• Anonym (konstigt eller?)

Färg på urin

Hur ska färgen på urinen vara om man är frisk? Jag har börjat notera att min urin 80% av gångerna är väldigt mörkgul. Inte brun och inte röd, men väldigt gul. Jag har inte tidigare tänkt på färgen så jag vet inte om det är ett nytt fenomen eller om det alltid varit så. Funderar mycket på om det är normalt eller om jag borde söka läkare. Känner mig frisk för övrigt.

Är lite hypokondrisk lagd men vill inte springa till läkare i onödan.

• Svar på tråden Färg på urin
  • Apmor2

Anonym (konstigt eller?) skrev 2009-07-22 13:31:51 följande:

Dricker ca 1,5 liter vatten + 1-2 koppar kaffe en normal dag.
    tror inte det e nån fara om det inte luktar konstigt och det är lite mörkare..

Jag äter ingen hälsokost, men dricker nästan enbart kolsyrat vatten, från bubbelmaskin. Kan det påverka?

puff!

Ingen som har någon annan idé än vätsebrist. Jag tycker att jag dricker normalt.

• Apmor2

Anonym (konstigt eller?) skrev 2009-07-22 16:49:14 följande:

puff!Ingen som har någon annan idé än vätsebrist. Jag tycker att jag dricker normalt.
    en sista fråga från mig ang ditt kiss, är det som apelsin jos eller äppeljos?

Apelsinjos är en väldigt bra beskrivning. Inte citron eller äpple.

• Anonym

när jag tar vitamintillskottet mivitotal plus får min urin en citrongul färg, du äter inget liknande själv?

• After Forever

Jag får neongult kiss efter jag tagit mina vitamintabletter.
    Men då är det ljusneongult, inte mörkt.

Inga vitaminer eller kostillskott äter normalt och varierat. Dricker dock nästan bara bubbelvatten.

• Apmor2

ärligt, jag tror inte du behöver oroa dig, speciellt inte om det inte luktar avvikande. Och som många säger det är mkt som gör att urinet blir gulare, om man är gravid så kan det oxå bli gulare.

• Anonym (vattendrickare)

Äter man b-vitaminer som tillskott så får man gulare urin. Du måste dricka mer vanligt vatten tror jag, Kolsyrat vatten fräter på tänderna och kan sänka ph-värdet i kroppen googlade jag just fram.
    Dessutom blir många irriterade i magen efter ett tag. Det kanske inte var vad du ville veta men nu blev det såhär. Och förresten skulle jag nog tro att njurarna gillar vanligt vatten bättre.

Anonym (vattendrickare) skrev 2009-07-22 17:19:05 följande:

Äter man b-vitaminer som tillskott så får man gulare urin. Du måste dricka mer vanligt vatten tror jag, Kolsyrat vatten fräter på tänderna och kan sänka ph-värdet i kroppen googlade jag just fram. Dessutom blir många irriterade i magen efter ett tag. Det kanske inte var vad du ville veta men nu blev det såhär. Och förresten skulle jag nog tro att njurarna gillar vanligt vatten bättre.
    hmm, ska googla lite själv. Trodde inte att det var skadligt. Självklart kan jag dricka vanligt vatten om det är bättre. Men när man vant sig vid bubbel är det så mycket godare.

Jag snusar också kom jag på. Tyvärr, ganska mycket.

• Anonym

Kolla upp blodsockret kanske? Diabetes?

• Anonym (vattendrickare)

Anonym (konstigt eller?) skrev 2009-07-22 17:25:28 följande:

Jag snusar också kom jag på. Tyvärr, ganska mycket.
    AJ, aj. Skulle vara intressant att veta om det ger gulare urin. Jag måste höra med andra snusare.
    Men drick nu åtminstone ordentligt med vatten. Tvättar säkert rent i njurar och urinrör efter snusandet.
Svar på tråden Färg på urin