Trevägskran till PVK?
När du sätter en PVK som är tänkt att användas mer än en gång, sätter du då också en trevägskran?
Utveckla gärna om hur du resonerar kring trevägskran eller inte!
När du sätter en PVK som är tänkt att användas mer än en gång, sätter du då också en trevägskran?
Utveckla gärna om hur du resonerar kring trevägskran eller inte!
Det gör vi alltid på min avdelning. Praktiskt och hygieniskt.
Hihi, jag tänker inte svara på själva omröstningen eftersom jag inte arbeta inom vården. Men jag måste fråga om ni menar en sån där grejs som jag brukar få på handen eller i armvecket när det ska tas många prover och de bara vill sticka en gång. Det är lixom en slang som sitter kvar i blodkärlet och sen en "klump" som sitter ute på handen?
Blev bara nyfiken, för jag har aldrig vetat vad det har hetat. Men då vet jag att det heter PVK nu då i så fall... Alltid lär man sig något nytt!
Jag har väldigt kluvna känslor inför dem där, är väldigt svårstucken så jag uppskattar ju väldigt mycket att slippa sticka många gånger. Men jag tycker det gör ont att ha den där. Så fort jag rör handen så spänner och ilar det i hela handen. Inte så skönt när den ska sitta i flera timmar.
Hur som helst så skulle jag också säga att jag har för mig att den alltid brukar ha tre "hål" eller vad man ska säga. Trots att jag inte ska ha dropp samtidigt som jag ska ta andra prover, utan bara ta prov... kanske ska be om en med bara ett "hål" nästa gång, den är kanske inte lika obehaglig att ha på?
Ja, nästan alltid.
130 mil, oj, det är mil det! Jag och kollegan har varit ute och hämtat en som hade kaustiksoda i ögonen, ruggigt. Där var det inget finlir utan bara stå på knä på golvet i full fart och spola ögonen. (SOS sa åt mig att det är en syra, men det är ju en BAS, dubbelruggigt, pH 14 har den, googlade när vi kom åter).
PS sorry för OT, men jag struntar redan (har bara varit en månad på ambulansen) i vad akutenfolket tycker om jag har en nål inne eller ej när vi kommer in. Jag gör ju min bedömning om den behövs eller ej...
Vi har bara PVKer där mandrängen är skyddad när man drar ut den. Vi har testat två olika sorter, den ena bra och den andra krånglig. Kommer inte ihåg märkena dock *skäms*. Kollar när jag kommer till jobbet.
Tänkte bara tacka för en bra diskussion! Iom att jag jobbar natt så har jag sällan tid att diskutera såna här saker med mina kollegor IRL, kul att det finns cyber-kollegor! Och så får man veta hur det ser ut utanför sin egna skyddade lilla avdelningsvärld