• Fröken Maskros

Hur får ja våra barn att va sams?

Varför ska de va så svårt att få barnen att hålla sams?
    Ja å min man har tre barn å ett påväg, ja har två sen innan å han ett.
    Mina två en pojke på 6 å en flicka på 4 å min mans dotter e 6.
    De jävlas med varandra hela tiden, tar saker ifrån varandra å hotar å slåss.
    Vi har tagit hjälp av familjecentralen å deras barnpsykolog.
    Ja å mitt ex har utrett våran dotter å de e bara trots, hon har tydligen både 4 å 6års trots pga att hon ser upp till sin "storasyster".
    Mitt tålamod e inte på topp nu pga graviditetshormonen å problem med foglossning så ja går med kryckor. Ja vet att de inte ska gå ut över barnen med se håller inte sams fem min å just nu känns de som om barnen heter "nej gör inte så eller va snälla mot varandra nu".
    E de någon som gått igenom något liknande å har några råd?!
    Tacksam för alla svar!!!

• Svar på tråden Hur får ja våra barn att va sams?
  • Girlinthecity

Jag har inte gått igenom något liknande, MEN jag tror inte att ni befinner er i någon ovanlig situation. Bio syskon, och styvsyskon bråkar väl alla någon gång, mer eller mindre, och konstigt vore väl annars. Det hjälper ju itne så mycket att säga "var snälla mot varandra" Det reder ju inte ut något direkt. Lär dem hur de ska hantera konflikter, det har man stor nytta av hela livet. Visssa grejer måste de väl lösa själv, men kanske med lite hjälp på traven.

Se till att varje barn får egen tid med er, och vad ligger bakom bråken? Kanske något helt annat än vad ni tror? Vad det än är så måste de ju få utlopp för de känslorna och itne bara få uppmaningen att sluta.

Jag vet en mamma som när hennes barn bråkade lät dom skriva tre bra saker med det andra syskonet. Vet inte om det är så bra, men man kanske i alla fall får sig en tankeställare.

En undran bara... har ni utrett er dotter hos psykolog bara pga syskonbråken?

• Fröken Maskros

Nä hon har varit riktigt jobbig på dagis så de va de som tog tag i de.
    Ja vi har försökt att prata med dem om varför de inte kan vara sams men de e inte lätt. Ja vill att de ska kunna leka utan att va elaka mot varandra, visst bråkar barn med varandra men ja tycker inte att de ska va mer osams än sams. Vi jobbar på de där med att lösa konflikter själva men de e nog lite små för att reda ut allt själva. Vi fick rådet att inte ge barnen så mycket uppmärksamhet när de gör något de inte får utan lägga tyngden på att ge positiv uppmärksamhet å de har väl gjort de lite bättre mellan oss å barnen men inte mellan dem.

• Girlinthecity

Fröken Maskros skrev 2009-07-22 23:22:39 följande:

Nä hon har varit riktigt jobbig på dagis så de va de som tog tag i de.Ja vi har försökt att prata med dem om varför de inte kan vara sams men de e inte lätt. Ja vill att de ska kunna leka utan att va elaka mot varandra, visst bråkar barn med varandra men ja tycker inte att de ska va mer osams än sams. Vi jobbar på de där med att lösa konflikter själva men de e nog lite små för att reda ut allt själva. Vi fick rådet att inte ge barnen så mycket uppmärksamhet när de gör något de inte får utan lägga tyngden på att ge positiv uppmärksamhet å de har väl gjort de lite bättre mellan oss å barnen men inte mellan dem.
    Nu vet jag ju inte mer om er familjesituation än det lilla som som står i tråden, men eftersomm ni båda kommer från separationer, kan det vara så att barnen upplevt mycket bråk? kanske är "vana" vid sån jargong.
  • Fröken Maskros

Nä absolut inte ja å mitt ex gick isär utan bråk å de e tre år sedan. Min man å hans ex gick isär när deras dotter va åtta månader.
    Ja å min man har bott ihop i två å ett halvt år å haft barnen varannan vecka hela tiden så de borde ha lärt sig leva ihop nu.

Svar på tråden Hur får ja våra barn att va sams?