• Hertha39

Vad är ok när det gäller relation med exet?

Hej!

Är ny här och känner att jag behöver få någon annans syn på detta. Är sambo sedan ca 7 år med en man som tidigare varit gift. Han har två bar och jag ett. Under hela tiden i vårt förhållande har han periodvis haft stora problem i samarbetet med sitt ex. Sakta har det blivit bättre och nyligen hände en sak som gör mig ledsen. Vet dock inte om jag överreagerar... En vän till mig kom på besök med sina barn och vi bestämde att åka och bada dagen därpå. Han vill dock inte följa med oss utan vill istället ta sin dotter med ut till havs i båten. Ok och hon skulle ta med en kompis. Tyckte att detta var bra då han sällan gör något på egen hand med sin dotter. Någon vecka senare berättar dock hans dotter om en sak de sett på båtturen som "jag, mamma och pappa gjorde". Jag blev ganska paff, han hade inte sagt ett ord om detta till mig. Svartsjuketankar slog rot hos mig och man undrar förstås hur det vara att ligga där på stranden och sola tillsammans med sitt ex. Just att han inte berättade för mig att hon skulle med får mig att undra vad han håller på med. Jag kan visserligen förstå att man för barnens skull kan vilja göra något tillsammans och hoppas att detta var uppsåtet. Men till saken hör att han för några månader sedan plötsligt dyker upp på mitt jobb en em och vill berätta vad han gjort den dagen. Han hade då varit ute och ätit lunch med en gammal flickvän (de var ihop för ca 25 år sedan och har inte haft kontakt sedan dess). Jag undrar vad han har för sig egentligen? Han påstår att de på något vis fick kontakt via mailen och fick för sig att träffas, helt oskyldigt. Ska man lita på honom eller är han ute och känner efter hur han känner för sina ex i förhållande till mig? Jag mår inte bra av dessa händelser och har svårt att vara så aktiv i vår relation som vanligt. Teorier och råd?

• Svar på tråden Vad är ok när det gäller relation med exet?
  • Nataliesliv

Faktumet att han berättade om exet från lunchen borde betyda att det inte är något att oroa sig för. Å andra sidan borde han berättat planerna innan det hände. Men det kanske var spontant? Så länge han är ärlig borde det som sagt inte vara några bekymmer.

Som du säger kan det ju vara bra att de (han och andra exet) gör saker tillsammans med sitt gemensamma barn, men varför undanhålla den infon för dig?! Jag kan inte tänka mig att det finns någon bra anledning till detta. Antar att du redan ifrågasatt varför han inte berättade detta för dig? -inte ens efteråt? Vad hade han isf för historia?

Nej usch, oärlighet är det värsta jag vet.

Han kanske är i någon slags kris. Antingen att han vill känna efter som du säger, men det kan också vara så att han känner att han är skylldiga dem (för att de bråkat mkt tidigare). Kan ju vara så att han kommit till insikt med sig själv eller likn?

Det finns nog tusen olika teorier och bortförklaringar till detta. Du måste kunna lita på honom, och du måste få sanningen från din man.

• Hertha39

Hej igen och tack för ditt svar!

Ang båtturen med exet och dottern så påstår han att det är helt normalt och bra att de umgås och att han inte tyckte att han behövde berätta för mig om detta. Tror kanske att han är feg och inte ville säga något för att han visste att jag skulle bli ledsen. De har ju aldrig tidigare under dessa år gjort något tillsammans, inte ens gått på utvecklingssamtal med barnen tillsammans så därför blir det så himla konstigt. Jag ska försöka prata med honom ikväll och försöka få veta om han är i någon slags brytpunkt i sitt liv och behöver fundera. Ärligt talat har det här fått mig att må hur dåligt som helst hela semestern. Jag blir så osäker på vår relation och när det känns så är det kanske ett tecken på att det inte är någon bra relation, om man inte kan känna sig trygg. Vi har haft det kämpigt mellan varven och det nöter förstås. Dock har hela vårvintern varit så ovanligt bra att det för mig känns extra sorgligt att han då börjar med dessa manövrar.

Lunchen med det "gamla" exet var inte spontan, detta hade nog mailats och sms:ats kring fram och åter under en längre tid. Jag får ju för mig att han kanske trodde att det skulle finnas någon spänning kvar mellan dem och möjligen bli en början på något nytt. Men troligen kände han inte något sådant under deras lunch och insåg att han ville fortsätta med mig, därför kom han och berättade. Lätt att få hjärnspöken, tänker att om han hade fått något gensvar hos exet så hade jag aldrig fått höra ett enda ord om lunchen utan då hade han fortsatt med sina hemliga kontakter.

