• hundpuss

Rengöra soffa i tyg?

Vi har en soffa med divan, i kraftigt tyg. Det är inte avtagbart, tyvärr.
    Vi valde visserligen ett tyg i mörkgrått, lite spräckligt mönster i en kvalité som påminner om manchester (svårt att förklara...)
    Så det är inga direkta fläckar, och jag är glad att vi valde ett så mörkt tyg.

Men jag tycker soffan börjar lukta lite illa...
    Förmodligen en blandning av damm, hundpäls och att den luktar "innestängd".

Vi bor i lägenhet så jag har ingen möjlighet att ta ut madrasserna och vädra.

Har läst något om att man kan blanda grönsåpa med vatten och skrubba? Har även läst något om medel man sprayar på bilstolar?

Någon som vet? Har tips?

Skulle vilja fräscha upp soffan.

Tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Rengöra soffa i tyg?
  • Yollis

Finns spray med "klädtvätt" för bilar på macken vet jag.

♥ Tuva 2006 ♥ Lillebror BF 14/11 - 09 ♥
  • hundpuss
    Yollis skrev 2009-07-22 20:06:25 följande:
    Finns spray med "klädtvätt" för bilar på macken vet jag.
    Funkar det även på en soffa då?

Jag är livrädd att jag fräter sönder tyget
  • Yollis

i så fall skulle det fräta sönder tyget inne i bilen oxå...det gör det inte!

• hundpuss
    Yollis skrev 2009-07-22 20:13:39 följande:
    i så fall skulle det fräta sönder tyget inne i bilen oxå...det gör det inte!
    Det är väl mest att jag är så skraj att förstöra en så dyr soffa... Därför jag rådfrågar någon med mer erfarenhet.
  • Yollis

Jag har skrubbat en hel bil med sånt så det kan du lugnt använda, annars kan du säkert höra med typ "Mio" dom säljer säkert nått bra medel.

• Tinnys

Vi har spray som är för soffor och mattor, Vanish, fick dock leta länge innan jag hittade den och när jag hittade den så var det på Rusta...

• hundpuss
    Tinnys skrev 2009-07-22 20:32:02 följande:
    Vi har spray som är för soffor och mattor, Vanish, fick dock leta länge innan jag hittade den och när jag hittade den så var det på Rusta...
    Var den bra?
  • hundpuss
    Yollis skrev 2009-07-22 20:31:53 följande:
    Jag har skrubbat en hel bil med sånt så det kan du lugnt använda, annars kan du säkert höra med typ "Mio" dom säljer säkert nått bra medel.
    Vad var de för märke på den du använde? Luktade det gott efteråt?
  • Yollis
    Vision400 skrev 2009-07-22 21:36:00 följande:
    Vad var de för märke på den du använde? Luktade det gott efteråt?
    mins ej det var många herrans år sedan, köpte på statoil, jag hade suttit med min nya jeansjacka som färgade det beiga tyget i bilen mörkblått {#lang_emotions_yell}
    mern jag mins att vi skrubbade och sen skulle man damsuga efteråt, fanns inte ett spår av färgen kvar sen (vi tog hela blen när vi ändå var igång....)
  • Yollis
    turtle vax ska ha bilklädseltvätt på burk (skumspray) den var det säkert!
Svar på tråden Rengöra soffa i tyg?