• Omorfia

Trevägskran till PVK?

När du sätter en PVK som är tänkt att användas mer än en gång, sätter du då också en trevägskran?

Utveckla gärna om hur du resonerar kring trevägskran eller inte! {#lang_emotions_laughing}

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Trevägskran till PVK?
  • Tiro

Det gör vi alltid på min avdelning. Praktiskt och hygieniskt.

• Tiro
    curly skrev 2009-07-23 22:30:14 följande:
    Pvk med trevägkran direkt ,har jag aldrig sett. Har du bild att länka?Mvh
    BD har. Nexiva heter den.
  • Lalalong

Hihi, jag tänker inte svara på själva omröstningen eftersom jag inte arbeta inom vården. Men jag måste fråga om ni menar en sån där grejs som jag brukar få på handen eller i armvecket när det ska tas många prover och de bara vill sticka en gång. Det är lixom en slang som sitter kvar i blodkärlet och sen en "klump" som sitter ute på handen?

Blev bara nyfiken, för jag har aldrig vetat vad det har hetat. Men då vet jag att det heter PVK nu då i så fall... Alltid lär man sig något nytt!

Jag har väldigt kluvna känslor inför dem där, är väldigt svårstucken så jag uppskattar ju väldigt mycket att slippa sticka många gånger. Men jag tycker det gör ont att ha den där. Så fort jag rör handen så spänner och ilar det i hela handen. Inte så skönt när den ska sitta i flera timmar.
    Hur som helst så skulle jag också säga att jag har för mig att den alltid brukar ha tre "hål" eller vad man ska säga. Trots att jag inte ska ha dropp samtidigt som jag ska ta andra prover, utan bara ta prov... kanske ska be om en med bara ett "hål" nästa gång, den är kanske inte lika obehaglig att ha på?

• Rapunzella
    Lalalong skrev 2009-07-24 22:33:34 följande:
    Hihi, jag tänker inte svara på själva omröstningen eftersom jag inte arbeta inom vården. Men jag måste fråga om ni menar en sån där grejs som jag brukar få på handen eller i armvecket när det ska tas många prover och de bara vill sticka en gång. Det är lixom en slang som sitter kvar i blodkärlet och sen en "klump" som sitter ute på handen? Blev bara nyfiken, för jag har aldrig vetat vad det har hetat. Men då vet jag att det heter PVK nu då i så fall... Alltid lär man sig något nytt! Jag har väldigt kluvna känslor inför dem där, är väldigt svårstucken så jag uppskattar ju väldigt mycket att slippa sticka många gånger. Men jag tycker det gör ont att ha den där. Så fort jag rör handen så spänner och ilar det i hela handen. Inte så skönt när den ska sitta i flera timmar. Hur som helst så skulle jag också säga att jag har för mig att den alltid brukar ha tre "hål" eller vad man ska säga. Trots att jag inte ska ha dropp samtidigt som jag ska ta andra prover, utan bara ta prov... kanske ska be om en med bara ett "hål" nästa gång, den är kanske inte lika obehaglig att ha på?
    Be att den sätts i armvecket istället - oftast är det bättre att ha den där. På handen är huden tunn och varje rörelse känns mer. Dessutom är det lättare att fastna, svårare att tvätta händerna när man varit på toa, slangen sitter i ett mindre kärl som det är lättare att få så kallade tromboflebiter (små "skavsårsproppar" i blodkärlet, inget farligt men besvärligt.) i. Jag har haft en del PVK:er och jag föredrar klart armvecket, särskilt om man inte ska ha dropp.

Slangen har två "hål" - dels det bakre där droppet kopplas på och där prover tas, och sen ett ovanpå som endast kan användas för att spruta in saker. Antalet "hål" spelar nog ingen roll för hur du upplever den, dessutom finns i princip bara en sort och det är den du har haft.

