• Snölykta

Låta hunden slicka på bebisen?

Har BF imorgon... Har en liten vovve hemma å funderar på förhållandet bebis-hund.. Ska vi låta vovven slicka på barnet? (han e väldigt slickig av sej) Är det OK om han slickar i ansiktet men inte på munnen eller?

• Svar på tråden Låta hunden slicka på bebisen?
  • norpnäsan

Gud ja! Var hund slickar var tjej i ansiktet hela tideN. Jag hjälpte henne att putta bort hunden när hon själv var för liten att kunna göra det själv, men nu vid nästan 1 ars alder klarar hon det utan problem. Ska tillägga att hon aldrig hittills haft problem med magen......

• Mickis74

Jag skulle inte tillåta det......för att jag tycker det är snuskigt....gillar inte hundar *S*

• mammatilltindra

Vi lät vår hund bekanta sig med TIndra på det sätt som hunden ville när vi kome. Vår hund är inte så slickig av sig men en och annan puss har väl TIndra fått. Tycker definitivt att det är OK för er hund att slicka bebisen. Dte är bra om de får bekanta sig så minskar kanske svartsjukan lite.

• humletussen

Tänk vad mycket bakterier en hund har i munnen, har själv två hundar som är "proffs" på att äta dynga, kadaver å spyor. Vi bor på landet oxå där det finns massvis av den varan. Nä, dom får inte slicka Viggo nånstans! Men självklart ska du göra som du själv känner, känns det ok att hunden slickar på bebben så låt han göra det!

• norpnäsan

Man kan ju tycka att det är äckligt om man vill men farligt är det inte.

• majunge

Jag har hört att hundar är hur rena som helst i munnen..det är värre med alla pussar som mammor och pappor ger sina små..

• Dalagirl

jag skulle inte låta en hund slicka min Elias, dom äter ju kattskit som kan innehålla den där parasiten kommer inte på vad den heter, som man ska passa sig rikigt noga för som gravid "grova missbildningar" sen slickar dom sig ju i rumpen.. usch nej hanhundar som är variga i mynningen.... nej tack

• Ess

Håll lite koll bara om bebis verkar tycka att det blir förmycket, då får ni avleda hunden så att den gör nåt annat.

• Eliin

Det är ju hundens sätt att bekanta sig med den nya varelsen. Att stöta bort hunden kan inte vara direkt bra heller då det kan leda till svartsjuka m.m.

En uppfödare sa till oss att det är viktigt att hunden får bekanta sig med vår bebis och slicka på henne, men sen är det bra lixom. Han har bekantat sig och nu slickar han henne inte längre. Visst händer det att hon får en blöt puss någon gång då och då.

• Flamma

Melvin får lite pussar i bland. Om man stöter bort hunden kanske det kan bli jobbigt, men inte annars, tror jag...

• wasi

Hundar har världens renaste saliv..så allt skit de får i sig behöver man inte oroa sig för.

• lillan77

När vi kom hem med Hampus så fick min sambo ta in honom till hunden så att hon fick lukta igenom och slicka....JAG stannade i i bilen för jag klarade inte av o se det..Man vet ju inte hur hunden reagerar...Det gick jättebra Eftersom jag själv inte vill att hunden slickar mig i ansiktet så vill jag inte inte att hon gör det på Hampus heller som inte kan försvara sig..Har hon nyss slickat sig "därbak" så vore det ju hemskt äckligt
    Hon får slicka till han ibland så att hon inte bildar svartsjuka mot honom utan att hon känner att hon är en i familjen oxå

• Viktoria74

Jag har däremot hört att hundar har en helt annan bakterieflora i munnen än vi människor, huruvida det kan vara skadligt eller inte vet jag inte.

• Majas mamma

Vi bryr oss inte så speciellt mycket. Maja får pussar lite då och då. Alla vi andra också för den delen

Om ett barn tappar sin napp på golvet så tar ju många föräldrar upp den och sätter den i sin egen mun för att rengöra den innan dom ger den till barnet. Detta är sämre för barnet än om hunden slickar Honom/henne på munnen. Föräldrarnas bakterier är så lika barnets så barnets kropp bekämpar dom inte. Hundens däremot är så annorlunda att barnets kropp direkt börjar bekämpa det nya som kom in.

Svar på tråden Låta hunden slicka på bebisen?