• Firefairy

sned stortå och ont i knölen

Jag har en väldigt sne vänster stortå, så att tån bredvid ligger ovanpå. Så har jag haft det sen högstadiet då jag fick diagnosen Hallux Valgus.
    Har inte haft ont eller större problem, än att jag får köpa en större stl på skor, för foten är lite bredare.
    Men sen i lördags gör det ont som f-n i lede till stortån, ¨har svårt att böja och stödja på foten framtill.

Ska ringa VC imon bitti, men tänkte bara kolla om någon annan har liknande problem och vad som ev gjorts åt det.
    Har ett väldigt rörligt yrke, så jag förstår inte varför det onda kom nu, har inte belastat det mer i lördags än någon annan dag.
    Ska springa lidingötjejlopp i slutet av september (som sista del på klassikern) och vill inte "äventyra" det.

• Svar på tråden sned stortå och ont i knölen
  • Firefairy

fick svaret från VC idag att vänta, vila och ät smärtstillande...
    består besvären om ca 1 vecka, så ring igen.

• Sara62

Du skulle kunna prova inlägg i skorna, om du inte redan har det. Hallux valgus opererar man när det gör ont om man går barfota. Läker på 6-8 veckor.

"Sara"
    ortopedläkare

• Firefairy

ilägg har jag sedan 1 år tillbaka, men av en snedställning i foten, men det är specialgjutet efter min fot så det skall avlasta även där framme.
    tack "sara", ska känna efter mer barfota, går nästan alltid i skor annars, jobabr som idrottslärare och då är d inte så smidigt att springa omkring barfota. kanske därför jag klarat mig så länge...

• Sara62

Man brukar först få ont med skor - och då provar man att anpassa skor, ha inlägg osv. När det inte funkar och det gör ont även barfota, då opererar vi gärna.

Hoppas det är något annat du har ont av just nu, och att det går över så du kan springa Lidingöloppet!

• Alex16

Jag har en bekant som har en sned stortå,vet dock inte varför.Men hon verkar gilla att gå barfota eller kanske hon gör det för att det är skönast så,vet ej.

Svar på tråden sned stortå och ont i knölen