Be dem ändra placering, så blir det säkert bättre. Det är också lättare att dra blodprover om den sitter i armvecket.
  • Lalalong
    Rapunzella skrev 2009-07-24 23:37:12 följande:
    Be att den sätts i armvecket istället - oftast är det bättre att ha den där. På handen är huden tunn och varje rörelse känns mer. Dessutom är det lättare att fastna, svårare att tvätta händerna när man varit på toa, slangen sitter i ett mindre kärl som det är lättare att få så kallade tromboflebiter (små "skavsårsproppar" i blodkärlet, inget farligt men besvärligt.) i. Jag har haft en del PVK:er och jag föredrar klart armvecket, särskilt om man inte ska ha dropp. Slangen har två "hål" - dels det bakre där droppet kopplas på och där prover tas, och sen ett ovanpå som endast kan användas för att spruta in saker. Antalet "hål" spelar nog ingen roll för hur du upplever den, dessutom finns i princip bara en sort och det är den du har haft. Be dem ändra placering, så blir det säkert bättre. Det är också lättare att dra blodprover om den sitter i armvecket.
    Tackar för svar!
    Anlednigen till att jag brukar få i handen är att jag är mycket lättare att sticka där...Men jag ska be dem försöka lite envisare med armen nästa gång!
  • Nidorina
    NoMercy skrev 2009-07-24 00:48:51 följande:
    Jag sätter sällan trevägskran, har jag tid och ändå hänger ett dropp, alt om jag vet att det ska ge mkt lm under transporten. Vill ha så lite moment som möjligt.
    Men du har kortare transporter än mig kanske =) ?
    Jag sätter alltid pvk på plats om jag tror att det kan behövas, OK det tar en minut extra men eftersom vi inte har någon transport med mindre än 5 mil till sjukhus (och de flesta har längre) så tycker jag inte att den minuten spelar så stor roll. Däremot sätter jag aldrig trevägskran direkt. Om det visar sig att jag bara behöver ge läkemedel så ger jag det direkt. Men om jag hänger ett dropp så sätter jag alltid trevägskran, så det inte blir något jox om jag måste ge läkemedel också
    Vi har några av de där nya pvk med slang och kran i väskan, försökte sätta en igår men det kärlet sprack så då satte jag en vanlig. De känns lite pyssliga när man inte är van vid dem men kollegan som gillar dem, sätter bara dem. Och så är det ju suveränt att nålen är skyddad då man drar ut den.
    Igår körde vi prick 80 mil med tre patienter, vilket säger lite om våra transportsträckor, och då blev ändå patient ett hämtad med helikopter så då körde vi ju inte in till sjukhuset ens.
  • NoMercy
    Nidorina skrev 2009-07-25 08:54:34 följande:
    Men du har kortare transporter än mig kanske =) ?Jag sätter alltid pvk på plats om jag tror att det kan behövas, OK det tar en minut extra men eftersom vi inte har någon transport med mindre än 5 mil till sjukhus (och de flesta har längre) så tycker jag inte att den minuten spelar så stor roll. Däremot sätter jag aldrig trevägskran direkt. Om det visar sig att jag bara behöver ge läkemedel så ger jag det direkt. Men om jag hänger ett dropp så sätter jag alltid trevägskran, så det inte blir något jox om jag måste ge läkemedel ocksåVi har några av de där nya pvk med slang och kran i väskan, försökte sätta en igår men det kärlet sprack så då satte jag en vanlig. De känns lite pyssliga när man inte är van vid dem men kollegan som gillar dem, sätter bara dem. Och så är det ju suveränt att nålen är skyddad då man drar ut den.Igår körde vi prick 80 mil med tre patienter, vilket säger lite om våra transportsträckor, och då blev ändå patient ett hämtad med helikopter så då körde vi ju inte in till sjukhuset ens.
    Hello!
    Jag sätter PVK om jag behöver. Akutenfolket har en förmåga att banga ur om pat inte har PVK men det skiter jag i numera Bätter att sätta den under något renare förhållanden om dom anser pat ska ha. Dom ska ju ofta ändå ta prover så det blir inte mer jobb för dom. Och ska dom inte ha prover, ja då lär pat inte behöva någon PVK heller.
    Men jag sätter i bilen när vi lastat, om jag inte måste ha en direkt på plats då såklart. Ser hellre till att komma i väg då vi har 9 mil till vårt vanliga sjukhus. Men annars kanske jag passar på om kollegan ska hämta båren eller sånt där joks. Ibland ska det ju packas väskor och ringas och ha sig...så ja du vet Fast om pat är uppe och gör det s jälv så lär dom ju inte behöva PVK heller.
    Jag gör nog eg som du, ska pat ha dropp så sätter jag kranen på droppslangen och sen kopplar jag. Smidigare om det ska ges lm. Men är det pvk utifall blir det ingen kran.
    Vi har säkerhets pvk där det blir som nån sorts skydd över spetsen på mandrängen när man drar ut. Dom var hemska att sticka med i början, vi missade hej vilt, det blev blodbad när mandrängen skulle ut osv. Så det klagades både från oss, akuten och op, så dom gjord om den, den blev stabilare på nåt vis och nu funkar det bättre, men man måste hålla venflonen stenhårt för att den inte ska åka med ut när man drar ut mandrängen. Skitkul när man inte har nån bra arbetsställning, ibland får man be kollegan hålla...
    130 mil tror jag att jag lyckats dra ihop en gång, då var man lite trött på att åka bil.
    Äcklak
  • Nidorina

