• joasia

dagis och solskydd

jag undrar hur era dagis/forskolor gor med solskyddsfaktor... Kanske lite konstig fraga, men var pojke ar sa kanslig for solen och jag grubblar lite da dagispersonalen inte riktigt har tid att smorja en varje barn innan de gar ut. Hur funkar det pa erat dagis?

• Svar på tråden dagis och solskydd
  • kaksmulan

Tyvärr är de lite slarviga med det på mina barns dagis. Felixen är så stor nu så han kan smörja sig själv men Ellendellen kan berätta att hon inte har blivit smörjd...

Jag tror att om du bara pratar med personalen och berättar hur känslig han är för solen så kommer de att ta det på allvar!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Mälaröbo

Vi smörjer dem ordentligt på morgonen och sen har barnen en varsin flaska på dagis som de fyller på med om de tex badat eller sprungit i vattenspridare.
    Är din som extra känslig så kan du säkert bara be dem att smörja extra tex efter lunch.
    Annars räcker ju den egna smörjningen långt.

• kaksmulan
    Mälaröbo skrev 2009-07-22 16:03:47 följande:
    Vi smörjer dem ordentligt på morgonen och sen har barnen en varsin flaska på dagis som de fyller på med om de tex badat eller sprungit i vattenspridare.Är din som extra känslig så kan du säkert bara be dem att smörja extra tex efter lunch.Annars räcker ju den egna smörjningen långt.
    Hm, jag jobbar med hudcancer och är rätt insatt.
    Den egna smörjningen räcker inte alls speciellt långt. Om du smörjer in med en kräm som har faktor 50 på morgonen (säg vid 7-tiden) så är det ungefär som en faktor 10 vid 11-tiden, när de går ut efter lunch alltså. Just då är solen som starkast och de behöver definitivt bli smörjda igen.
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • smarties

På vårat dagis har vi löst det att föräldrarna smörjer in på morgonen, sen har vi solskydd i deras fack som personalen smörjer in dom med på dagarna.

• joasia

min man som tar hand om inskolningen den här veckan sa att vår ansvarspedagog hade sagt att det är ont om tid att hinna med...
    och det känns ju viktigt att de små inte utsätts för den starka solen om man kan undvika det.

• Free

Jag har en dotter med en en massa eksem och försöker undvika att smörja med solskydd så långt det går, använder alltid långärmat och långa byxor i sval bomull.
    Annars är rutinen på deras förskola att vi föräldrar smörjer in på morgonen och sen har man solskydd i facket på förkskolan som personalen smörjer in vid utgång.

• fru Elle

Där min dotter ska börja så smörjer de inte in barnen, det får föräldrarna göra på morgonen. Tycker inte att det verkar så vettigt då solskyddet behöver kompletteras under dagen. Kommer att ta med solskyddsfaktor till dagis och be dem smörja in vid behov.

• violis

Lämnar föräldrarana solskydd försöker smörja in barnen på em och efter ev bad.Men allt hänger på hur många barn vi har..har vi en hel barn grupp på 20 barn som ska gå ut så blir det snärjigt-vi får "fusksmörja" dvs vi smörjer de kroppsdelar som är mest utsatta. Sedan försöker vi inte gå ut mitt på dagen utan håller oss då inne och går ut efter mellan målet i stället (minder satrk sol+ färre barn att smörja)
    Sedan något som många föräldrar glömmer det är att skaffa en bra SOLHATT som BARNET gillar.en keps skyddar bara ansiktet el nacken beroende på hur man vänder den en hatt skyddar både och (finns vissa bra kepsar som har skydd för nacken också) det + en luftig bra långärmad tröja och långa shorts skyddar mycket!

• Elfva

Så här fungerar det på förskolan där jag jobbar och på dotterns förskola:

Alla uppmanas att smörja in sitt barn hemma på morgonen. Vi ber sen föräldrarna att ta med eget solskydd (namnmärkt) så att vi kan bättra på under dagen. Det brukar innebära att vi inte smörjer in barnen på morgonen innan vi går ut, men att vi smörjer in barnen efter lunch (och vila) och/eller efter vi har haft vattenlek. Är vi ute hela dagen bättrar vi också på under sen eftermiddagen om det behövs...

Det är dock viktigt att alla har med eget solskydd, vi har inget hos oss på förskolan utan var och en tar med den kräm de önskar att deras barn blir insmorda med (vilket är vettigt med tanke på solkänslighet och ev känslig hy osv) samt att alla smörjer sina barn på morgonen. Vi hinner dessvärre inte smörja in alla 20 barn grundligt på morgonen innan vi går ut, men bättra på under dagens lopp hinner vi med.

• Elfva

Det finns jättebra solskyddskläder (som ser ut som vanliga kläder) man kan köpa. De är lite dyra men väl värda priset om man vet att ens barn ska vistas mkt i stark sol både hemma i sverige och ev utomlands... Kläderna har solskyddsfaktor 50+ och säljs på bl a barnens hus och diverse hemsidor på nätet.
    Vi har kört såna kläder till dottern när hon var yngre, hon ska inte smörjas alltför mkt med fysikaliska skydd eftersom hon är eksembarn och fysikaliskt skydd torkar ut huden och försämrar eksemen (dessutom ska hud som smörjs med kortison skyddas från sol och de kemiska skydden är inte alltid att rekommendera till de yngsta barnen), samtidigt behöver hon skyddas från stark sol, då har dessa solskyddskläder varit perfekta! (De finns också för känsliga vuxna...)

Trots att det finns relativt bra solkrämer ska man inte underskatta värdet av att skydda med kläder och vistelse i skuggan, barnen behöver inte leka i den starka solen mitt på dagen, då kan man försöka få dem att hålla sig i skuggan...

På vår förskola har vi skuggig gård hela förmiddagen, solen kommer ordentligt först efter lunch...

• norgesessan

BArnen är hemma under sommaren, men innan (och efter) smörjs barnen hemma, sen smörjs dom igen där. Ettan har slutat förskolan, han hade egen solkrem där, tvåan går på en annan förskola, där ville dom ha samma till alla, så dom köpte in.

Och solhattar som dom inte vill använda...Köper in massa olika så dom ska hitta en dom tycker om...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Tant Green

Föräldrarna får se till att smörja på morgonen och sen fyller personalen på under dagen. De flesta barn har en egen flaska solkräm på sin hylla, men det finns även att "låna".

Svar på tråden dagis och solskydd