Gott med jordgubbar
Har precis varit och plockat nästan 10 kg jordgubbar. -förslag på vad jag kan göra med dem? Det mesta ska frysas men skulle vilja göra något annat också. Inte sylt eller saft...
Har precis varit och plockat nästan 10 kg jordgubbar. -förslag på vad jag kan göra med dem? Det mesta ska frysas men skulle vilja göra något annat också. Inte sylt eller saft...
Paj!
Smulpaj med jordgubbar är mycket gott!
Man kan köpa aluminiumformar (engångs) i affären och göra i ordning allt. skiva jordgubbar och ha på degen och sen sätta in i frysen. bara att sätta in i ugnen när det är dags att bjuda på.
Sockra lite och kör med elvispen i en skål med höga kanter (tillbringare kanske). Sedan fryser du ner i istärningslådor eller möjligen klickar ut på bakplåtspapper om du inte har tillräckligt många lådor. När de är frusna, så plocka ur och lägg dem i en plastpåse bara. Då har du jordgubbskuber hela året att ta fram till bål eller kanske tina och blanda i filmjölk eller youghurt.
Mumsiga förslag. Blir nog en paj och något annat gott. Ha färdigmixade bär i frysen låter inte heller helt fel. Älskar att ha det i filen.
Mmm jordgubbar är så underbart gott, nästan varje dag köper vi hem och mumsar..
Tipsar här om nåt jag åt igår somvar riktigt gott.
Basilika- och limemarinerade jordgubbar med råkräm
Ingredienser
1 liter färska jordgubbar
2 st lime, saft och rivet skal från
0,5 dl färsk basilika , hackad
0,75 dl råsocker eller vanligt socker
5 st äggulor
1 dl socker
1 msk vaniljsocker med äkta vanilj
5 dl vispgrädde
Gör så här:
Rensa jordgubbarna och dela dem i mindre bitar. Riv limeskalet och blanda det med sockret. Fördela limesockret över jordgubbarna och pressa över limesaften. Hacka och strö över basilikan. Vänd runt och låt det stå och dra i minst 15 minuter.
Vispa gulor, socker och vaniljsocker poröst. Vispa grädden lätt och vänd ner den i äggsmeten. Servera jordgubbarna i glas eller på tallrik och toppa med råkräm.
Receptet är från Mat-Tina ( Nordström ). Med andra ord ganska onyttigt men supergott.
Det blev en hel del som hamnade i frysen. Men jag har även gjort en sockerkaka med jordgubbar i samt en jordgubbspaj. Sen åt vi mixade jordgubbar och våfflor i går.