130 mil, oj, det är mil det! Jag och kollegan har varit ute och hämtat en som hade kaustiksoda i ögonen, ruggigt. Där var det inget finlir utan bara stå på knä på golvet i full fart och spola ögonen. (SOS sa åt mig att det är en syra, men det är ju en BAS, dubbelruggigt, pH 14 har den, googlade när vi kom åter).

• Nidorina

PS sorry för OT, men jag struntar redan (har bara varit en månad på ambulansen) i vad akutenfolket tycker om jag har en nål inne eller ej när vi kommer in. Jag gör ju min bedömning om den behövs eller ej...

• NoMercy
    Nidorina skrev 2009-07-25 16:54:08 följande:
    PS sorry för OT, men jag struntar redan (har bara varit en månad på ambulansen) i vad akutenfolket tycker om jag har en nål inne eller ej när vi kommer in. Jag gör ju min bedömning om den behövs eller ej...
    Jag fick en avvikelse när jag var ganska ny på att  jag inte satt nål. Pat var opåverkad...jag inget hände men ändå. Men nu biter jag ifrån. Tror nog mer det handlade om att man skulle sättas på plats
    Äcklak
  • Omorfia

Vi har bara PVKer där mandrängen är skyddad när man drar ut den. Vi har testat två olika sorter, den ena bra och den andra krånglig. Kommer inte ihåg märkena dock *skäms*. Kollar när jag kommer till jobbet.

Tänkte bara tacka för en bra diskussion! Iom att jag jobbar natt så har jag sällan tid att diskutera såna här saker med mina kollegor IRL, kul att det finns cyber-kollegor! Och så får man veta hur det ser ut utanför sin egna skyddade lilla avdelningsvärld {#lang_emotions_heart} {#lang_emotions_laughing}

• Nidorina
    NoMercy skrev 2009-07-25 17:44:51 följande:
    Jag fick en avvikelse när jag var ganska ny på att  jag inte satt nål. Pat var opåverkad...jag inget hände men ändå. Men nu biter jag ifrån. Tror nog mer det handlade om att man skulle sättas på plats
    Suck! Löjligt. Man gör ju sin bedömning och jobbar utifrån det. Satte nål nyligen (på plats) på person som fått ett frätande ämne i ögat, medan kollegan stod och spolade. Bara ifall att h*n skulle bli andnings- eller cirkulatoriskt påverkad. Men sen fick jag ju stå på knä i bilen och spola ögat hela vägen in, hade inte en chans att kolla tryck el något, men pratade med pat regelbundet så jag hade ju koll på så sätt, hade det blivit ngt så hade vi ju fått stanna.
    Nu minns jag inte heller vad vårt märke av stickskyddade pvk heter. Måste prova dem (de med färdig kran) på någon som det inte är det minsta bråttom med.
    Jag har aldrig varit på core-träning, men det var nog ganska bra core-träning att stå på knä i 140 och spola ett öga...
  • Rapunzella
    NoMercy skrev 2009-07-25 11:26:18 följande:
    Och ska dom inte ha prover, ja då lär pat inte behöva någon PVK heller.
    Fast om pat är uppe och gör det s jälv så lär dom ju inte behöva PVK heller.
    Fast det finns ju tillstånd där en pvk kan vara mycket viktig, utan att man tar prover. Tex anafylaktiska reaktioner (eller svåra astmaanfall) - där är ju prover ingen prio med pvk behövs.

