• hösttösen

Konsultuppdrag... men bara en månad i taget :-(

hej,

är uthyrd som konsult till ett företag men får bara en månad i taget, dvs jag vet två veckor innan jag ska sluta om jag får förlängt en månad till... och så har de gjort ett bra tag nu.

Någon som vet hur länge man får hålla på och göra så här?
    Jag menar... jag vet ju väldigt sent om jag har jobb nästkommande månad eller ej känns lite som om de utnyttjar en...

• Svar på tråden Konsultuppdrag... men bara en månad i taget :-(
  • jaghopparhögt
    cri skrev 2009-07-25 19:07:06 följande:
    Arbetskraftsinvandringen...är det de som har högre utbildning...inom de områden som vi inte har svenska medborgare som redan har.Eller är det (hur ska jag uttrycka mig...) "vanliga" jobb...allt från gymnasiekompetens till högre utbildningar som finns i Sverige?Undrar om SVerige någonsin kommer att få det bättre med jobb och villkor igen...
    Det är en blandning, väldigt många har varit indiska ingenjörer. Alltså högutbildade. Men att påstå att det kompetens vi saknar i Sverige är struntprat.

Jag kan inte sifforna i detalj så, är själv ingenjör så jag är mest intresserad av det.
    Men det jag minns nu förutom de är att det kom hit ca 3000 personer i maj, främst för bärplockning.
    Men det mest anmärkningsvärda är att det beviljades 200 tillstånd för städjobb.
    Som att vi inte skulle kunna skaka fram 200 personer för att städa i Sverige.
  • cri
    jaghopparhögt skrev 2009-07-25 19:11:06 följande:
    Det är en blandning, väldigt många har varit indiska ingenjörer. Alltså högutbildade. Men att påstå att det kompetens vi saknar i Sverige är struntprat.Jag kan inte sifforna i detalj så, är själv ingenjör så jag är mest intresserad av det.Men det jag minns nu förutom de är att det kom hit ca 3000 personer i maj, främst för bärplockning. Men det mest anmärkningsvärda är att det beviljades 200 tillstånd för städjobb.Som att vi inte skulle kunna skaka fram 200 personer för att städa i Sverige.
    Jahaja...ja...200 städare borde väl kunnas få fram bara av arbetslösa i Sthlm.
  • Champis

Jag har jobbat som konsult i många år. Efter 6 månader har du rätt att få tillsvidareanställning av konsultfirman. Om du tycker det är för lång tid så tala med din konsultchef eller personalansvarige. Stå på dig med en liite bestämd ton att du anser att du är värd en fast anställning eftersom kunden Företaget du jobbar på) är så nöjd med dig. Timlönen är just nu svår att bli av med pga gällande kollektivavtal. Bara att veta att du får ett nytt uppdrag om ditt nuvarande skulle ta slut kanske hjälper lite. Dess värre kan det nog vara så att arbetsgivare idag gärna tar in konsulter som de kan göra sig av med på kort varsel. Det drabbar i slutänden den som är anställd på bemanningsföretaget. Fast försöka går ju. Är du omtyckt både där du njobbar och av din chef har du säkert bättre villkor snart.

• jaghopparhögt
    cri skrev 2009-07-25 19:18:19 följande:
    Jahaja...ja...200 städare borde väl kunnas få fram bara av arbetslösa i Sthlm.
    Så det känns som att lagen redan nu har missbrukats.
    Och ur det blir när konjunkturen vänder blir spännande att se.
  • hösttösen
    Champis skrev 2009-07-25 19:21:49 följande:
    Jag har jobbat som konsult i många år. Efter 6 månader har du rätt att få tillsvidareanställning av konsultfirman. Om du tycker det är för lång tid så tala med din konsultchef eller personalansvarige. Stå på dig med en liite bestämd ton att du anser att du är värd en fast anställning eftersom kunden Företaget du jobbar på) är så nöjd med dig. Timlönen är just nu svår att bli av med pga gällande kollektivavtal. Bara att veta att du får ett nytt uppdrag om ditt nuvarande skulle ta slut kanske hjälper lite. Dess värre kan det nog vara så att arbetsgivare idag gärna tar in konsulter som de kan göra sig av med på kort varsel. Det drabbar i slutänden den som är anställd på bemanningsföretaget. Fast försöka går ju. Är du omtyckt både där du njobbar och av din chef har du säkert bättre villkor snart.
    Alltså har jag inget uppdrag så har jag heller ingen lön från bemanningsföretaget, och det där med 6 månader och tillsvidareanställning, det tror jag inte stämmer. I så fall hade ju bemanningsföretaget haft kännedom om det där, de tjänar ju på att jag får längre uppdrag också.
  • Champis

Hösttösen) Vet inte vilket avtal ditt fack har. Så har vi det i alla fall. Alla företag måste följa ko9llekivavtal även om du inte är med i facket. Sedan kan lite olika gälla för respektive bransch. Jag skulle söka på nätet vad som kan gälla eller fråga efter fackombud.

• cri
    Champis skrev 2009-07-25 19:21:49 följande:
    Stämmer inte helt med mig heller...men, jag ska kolla.
    Jag är anställd av bemanningen för det uppdraget jag är uthyrd till. Blir förlängd med två månader som det var sist- första förlägningen...deras ramavtal gissar jag.

