• Anonym (bekymrad)

Min sambo kissar i sängen!

Jag och min sambo har varit tillsammans i 4½ år och väntar nu vårt första barn i oktober. Vi flyttade till ny bostadsrätt i maj och införskaffade världens skönaste säng efter att ha trängts i en 120 säng i 2 år.
    Vet inte vad som nu är orsaken, men på 3 veckor har han kissat på sig i sömnen 2ggr.
    Första gången vaknade jag av att det var en blöt fläck i mitten av sängen ca 40x60cm stor. Fattade inte riktigt vad det var och sambon låg dessutom inte i sängen! (fast han gått o lagt sig med mig) Gick ut i vardagsrummet och hittade honom i fosterställning i soffan. Han själv fattade heller ingenting och när jag frågade honom om fläcken såg han ut som ett frågetecken.
    Vi tänkte inte mer på det, bytte lakan och tvättade. (fläcken var luktfri så vi tänkte att det kunde vara vatten eller så, hade en vattenflaska vid sängen)

Så nu inatt vaknade jag igen av att jag kände något blött. I stort sett hela min sambos del av sängen var en blöt pöl. Nä nu tänkte jag, det MÅSTE vara han som kissar på sig i sömnen! Finns ingen annan förklaring.
    Väckte min sambo som var lika frågande som mig. Vi bytte lakan och la under massa handdukar.
    Han ligger och sover nu när jag skriver det här meddelandet så har inte pratat om det som hände.

Vad gör man? Vad kan det bero på att en helt frisk 36-årig man börjar sängväta? Han har aldrig vad jag vet gjort det innan. Inte ens som liten. Ska man plasta in sängen under för säkerhets skull?
    Ska jag behöva ta hand om 2 bebisar nu när lillen föds?
    Suck..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 21:51
    Hej allihopa!
    Tack för många svar och tankar, har inte gått igenom alla sidor men några har nämnt att detta har hänt deras sambos när de varit alkoholpåverkade.
    Jag och sambon har pratat om vad som hände och han kan inte heller fatta vad det var som hände. Han berättade i alla fall att när jag hade gått och lagt mig hade han förutom de ölen jag såg han dricka, druckit 3 glas vin innan han gick och lade sig. Och han mindes inte om han hade gått på toa innan eller ej.

Så kan ju vara så att han var för full för att vakna, och kissade på sig i sömnen.
    Jag tror fortfarande det var kiss, och det kan ju varit vääldigt utspätt pga så mkt dricka. Det var blött genom bäddmadrass ner till sängbottnen. Tror inte han svettats så mycket.

Någon trodde det var fostervatten från mig, vilket jag betvivlar.. Vi har en 180-säng och vi ligger oftast så pass långt ifrån varandra att man knappt når varann när man sträcker ut armen. Jag sover just nu väldigt ytligt och vaknar av minsta lilla, hade nog märkt om det rann ut 2 liter fostervatten.. Och bebben hade nog inte sparkat så glatt som han gör. =)

Till er som säger att min sambo inte förtjänar mig som vänder ryggen o vad ni nu säger, detta är inte fallet! Jag må ha utryckt mig illa här i forumet av ren frustration och oro men jag respekterar och älskar min sambo och har inte lagt någon som helst skuld på honom pga detta!

Tack i alla fall för alla tankar. Nu lämnar jag den här tråden.

• Svar på tråden Min sambo kissar i sängen!
  • minnapinna
    Anonym skrev 2009-07-23 17:45:27 följande:
    Fast extrema nattsvettningar kan ju vara ett tecken på att något är fel det oxå så kanske bra att kolla upp det hos doktor
    Ja, eller så är det vanlig sommar som gör det...
  • Anonym (=))

Kan det vara så att den nya sängen gör det lite vamare än vad den gamla gjorde...för jag tror det är svett

• Fru Engman
    minnapinna skrev 2009-07-23 17:46:38 följande:
    Ja, eller så är det vanlig sommar som gör det...
    Ihop med ny säng och kanske lite nervositet för det liv som komma skall...

Hoppas att det inte är något allvarligt med din sambo och att det löser sig!