Samtidigt håller jag med att man inte ska sätta pvk "bara för att". Ambulansen bör sätta pvk om sjukdomstillståndet är sådant att det snabbt kan förändras och där då en fri venväg kan vara livräddande. Tex hjärtpat, anafylaxier, sepsis eller andra cirkulatoriskt instabila tillstånd.
  • NoMercy
    Nidorina skrev 2009-07-26 13:21:57 följande:
    Suck! Löjligt. Man gör ju sin bedömning och jobbar utifrån det. Satte nål nyligen (på plats) på person som fått ett frätande ämne i ögat, medan kollegan stod och spolade. Bara ifall att h*n skulle bli andnings- eller cirkulatoriskt påverkad. Men sen fick jag ju stå på knä i bilen och spola ögat hela vägen in, hade inte en chans att kolla tryck el något, men pratade med pat regelbundet så jag hade ju koll på så sätt, hade det blivit ngt så hade vi ju fått stanna. Nu minns jag inte heller vad vårt märke av stickskyddade pvk heter. Måste prova dem (de med färdig kran) på någon som det inte är det minsta bråttom med.Jag har aldrig varit på core-träning, men det var nog ganska bra core-träning att stå på knä i 140 och spola ett öga...
    Så du har inte testat HLR i 160 än då Man måste ju göra nåt...sen hur effektivt det var...nja...
    Ja mkt ska man vara med om
    Äcklak
  • NoMercy
    Rapunzella skrev 2009-07-26 14:18:21 följande:
    Fast det finns ju tillstånd där en pvk kan vara mycket viktig, utan att man tar prover. Tex anafylaktiska reaktioner (eller svåra astmaanfall) - där är ju prover ingen prio med pvk behövs.Samtidigt håller jag med att man inte ska sätta pvk "bara för att". Ambulansen bör sätta pvk om sjukdomstillståndet är sådant att det snabbt kan förändras och där då en fri venväg kan vara livräddande. Tex hjärtpat, anafylaxier, sepsis eller andra cirkulatoriskt instabila tillstånd.
    Men snälla du, då har pat garanterat en PVK. Du missförstod mig nog där. Jag sätter ju PVK på alla patienter där jag som ssk har behov att för patientens skull ha en pvk under transporten. Har jag inte det, då sätter jag ingen heller. Och i det läget, ska det inte tas prover så lär ju inte jag ha gjort fel bedömning heller. Sen tas det väl rutinprover på i stort sett alla pat på akuten (ivarjefall där jag lämnar), men stick då under bättre förhållanden än vad jag har i ambulansen. För patientens bästa!
    Äcklak
  • Nidorina
    NoMercy skrev 2009-07-26 15:15:41 följande:
    Så du har inte testat HLR i 160 än då Man måste ju göra nåt...sen hur effektivt det var...nja...Ja mkt ska man vara med om
    Nej, allt hinner man väl inte uppleva på första månaden heller ;)
    Nå, jag hoppas patienten klarade sitt öga, h*n hade fått kaustiksoda i det, rätt rejält basiskt.
  • Rapunzella
    NoMercy skrev 2009-07-26 15:18:36 följande:
    Men snälla du, då har pat garanterat en PVK. Du missförstod mig nog där. Jag sätter ju PVK på alla patienter där jag som ssk har behov att för patientens skull ha en pvk under transporten. Har jag inte det, då sätter jag ingen heller. Och i det läget, ska det inte tas prover så lär ju inte jag ha gjort fel bedömning heller. Sen tas det väl rutinprover på i stort sett alla pat på akuten (ivarjefall där jag lämnar), men stick då under bättre förhållanden än vad jag har i ambulansen. För patientens bästa!
    Då resonerar vi likadant!
  • NoMercy
    Nidorina skrev 2009-07-26 22:13:05 följande:
    Nej, allt hinner man väl inte uppleva på första månaden heller ;)Nå, jag hoppas patienten klarade sitt öga, h*n hade fått kaustiksoda i det, rätt rejält basiskt.
    Gjorde det på intron faktiskt
    Basisk soda har jag inte varit med om, men väl hål rätt in i ögat. Vet inte hur det gick för stackarn. Det var ju inte cm stort men i ögast ser allt stort ut, usch. Men så går det när folk bortser från väsentlig säkerhetsutrustning.
    Äcklak
  • NoMercy
    Rapunzella skrev 2009-07-26 23:21:29 följande:
    Då resonerar vi likadant!
    Tänkte väl det
    Äcklak
Svar på tråden Trevägskran till PVK?