig mycket lite om hur andra gör också, men jag blev aningen purken när jag läste här på informativa familjeliv att man MÅSTE minsann vänja sig och använda ordet snippa om nu tänkt skaffa barn.
    Det stör mig för jag bestämmer ju själv vad jag kallar min dotters kön. Sen är det ju upp till henne vad hon vill kalla det.
    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • Mamma 2b
    Gräddeline skrev 2009-07-22 14:00:16 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-22 13:58:37 följande: Du maste val inte men det skulle nog underlatta livet for er. Saklart kan ingen tvinga dig att ta ordet i mun men du far nog vara beredd pa att ditt/dina barn kommer att anvanda det
    Ja det är klart {#lang_emotions_wink} men jag ogillar när folk säger åt mig vad jag MÅSTE göra och inte med mina ungar. Nu är jag iofs inte speciellt irriterad längre så.. {#lang_emotions_smile}
  • Mamma 2b
    puss skrev 2009-07-22 14:00:56 följande:
    eller så kan man göra det bästa för att barnen ska slippa gå på svi i skolan.
    Vad har nu sfi med saken att göra menar du då?
  • Mamma 2b
    nickname skrev 2009-07-22 14:02:31 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-22 13:58:37 följande: Som flera tidigare har skrivit så upplevde väl många att det saknades just ett "barnvänligt" ord för flickans kön. Därför dök ordet upp. Hur du gör hemma bryr jag mig inte om, men du bör kanske upplysa dina kommande barn om att det är så man kallar "den där onämnbara" på dagis el liknande. Dessutom börjar jag bli riktigt nyfiken! Är det så att du sitter och håller på ett namn som du inte vill dela med dig av - fastän att så många av oss har bett om det? Har du ett enkelt, icke-medicinskt, icke-porrigt namn som funkar bra ihop med snopp så "bring it"!
    Oh yeah.. men du måste säga pretty please with sugar on top om du vill veta så ska jag se om jag vill dela med mig {#lang_emotions_wink} *ironiiii*
  • Mamma 2b
    bara lilla jag skrev 2009-07-22 14:04:05 följande:
    håller med ts!! Så larvigt att man måste skapa ett nytt ord för könet och bestämma att såhär ska kvinnans kön kallas punkt slut! Jag har aldrig varit med om att man tagit ett sånt beslut om mannens kön.. Det ordet har växt fram och blivit accepterat.. Men jag antar att de namn som redan finns för kvinnans kön inte duger iom att kvinnans hela sexualitet är tabu och då måste vi ju komma på ett gulligull namn för könet också...
  • Mamma 2b

Vad kallar ni ert kön för då?
    Därav min nästa fråga, när infaller brytpunkten? Alltså vid vilken ålder är det lämpligt att lämna snippan och börja använda lite mer vuxna ord för lilla kissesnissesnusse?

www.familjeliv.se/Forum-5-176/m45772072.html

Nån som vill rösta lite om saken?
    Enligt tråden som redan legat ute så är det inte många som kör med snippa, men nu har jag gjort en omröstning för de som vill.

• Mamma 2b
    Gräddeline skrev 2009-07-22 14:21:02 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-22 14:19:12 följande: Nar barnen blir for stora for ordet snopp och snippa ska man nog inte prata med dem om deras konsorgan langre
    Ska man inte?
  • Mamma 2b
    LillSkruttet skrev 2009-07-22 14:20:56 följande:
    mamma 2b: Här är ingen brytpunkt, benämner min som "snippan" också, även om jag pratar med sambon och inga barn är i närheten.  
    Okej {#lang_emotions_smile}
  • Mamma 2b
    Apmor2 skrev 2009-07-22 14:21:55 följande:
    Det hade vart roligt och intressant om du svarat på frågan, vad du kallar tjej könet först.. Att man byter ord när man blir äldre är naturligt och det är ngt man ska göra när det känns rätt för en själv.
    Jag kallar det för olika saker, nu har jag heller ingen dotter ännu men jag kan tänka mig att det blir antingen mutta, mus, underliv, "torka dig", såna alternativ.
    Det är sånt som jag faktiskt tror kommer spontant och att barnet själv hittar på nåt otippat ord för saken i fråga.
    Men allt det här är ju om det ens är nödvändigt som jag tjatar om eftersom jag aldrig stött på problemet med de barn jag tagit hand om under mitt liv.
  • Mamma 2b
    bara lilla jag skrev 2009-07-22 14:32:44 följande:
    Det larvig är ju att mannens kön är inte lika laddat där kan man låta snopp växa fram osv.. Men när det gäller kvinnans kön så måste det sitta en liten grupp som ska komma med olika namnförslag för att sedan rösta fram ett förslag för vad vi ska kalla vårat kön... För det är precis så det har gått till, man har plockat ut en grupp som bestämt vad vi ska kalla vårat kön och jag är så emot den principen.. Mina föräldrar har alltid sagt smulan och jag kommer även lära min son det ordet.. visst det är också gulligull ett ord menat till en liten flicka MEN det har inte suttit en hel jäkla expert grupp och kommit på det..
Svar på tråden Snippa..