• KramizBananiz

Gott med jordgubbar

Har precis varit och plockat nästan 10 kg jordgubbar. -förslag på vad jag kan göra med dem? Det mesta ska frysas men skulle vilja göra något annat också. Inte sylt eller saft...

• Svar på tråden Gott med jordgubbar
  • Mammassaga

Paj!
    Smulpaj med jordgubbar är mycket gott!
    Man kan köpa aluminiumformar (engångs) i affären och göra i ordning allt. skiva jordgubbar och ha på degen och sen sätta in i frysen. bara att sätta in i ugnen när det är dags att bjuda på.

• lövet2

Sockra lite och kör med elvispen i en skål med höga kanter (tillbringare kanske). Sedan fryser du ner i istärningslådor eller möjligen klickar ut på bakplåtspapper om du inte har tillräckligt många lådor. När de är frusna, så plocka ur och lägg dem i en plastpåse bara. Då har du jordgubbskuber hela året att ta fram till bål eller kanske tina och blanda i filmjölk eller youghurt.

You can´t keep them from dying!
  • KramizBananiz

Mumsiga förslag. Blir nog en paj och något annat gott. Ha färdigmixade bär i frysen låter inte heller helt fel. Älskar att ha det i filen.

• Matilda 1

Mmm jordgubbar är så underbart gott, nästan varje dag köper vi hem och mumsar..
    Tipsar här om nåt jag åt igår somvar riktigt gott.

Basilika- och limemarinerade jordgubbar med råkräm

Ingredienser
    1 liter färska jordgubbar
    2 st lime, saft och rivet skal från
    0,5 dl färsk basilika , hackad
    0,75 dl råsocker eller vanligt socker

5 st äggulor
    1 dl socker
    1 msk vaniljsocker med äkta vanilj
    5 dl vispgrädde

Gör så här:
    Rensa jordgubbarna och dela dem i mindre bitar. Riv limeskalet och blanda det med sockret. Fördela limesockret över jordgubbarna och pressa över limesaften. Hacka och strö över basilikan. Vänd runt och låt det stå och dra i minst 15 minuter.

Vispa gulor, socker och vaniljsocker poröst. Vispa grädden lätt och vänd ner den i äggsmeten. Servera jordgubbarna i glas eller på tallrik och toppa med råkräm.

Receptet är från Mat-Tina ( Nordström ). Med andra ord ganska onyttigt men supergott.

• KramizBananiz

Det blev en hel del som hamnade i frysen. Men jag har även gjort en sockerkaka med jordgubbar i samt en jordgubbspaj. Sen åt vi mixade jordgubbar och våfflor i går.

Svar på tråden Gott med jordgubbar