Men, det kanske inte var som min situation du menade.
  • linjes

Japp så är det för dom flesta med timanställnig

• Champis

Benanningsbranschen måste följa kollektivavtal. Ser inte alltid exakt ut som för "vanliga anställda" men det måste upp till förhandling och det är ganska hårda krav som gäller. Även om du är timanställd har du rättigheter! Jag måste säga att jag undrar om vilken arbetsgivare du har när du säger att du inte är provanställd utan bara går på timme utan slutdatum (om jag förstod rätt). Jag tycker helt klart ni ska kolla upp ordentigt vilka rättighter ni har. Kanske finns ett konkurrerande bemanningsföretag på den arbetsplats ni jobbar på? I så fall, kolla om de kan ge bättre villkor.

Jag blir förlängd 3 månader i taget men har en tillsvidare anställning på bemanningsförtaget. Jag var först provanställd i 6 månader. Därefter gick anställningen över i en tillsvidareanställning. På min arbetsplats finns ganska många konsulter och tre konkurrerande bemanningsföretag.

• hösttösen
    Champis skrev 2009-07-25 23:15:39 följande:
    Benanningsbranschen måste följa kollektivavtal. Ser inte alltid exakt ut som för "vanliga anställda" men det måste upp till förhandling och det är ganska hårda krav som gäller. Även om du är timanställd har du rättigheter! Jag måste säga att jag undrar om vilken arbetsgivare du har när du säger att du inte är provanställd utan bara går på timme utan slutdatum (om jag förstod rätt). Jag tycker helt klart ni ska kolla upp ordentigt vilka rättighter ni har. Kanske finns ett konkurrerande bemanningsföretag på den arbetsplats ni jobbar på? I så fall, kolla om de kan ge bättre villkor. Jag blir förlängd 3 månader i taget men har en tillsvidare anställning på bemanningsförtaget. Jag var först provanställd i 6 månader. Därefter gick anställningen över i en tillsvidareanställning. På min arbetsplats finns ganska många konsulter och tre konkurrerande bemanningsföretag.
    Hmm, det fungerar nog olika i olika branscher och inom olika bemanningsföretag. Du verkar haft ett helt annat upplägg än mig. Dem har hyrt in mig genom det här bemanningsföretaget. Provanställning har man väl bara vid vanliga anställningar, dvs tillsvidareanställningar...
    Konkurrenerande bemanningsföretag? Förstår inte riktigt vad du menar med det. Företaget har ju valt mitt bemanningsföretag att hyra genom. Jag skulle därför inte gå till ett annat om det är det du menar?
  • Skrutten74

Jag blev anställd av ett bemanningsföretag för ett specifikt uppdrag med provanställning, timlön och prestationstillägg. Garantilön på 133 timmar/månad till att börja med.
    Efter 6 månader blev jag fast anställd och efter 18 månader ökade garantitiden till 150 timmar/månad. Under min mammaledighet har de förlorat kontraktet hos den kund jag var uthyrd till, men jag har ju fortfarande min fasta anställning hos bemanningsföretaget. Så nu när jag ska börja jobba igen får de helt enkelt hitta en annan kund att hyra ut mig till. Och om de inte hittar någon, är det helt OK för mig! Jag får ju ändå betalt för 150 timmar/månad och det ger ganska rejält med pengar. Och så behöver barnen inte vara mer än 25 timmar/vecka på dagis. Ganska bra start för lillan och även en mjukstart för storebror.
    Men givetvis hoppas jag ju att de hittar en fast kund till mig och då kommer jag bara jobba 75% fram till jul, sedan kan min man gå ner i tid istället. Jag har bättre lön än han , men han har fortfarande provanställning på sitt nya jobb (Finans har 12 månader provanställning) så han kan inte riktigt med att be om att få gå ner i tid under den.
    Vilket bemanningsföretag är det du jobbar för? Verkar lurigt!

• Zellie

Är det genom bemanningsföretag så är jag till 99% säker på att de inte får göra så.
    De får bara ge dig EN visstid inom loppet av ett år. Med andra ord så borde du ha blivit tillsvidareanställd redan när de förlängde det första gången.
    Sen kan de i och för sig ha haft en förhandling med sitt fack och då är det en annan sak. Tvivlar dock på att NÅGOT fack skulle godkänna detta förfarande.
    Vilket företag är du anställd hos?

• Zellie

Någon sa här att de fått en tidsbegränsad tillsvidareanställning.
    En tillsvidareanställning är inte tidsbegränsad utan löper fram till och med att
    du får en uppsägning. Och eftersom du är tillsvidareanställd så ska en sådan uppsägning alltid förhandlas med facket.

• Zellie
    linjes skrev 2009-07-25 23:02:11 följande:
    Japp så är det för dom flesta med timanställnig
    Bemanningsföretag får inte ha timanställda såvida du inte är skriven som student eller har en annan huvudsysselsättning (tex deltidsjobb hos annan arbetsgivare)
Svar på tråden Konsultuppdrag... men bara en månad i taget :-(