Lycka till med bebisen sen!!!
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Saga&Sixten (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (Doktor)

Jag är läkare och vill råda er att söka vård om detta är återkommande. Jag håller med om att det är mycket möjligt att det beror på psykologiska orsaker av att vänta barn oavsett om det är svett eller urin, men det kan som många sagt också vara medicinska orsaker, varav några är viktiga att utesluta.

Hur mycket färg och lukt urin har beror helt och hållet på hur koncentrerad den är. Om man dricker mycket alkohol (ffa öl som blir stora volymer och dessutom är urindrivande) så kan urinen mycket väl vara tämligen lukt- och färglös. Detsamma gäller andra orsaker som ger en utspädd urin, varav diabetes är den första att tänka på. Dricker han mer vätska på dagarna? Vid nyinsjuknande i diabetes är ökad törst och ökade urinmängder oftast första symptomen.

Det finns också andra, mindre vanliga orsaker till plötslig sängvätning, men jag tycker att både det och plötsligt debuterade kraftiga svettningar är skäl att boka tid för ett läkarbesök om det återkommer. Om han dessutom har generellt ökade urinmängder och ökad törst bör han snarast (imorgon fm) be att få lämna in ett urinprov på vårdcentralen för att utesluta nyinsjuknande i diabetes.

Lycka till med både barn och man!

• Chivasreal

Anonym (Doktor) skrev 2009-07-23 18:30:57 följande:

Jag är läkare och vill råda er att söka vård om detta är återkommande. Jag håller med om att det är mycket möjligt att det beror på psykologiska orsaker av att vänta barn oavsett om det är svett eller urin, men det kan som många sagt också vara medicinska orsaker, varav några är viktiga att utesluta.Hur mycket färg och lukt urin har beror helt och hållet på hur koncentrerad den är. Om man dricker mycket alkohol (ffa öl som blir stora volymer och dessutom är urindrivande) så kan urinen mycket väl vara tämligen lukt- och färglös. Detsamma gäller andra orsaker som ger en utspädd urin, varav diabetes är den första att tänka på. Dricker han mer vätska på dagarna? Vid nyinsjuknande i diabetes är ökad törst och ökade urinmängder oftast första symptomen.Det finns också andra, mindre vanliga orsaker till plötslig sängvätning, men jag tycker att både det och plötsligt debuterade kraftiga svettningar är skäl att boka tid för ett läkarbesök om det återkommer. Om han dessutom har generellt ökade urinmängder och ökad törst bör han snarast (imorgon fm) be att få lämna in ett urinprov på vårdcentralen för att utesluta nyinsjuknande i diabetes.Lycka till med både barn och man!
    DOktorn man ska ta blodtest oxå på fastande mage för att se om det är diabetes många saker de kommer att fråga när mannen söker hjälp
  • Anonym (!)

Han kanske ska kolla prostatan? vad vet ja..

• linnsi
    Chivasreal skrev 2009-07-22 19:51:32 följande:
    kanske det är spermier?
    Men för helvete... spermier som gör fläckar ända upp till halsen på honom. Vafan är det för nån jävla häst dase
  • Anonym (men suck)

men suck, vad alla ska vara negativa, och förstora en sån liten sak som att han kissar ner sig? så länge det inte är nånting allvarligt ska det väll inte vara en sak att diskutera, eller? Det är väll inte som att ta hand om en till bebis.. när det gäller kvinnor, som ska ha mens, råka kissa på sig eller liknande, är det inte en stor grej, men när en man gör det, ska det vara som att han är efterbliven eller en STOR bebis på nytt! Det finns mkt värre saker som kan drabba sin partner.

• Flygfotogen

Jag undrar om det finns män som gnäller ens hälften så mycket om deras kvinnor blodar ner sängen om natten? Jag menar, du vet väl ungefär när du ska ha mens, ha en binda i preventivt syfte liksom...

• Dr Mupp

min man svettas så att sängen bokstavligen blir dygnsur. Måste byta alla sängkläder och tvätta täcket. Vi har som tur kisskydd i sängen (samsover med torr tvåråring som kan ha olycka) så madrassen håller sig realtivt fräsch trots svetten. Det är verklige inte ett dugg trevligt att råka rulla över på hans sida när han svettats.

Svar på tråden Min sambo kissar i sängen!