• S vali s

Sonens flickvän :(

Min son hade en flickvän som jag kände att jag inte tyckte om men... ja som mamma var det bara att acceptera hans val - det var hans flickvän inte min.

Ett tag efter att dom gjort slut pratade vi om henne och jag berättade vad jag hade tyckt o tänkt, min son blev alldeles paff och sa att han var otroligt glad över att jag hade behandlat henne så bra o fått henne att känna sig som en i familjen trots att jag egentligen inte tyckte om henne
    Det spelar liksom ingen roll vad man som förälder eller kompis tycker o tänker man får helt enkelt acceptera och göra det bästa av saken

Den late får brått när det blir kväll
  • S vali s
    Anonym (Gillar inte...) skrev 2009-07-22 13:31:01 följande:
    Svalis, försöker att göra som du och gilla läget. Är däremot inte helt säker på att jag lyckats dölja det lika bra som dig men jag gör mitt bästa.Endast de som varit med om detta vet hur jobbigt det kan vara.
    Det var rent ut sagt skitjobbigt, ibland ville jag bara skrika högt o be henne hålla snattran en stund men istället fick man rabbla mantrat "Le o vinka" inom sig
    Hoppas att det löser sig för er på nå´t sätt, man vill ju allra helst ha en bra o fungerande kontakt med sina barns respektive
  • S vali s
    Anonym (Gillar inte...) skrev 2009-07-23 10:57:39 följande:
    Hans tjejkompis är absolut inte kär i honom. Och innan du kan säga att jag är en "såndär" svärmor och att jag förtjänar det så borde du känt mig. Har haft jättebra kontakt med hans gamla flickvännor och pratar fortfarande med dom ibland.Svårt att förstå för dom som inte själva varit i denna situationen.Jag gör verkligen allt för att det ska funka men människor som är sura, griniga, lata och aldrig kan le och knappt svarar på tilltal....klarar jag bara inte av.
    Jag tycker inte att du verkar vara "en sån där" svärmor, i såna fall hade du knappast startat en tråd där du vill ha stöd o tips om hur du ska hantera det hela

Kanske är det rent av flickvännen som är "en sån där"  vad det nu innebär {#lang_emotions_undecided}

Eller så är det så enkelt att personkemin inte stämmer och då kan man inte göra så mycke mer än att gilla läget {#lang_emotions_smile}
  • S vali s
    Anonym skrev 2009-07-23 11:21:29 följande:
    En såndär svärmor JA hon ringer runt bakom hans rygg och skvallrar med hans kompis.. då är man garanterat en "såndär"
    Så om man har kontakt med sina barns vänner så är men en "sån där" som ringer runt o skvallrar
    Oj, då är jag ochså en "sån där"....
    Konstigt nog så har varesig jag, mina barn, deras vänner eller respektive upplevt det som "skvaller" utan sett det som något oerhört positivt att vi känner varandra så väl {#lang_emotions_wink}
  • S vali s
    Anonym skrev 2009-07-23 11:23:43 följande:
    Ja jag är en "såndär" för jag skulle aldrig acceptera att min mamma gjorde något liknande bakom min rygg (är man) hade seriöst aldrig velat ha med henne att göra igen om hon hade ringt och snackat med mina kompisar bakom min rygg! Vad är det med vissa kvinnor? Var får ni era "genialiska" ideer ifrån?
    Jag har aldrig snackat med mina barns kompisar "bakom deras ryggar" - de vet att jag har kontakt med deras allra bästa vänner och det ser det som fullkomligt natruligt md tanke på att dom varit kompisar i 10-15års tid och att vi med andra ord har rätt mycke gemensamt.
    Både jag, mina barn o deras vänner skulle tycka att det vore dötrist att inte kunna ha den kontakten - men det är klart, det kanske upplevs som lite "hotande" om man är "ny i gänget"
  • S vali s
    Anonym skrev 2009-07-23 11:25:47 följande:
    Att ha kontakt med sina barns vänner och skvallra med dem om hans partner är väl två skilda saker?
    Är det skvaller om man är orolig

Nu har jag inte varit i den situationen att jag pratat om mina barns respektive med eras kompisar på det sättet men är det likvärdigt med skvaller
  • S vali s
    Anonym skrev 2009-07-23 11:24:47 följande:
    Seriöst, ringer du och diskuterar ditt barns partner med hans kompisar??
    Nej, har jag skrivit det någonstans
  • S vali s
    Anonym skrev 2009-07-23 11:28:16 följande:
    Är det inte skvaller om man pratar illa om sitt barns partner med hans kompisar, ja just det ja det heter skitsnack...
    Skvaller, skitsnack... ja kalla det vad du vill.

