• glader

Folk som säger "Åååh vad mätt jag är!!" efter maten...

Alltså, vad är det med folk?? Jag vet inte hur många middagar och lucnher osv jag varit på och alla äter och njuter av maten. Men så fort det är över börjar klagandet, särskilt från vissa...

"Åh guuud vad mätt jag blev!!" eller "Usch, nu åt jag för mycket!". Är det bara jag som tycker detta är otrevligt och irriterande?? Ät inte så jäkla mycket då!!

Ofta är det dessutom smala tjejer som behöver uttrycka sin ångest över att de inte svälter längre - så fort de ätit får de ångest och bara MÅSTE säga att de blev så himla mätta! Inte alltför sällan ser de lidande ut också.

Jag tycker det förtar glädjen av själva måltiden och börjar tröttna på att höra detta...

Jag brukar säga "Vad bra - det var väl det som var meningen!??"

• Svar på tråden Folk som säger "Åååh vad mätt jag är!!" efter maten...
  • hysteria

Jag blir faktiskt glad om det är jag som lagat maten och tar det som en komplimang för att maten var god!

• Tokern

tar det också som en komplimang, bra att det smakade och att de blev mätta!

• wow

Haha, min mamma säger alltid så: "Usch, jag blev mätt".
    Vadå usch liksom, det är väl det som är meningen?

• Gabriella83

Kanske om det är en och samma person som alltid måste påpeka att hon är så mätt.och dessutom är trådsmal och klagar över sin vikt,etc. annars skulle jag nog inte bry mej,det finns så mycket annat att tänka på här i världen

• Korkskruv

Själv är jag inte speciellt smal, men uttrycker nog sånna grejer rätt så ofta. Mitt "problem" är att jag ofta (speciellt när jag är riktigt hungrig) äter på tok för fort, har alltid gjort. Då händer det ofta att jag inte hinner känna i tid när jag är mätt, så när jag väl är färdig och lutar mig tillbaka känns det som att magen ska spricka! Då mår jag ju minst sagt lite smått illa. Är mkt väl medveten om att jag borde lugna ner mig å äta långsammare, men gamla vanor är svåra att bryta å tanken på att nån annan skulle bry sig om att jag säger så har faktiskt aldrig slagit mig. Aldrig varit med om att nån har irriterat sig på det förut, möjligtvis dumförklarat mig för att jag äter så snabbt å inte njuter av maten istället.. Ska försöka tänka mig för i fortsättningen..

***** Max -07, Alva -08 *****
  • Callistrate

Hmm... Jag känner mig faktiskt träffad nu. Jag är en ordentligt tunn tjej, (inte tack vare mig, men så är det och jag klagar inte), och jag älskar mat! Så om jag äter något jag tycker om så äter jag ofta riktigt mycket. Dessutom äter jag gärna fort så att jag inte riktigt hinner känna efter när jag blir mätt. Men sen när jag väl blir mätt, oj vad mätt jag kan bli... Visst inser jag att det är mitt eget fel, men det är faktiskt svårt att inte beklaga sig när det känns som att man snart ska spricka, alternativt inte kan röra sig.

• Bevabus

Varför ser vissa av er "mätt" som samma sak som "tjock"?
    När jag säger att jag är mätt så menar jag 1.) Maten var jättegod. 2.) Jag åt alldeles för mycket så nu mår jag nästan illa och magen känns som att den ska sprängas.

Att någon skulle fälla en kommentar som "Men du som är så smal! Vad klagar du för?" hade gjort mig väldigt förvånad...

• Maria222

Jag tar det också som en komplimang om folk säger att de blev mätta när jag lagat mat. Då tyckte de antagligen att maten var väldigt god om de åt sig riktigt mätta

Mamma till Kevin född 0706.
  • Åsa

Tror det är en "kulturgrej" vad man tycker om den typen av kommentarer. Somliga tar det som komplimanger, andra som ohyfsat.

• Kaydina

Hahahaha, är det irriterande!? Snälla nån, så säger man ju för att maten var så jävla god att man åt alldeles för mycket och nästan mår illa.

( Japp, jag är skitsmal och säger ofta så. )

• tii

Jag brukar nog säga så. Men det är absolut inte för att klaga, utan för att jag åt så mycket för att det var så gott ungefär.

Ingen ångest här inte, och jag är en av dom pinnsmala tjejerna.

• SusanK

Jag har arbetskamrater som säger det fast på två helt olika sätt:

1. USH vad mätt jag blev. Alltså lite ursäktande och personen verkar irriterad över mättnadskänslan.
    och..
    2.Usch vad mätt jag blev. Det var lite för gott och jag har lite för stor mun för min magsäck hann nog inte med att ta in allt:) Mmm, meeeer.

• Tattyn

Säger nån att de blivit mätt efter maten är det väl ett tecken på att du inte serverade äcklig mat? Att de åt ordentligt?

Blir du lika irriterad om en tjock person säger att de är mätta?

• Natosh

Jag har nog en tendens att säga så. För att mat kan vara så jäkla gott och jag har ingen självdisciplin. Jag äter tills jag får fysiskt ont, då klagar jag, och sen slickar jag tallriken ;)

Jag märkte dock att det var ett provocerande uttalande när jag var smal. Nu när jag är tjockis så är det ingen som stirrar ogillande på mig. Hyckleri hycklera

• Kaydina
    Natosh skrev 2009-07-22 22:49:15 följande:
    Jag har nog en tendens att säga så. För att mat kan vara så jäkla gott och jag har ingen självdisciplin. Jag äter tills jag får fysiskt ont, då klagar jag, och sen slickar jag tallriken ;) Jag märkte dock att det var ett provocerande uttalande när jag var smal. Nu när jag är tjockis så är det ingen som stirrar ogillande på mig. Hyckleri hycklera
    Jag har ALDRIG tänkt tanken att någon skulle ta det som att jag har ångest för att jag ÄTIT. Jag blev ju bara vidrigt mätt och mår illa, det händer väl både feta, magra och normalviktiga.

TS; Jag tycker det är jättekul att du heter Glader
  • Minxy

Jag säger ofta "oooj vad mätt jag blev!" helt smkelt för att jag har en löjligt liten magsäck och eg. inte får plats med så mycket. Men likt förbannat så mular jag i mig ändå så länge maten är god

Klart man blir mätt! Klart man måste få uttrycka vad man känner

***S+M=L***
  • fribor1

tar de som en komplimang ja med, de betyder ju att maten är så god så man inte vill sluta äta förrens de verkligen tar stutt i magen...

• Högst32tecken

Är det inte meningen att man ska bli mätt när man äter?

For I am Costanza - lord of the idiots.
  • buffybus

jag brukar säga ahh vad mätt jag är... då tillhör jag minsann inte dem smala som ska beklaga sig iallafall.. säger det för att jag förmodligen ätit en sån jävla god middag så jag varit tvungen att pressa ner extra mkt hahaha....

André ska bli storebror i Juli-09
Svar på tråden Folk som säger "Åååh vad mätt jag är!!" efter maten...