• hundpuss

Rengöra soffa i tyg?

Vi har en soffa med divan, i kraftigt tyg. Det är inte avtagbart, tyvärr.
    Vi valde visserligen ett tyg i mörkgrått, lite spräckligt mönster i en kvalité som påminner om manchester (svårt att förklara...)
    Så det är inga direkta fläckar, och jag är glad att vi valde ett så mörkt tyg.

Men jag tycker soffan börjar lukta lite illa...
    Förmodligen en blandning av damm, hundpäls och att den luktar "innestängd".

Vi bor i lägenhet så jag har ingen möjlighet att ta ut madrasserna och vädra.

Har läst något om att man kan blanda grönsåpa med vatten och skrubba? Har även läst något om medel man sprayar på bilstolar?

Någon som vet? Har tips?

Skulle vilja fräscha upp soffan.

Tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Rengöra soffa i tyg?
  • hundpuss
    Yollis skrev 2009-07-22 21:52:36 följande:
    turtle vax ska ha bilklädseltvätt på burk (skumspray) den var det säkert!
    Kan man använda den även om man bara vill fräscha upp soffan? Där är ju inga direkta fläckar... Vill bara den ska lukta "ny o gott" igen...
  • Yollis
    Vision400 skrev 2009-07-22 21:55:00 följande:
    Kan man använda den även om man bara vill fräscha upp soffan? Där är ju inga direkta fläckar... Vill bara den ska lukta "ny o gott" igen...
    då kan du väl köpa nån doftspray istället
    ♥ Tuva 2006 ♥ Lillebror BF 14/11 - 09 ♥
  • Pysselgalningen

Du känner ingen med en Kirby eller Pro Aqua maskin?

Pro Aquan är suverän kan jag lova! Våran 15 år gamla soffa, som blivit nergeggad med graädde, kakor, glass, dip, mat, ner kissad av barn, nerspydd, ja you name it, blev faktiskt väldigt ren

Ganska läskigt dock att använda maskinen, för man ser hur skitigt det eg. är

• Yollis
    Pysselgalningen skrev 2009-07-22 23:43:13 följande:
    Du känner ingen med en Kirby eller Pro Aqua maskin?Pro Aquan är suverän kan jag lova! Våran 15 år gamla soffa, som blivit nergeggad med graädde, kakor, glass, dip, mat, ner kissad av barn, nerspydd, ja you name it, blev faktiskt väldigt ren Ganska läskigt dock att använda maskinen, för man ser hur skitigt det eg. är
    scary, hur man lixom vågat sitta i soffan innan
    synd bara att det är svindyrt att hyra in en sån om man inte känner nån som har...
  • straw2008

Vi hade en sån soffa tidigare o vi klippte ett stort hål från kant till kant på undersidan på alla dynor o lät en skräddare sätta fast en kraftig dragkjedja i den vips så hade vi avtagbar klädsel.

Sitter klädseln fast på något sätt i soffan vet jag inte vad jag skulle göra, absolut inte tvätta med grönsåpa då jag avskyd lukten av såpa o absolut inte vill ha någon lukt kvar i min soffa.

Det lär ju finna smkt kvalster o gammal hud osv i soffan så en vädring är ju nästan nödvändig, kan ni inte ta kuddarna ni bilen o ta de någonstanns o vädra o slå på de hårt så e dammar av sig ?

• Yollis

straw, vi brukar dammsuga våra soffor

• straw2008
    Yollis skrev 2009-07-23 09:58:58 följande:
    straw, vi brukar dammsuga våra soffor
    Vi med!

Men skulle du sova i samma lakan i två år?

Klart det inte är exakt samma sak, men efter ett par år är en soffa väldigt äcklig speciellt om man låter hund vara i den.
  • Yollis

vi har även tvättbar klädsel.... och hunden har vi på golvet

• straw2008
    Yollis skrev 2009-07-23 10:35:38 följande:
    vi har även tvättbar klädsel.... och hunden har vi på golvet
    Men tvättbar klädsel är ju en helt annan sak!
  • Pysselgalningen
    Yollis skrev 2009-07-23 09:50:08 följande:
    scary, hur man lixom vågat sitta i soffan innan synd bara att det är svindyrt att hyra in en sån om man inte känner nån som har...
    hahah ja det kan man ju undra

MEn jag kan meddela att min astma blev fan så mycket bättre när man får bort allt damm
  • hundpuss
    straw2008 skrev 2009-07-23 09:53:44 följande:
    Vi hade en sån soffa tidigare o vi klippte ett stort hål från kant till kant på undersidan på alla dynor o lät en skräddare sätta fast en kraftig dragkjedja i den vips så hade vi avtagbar klädsel.Sitter klädseln fast på något sätt i soffan vet jag inte vad jag skulle göra, absolut inte tvätta med grönsåpa då jag avskyd lukten av såpa o absolut inte vill ha någon lukt kvar i min soffa. Det lär ju finna smkt kvalster o gammal hud osv i soffan så en vädring är ju nästan nödvändig, kan ni inte ta kuddarna ni bilen o ta de någonstanns o vädra o slå på de hårt så e dammar av sig ?
    Nu luktar ju inte soffan så pass illa så vi inte kan leva med den, den luktar mer "innestängd"...

Vi har ingen bil heller för den delen, däremot så dammsugar jag soffan.
  • Yollis
    straw2008 skrev 2009-07-23 10:43:05 följande:
    Men tvättbar klädsel är ju en helt annan sak!
    ja, det var ju lixom inte min soffa det handlade om nu bara flikade in att vi dammsuger vår typ 1 gång i veckan och tvättar om det behövs
  • gumma

Det finns en rosa flaska som det står soffrengöring på den har blå spraymunstycke, den har tagit bort de flesta fläckar jag har haft även i bilbarnstolen, jag vet dock inte företag som tilllverkar den men jag brukar inte ha svårt att hitta den i butiken.

• Joico

Orkar inte läsa alla svar.. hoppas inte någon redan sagt det då, läste ju om bilklädseltvätt men det finns ju riktigt möbelschampoo (kanske är samma sak?)

• Gustav Niclas

Jag hade en jättefin soffa som lukta både det ena och det andra, blöthund, unket och rök efter att haft den i förrådet. Den hade också en hel del fläckar på sig, så jag ringde www.mattvatten.nu

Soffan blev tvättad och blev nästan som ny! Kostade bara 650:- också

• Niclas31

Kolla med

Www.rent-hem.nu

Dom hjälpte att rengöra min soffa i tyg. Det var både det andra matrester.. läsk, choklad.. tänkte första slänga den. Men dom rengjorde den för 600:-!

Svar på tråden Rengöra soffa i tyg?