Kanske är de berörda helt enkelt är  oroliga och det måste inte vara något negativt bara för att de väljer att prata om det, snarare tvärtom de kanske pratar om det för att försöka förstå tjejen ifråga och därmed hitta en lösning på det hela så att alla trivs tillsammans...

Ärligt talat så har jag svårt att förstå varför man måste vända det hela till något negativt direkt, det händer att folk pratar om en situation som uppstår och därmed hittar lösningar på problem som skulle växa sig stora om man inte engagerade sig och pratade med varandra.
    Sorgligt att direkt döma någon som "en sån där" och kvalificera allt till skitsnack och skvaller men kanske är det så att man dömer andra efter sig själv och hur man sälv tar sig an de problem som uppstår {#lang_emotions_undecided}{#lang_emotions_wink}
  • S vali s
    Anonym skrev 2009-07-23 11:34:43 följande:
    Att diskutera och komma överens om att man inte tycker om en person bakom dennes och sonens rygg, är skitsnack och att vara "en sån där"
    Nu upplever jag inte att TS och hans kompisar har "kommit överens" om att dom inte tycker om henne utan att dom ventilerat problemet med hur dom känner...
    Som sagt, hur man tolkar det som skrivs beror nog till stor del rätt mycke på ens personlig erfarenheter bla hur man själv beter sig i en sån här situation....
  • S vali s
    Anonym skrev 2009-07-23 11:38:40 följande:
    Om man vill lösa ett problem, gör man det inte bakom ryggen på folk, utan beter sig som vuxna och väljer även att kanske prata med sonen och svärdottern tillsammans och inte göra det bakom deras rygg? Hur löser man ett problem när man inte ens pratar med problemet och låtsas som allt är frid och fröjd?

Ja hur läser man problemet den vägen

genom att ventilera sina känslor så kan man sen hitta en gemensam lösning som givetvis inkluderar sonen o flickvännen - jösses det tycker jag är så uppenbart att jag inte ens behövde skriva det {#lang_emotions_surprised}
    En lösning kan se ut på många sätt, för en del funkar det att attackera problemet direkt, andra behöver kanske prata med någon för att se om h*n är ensam om att känna så och att man sen gemensamt tar sig vidare till ruta två....

• S vali s
    Anonym skrev 2009-07-23 11:45:42 följande:
    Jasså gör det? Själv är jag man och hade aldrig accepterat att min mamma skulle göra något liknande. Jag har inge problem med mina svärföräldrar, så jag vet inte riktigt om din teori stämmer så bra in på mig. Men alla har ju sina teorier. I min värld, när någon vuxen person (hon (TS) kanske är någonstans mellan 40-50 år) diskuterar sin sons partner med en 20-åring är enbart skitsnack. En "vuxen" kvinna beter sig mer vuxet än så, kanske diskutera problematiken med sin son, svärdotter eller varför inte med sina jämnåriga kamrater? Och det står klart och tydligt här i tråden att TS och sonens kompis har kommit fram till att de INTE tycker om hans nya flickvän...

Hmm... Om jag och min dotters kompis pratar och då upptäcker att vi båda tycker bra om hennes pojkvän, ja då är allt frid och fröjd men om vi istället skulle ha prata o kommit fram till att vi inte tyckte om honom ja då "har vi kommit fram till att vi inte gillar honom"

Ditt sätt att resonera gör ju att man aldrig kan prata med någon annan än det berör *kliar mig i huvudet*

F.ö så tycker jag att det är intressant att diskutera problem o problemlösningar både med mina vänner, mina barn, deras kompisar, min egen svärfar, mina föräldrar, min farfar... ja kort sagt vem som helst, att diskutera utanför sin egenlåda gör att man ser problemen på ett helt annat sätt. För mig skulle det kännas oerhört trångsynt att bara diskutera med mina jämngamla vänner när "problem" dyker upp.....
    Men som sagt, vi har alla våra sätt att lösa våra problem på vare sig det gäller relationer eller vad det nu kan vara.
    Jag är glad över att mitt "diskussionsnät" är betydligt större än bara mina jämnåriga vänner - det gör att jag ofta får en helt annan vidd på det hela