Men det kanske bara är jag som är knäpp... Tror dock inte att han skulle acceptera att jag var ute på vift med mina ex..

• FannyN

Jag vill börja med att säga att jag förstår dig.

Angående den där lunchen så är det tydligen nån trend just nu att googla eller leta på facebook efter gamla bekanta och sedan ta upp kontakten. Han berättade om det så det skulle jag bara lämna.
    När det gäller båtturen så måste ni prata om det på ett bra sätt och bestämma hur umgänget kring dottern ska se ut.
    Jag är i en liknande sits,mitt ex och jag hade det jobbigt några år efter separationen men nu är det bättre och jag känner att det är värdefullt för sonen att vi nu kan umgås.
    Hur våra respektive nuvarande partners tycker det är vet jag inte eftersom särskilt mitt x är VÄLDIGT glad att vi är sams igen och därför vill ha massor med kontakt. ( Jag blev arg på honom för han tog inte separationen på ett ok sätt utan hotade mig stalkade etc.,nu har jag förlåtit honom för sonen skull)
    Jag är otroligt öppen för min nuvarande man kring kontakten med exet,och ser till att han är delaktig så att han ska förstå att det inte är något fuffens.
    När exet tex bjöd hem mig på middag så tackade jag glatt ja och sa att det skulle bli så trevligt att lära känna hans nya,och sen hade vi en trevlig kväll alla fyra.

Som sagt prata ut med mannen och Lycka till!

• Anonym
    Hertha39 skrev 2009-07-23 10:27:41 följande:
    Lunchen med det "gamla" exet var inte spontan, detta hade nog mailats och sms:ats kring fram och åter under en längre tid. Jag får ju för mig att han kanske trodde att det skulle finnas någon spänning kvar mellan dem och möjligen bli en början på något nytt. Men troligen kände han inte något sådant under deras lunch och insåg att han ville fortsätta med mig, därför kom han och berättade. Lätt att få hjärnspöken, tänker att om han hade fått något gensvar hos exet så hade jag aldrig fått höra ett enda ord om lunchen utan då hade han fortsatt med sina hemliga kontakter.
    Hade det "nog" mailats och sms:ats? Vet du inte säkert? Du "får för dig", och "troligen kände han inget". "Hjärnspöken" och "hemliga kontakter". Allt det här känns som antaganden.

Ens fantasi är en mycket större bov i svartsjuka än det som faktiskt hänt. Du MÅSTE värdera de här fantasierna mot verkligheten, och det enda sättet är faktiskt att prata med honom om det. Berätta för honom att du känner precis såhär. Att när han håller saker undan från dig så börjar du föreställa dig istället och då blir det det värsta scenariot.

Jag kan förstå hans sida också, att det tar emot att berätta saker som han vet inte betyder något som han också vet att du skulle bli fundersam över. Ni måste komma till en punkt där ni vet att den bästa lösningen är att prata om problemen - inte att försöka gömma dem eller att fantisera om hur hemska de är.

Om du utan att ni pratat öppet om det bestämmer dig för att hans lunch "egentligen" var ett sätt att leta vägar bort från dig och att undersöka förbjudna känslor som han "antagligen" har så är det dömt på förhand.

Man kan inte rädda ett förhållande genom att "lista ut" vad den andre tänker och vad han har för motiv.
  • Nataliesliv

Japp, visst är det bra att de kan umgås, men han har NOLL anledning att hålla det hemligt för dig, det var visst något han behövde berätta för dig!
    Om han hade vart öppen om det, som FannyN, så är det ju antaligen inget att vara orolig för, då visar man ju helhjärtat att man inte har något att dölja. Jag skulle blivit rasande om min sambo vart ute med sitt ex, om jag dessutom får höra det på omvägar! Om han däremot innan sagt att han tänkte ta en lunch med ett ex, då hade jag kunnat accepterat det även om jag inte gjort en high-five.

Du måste ju självklart kunna känna dig trygg och lita på honom. Jag tycker det är helt okej att du skulle fråga "Skulle Du tycka det var okej om jag vart ute med Mitt ex och att du några dagar senare får veta det från någon annan?".

Keep us posted hur det går!

Svar på tråden Vad är ok när det gäller relation med exet?