• S vali s
    Anonym skrev 2009-07-23 11:58:54 följande:
    Vad kul att jag kan glädja dig. Jag diskuterar inte mina problem med min sons vänner nej.
    Vem vet, du kanske skulle bli förvånad över hur oerhört berikande det kan vara att våga kliva utanför den trygga  lådan för en gångs skull
  • S vali s
    Anonym skrev 2009-07-23 12:03:36 följande:
    Jag har bara inte behov att diskutera mina problem med 20-åringar, särskilt inte om jag skulle ha problem som handlar om min son och dennes partner. Då har jag min fru och mina vänner.
    Perfekt, ni har ju verkligen full koll på hur man tänker o känner i den ålder sonen befinner sig i
  • S vali s
    murcia skrev 2009-07-23 12:16:42 följande:
    Svalis, visst är det bra att man har vänner med flera att prata med för att få perspektiv.Själv blir jag stressad över när min mamma försöker använda mig som något alibi och stöttning till att leta fel i min brors fru. Hon kanske tror ibland att jag tycker likadant. Men det gör jag inte (tycker dessutom svägerskan och jag är rätt lika på många punkter). Om hon är frustrerad över brorsan så kan jag lätt bolla tillbaka det med att det är en sak mellan dem. Undrar vad hon säger om mig till dem. Eller inte. När det gäller svägerskan så ligger det henne i fatet att - mamma gillade förra brorsans fru bättre- frun är driven och lite kontrollerande samt är tydlig med vad hon vill.Hon ser det ibland. Men har lätt att glömma. Att min svägerska är väldigt gullig och omtänksam också. Samt att det skulle nog inte hända så mycket om hon inte fanns. Även om han tar martyr rollen. Klagar för mamma och så mår han bättre när han har avlastat sig och min mammas relation till svärdottern blir inte bättre. Även om hon visst kan ta henne i försvar.Så om andra klagar på andra eller ifrågasätter, tycker jag faktiskt man ska ta det med en nypa salt. För det säger ofta mer om den personen som uttalar ett klagomål än om själva personen.Du säger att hon lat? På vilket sätt? Hjälper hon inte till? Säger hon nej när hon begär hjälp.Om hon är sur. Vad ligger bakom de? Pratar du och sonen bara om saker hon inte känner till? Har det hänt något? Du kanske kan få råd av din son vad du kanske kan tänka på så ni kommer lite närmre? Han kanske har några knep, för han verkar ha lyckas. Hoppas det ordnar sig för dig. Så du kan känna dig lugnare och kan acceptera henne för hans skull. Det tror jag ni alla vinner på.
    Jag bör nog tillägga att det inte är jag som är TS
    Jag har inga problem med mina barns nuvarande pojk-flickvänner

Ett förtydligande är säkerligen på sin plats, självklart väljer jag inte i första hand att diskutera vare sig mina barn eller deras val i livet beträffande respektive eller vad det nu kan vara med deras kompisar och lika självklart så har jag pratat  med mina barn om de "problem" som ramlat i vår väg under åren men att inte kunna se att man ibland kanske väljer att ta en omväg fram till problemets lösning dvs att prata med ngn  annan än den det berör vem det än är tycker jag är lite trångsynt....
    Att bry sig om någon är inte likvärdig med skvaller och skitprat som en del vill ha det till
  • S vali s
    Anonym (Gillar inte...) skrev 2009-07-23 19:52:04 följande:
    Enligt hans ex som man tydligen inte får ha kontakt med så är jag absolut ingen mardröm men vill ni tro det så för all del är det ok för mig.Jag tar till mig allt vettigt som skrivits här men blir irriterad när folk kommenterar utan att ha läst inläggen.Jag älskar min son och vill hans bästa och har inte sagt något till honom.Jag uppför mig exemplariskt när vi träffas och gör allt för att det ska fungera.Jag har inte ringt till hans kompisar och snokat eller pratat skit, en av hans vänner berättade till mig i förtroende.Nu lämnar jag tråden. Tack alla som är förstående och andra som bara skriver utan att läsa bryr jag mig inte om.
    Jag hoppas att det hela ordnar sig
Svar på tråden Sonens flickvän :(