• UngMorsa

Hund med håravfall

Min hund på 4 ½ år har helt plötsligt börjat tappa väldigt mycket päls, alltså stora tussar när man "drar" väldigt försiktigt i det.
    Vi tog över honom för ca 3 månader sen och han var inte i speciellt gott skick (mycket tandsten, långa klor, osv).
    Han har fått en stor kal fläck på nedre delen ryggen och tappar även överallt på kroppen så fort man tar i det.
    Han mår bra för övrigt bra, vad jag kan se iaf, är och lika glad och pigg som vanligt. Han äter och dricker bra. Fodret han får är Royal Canin och han får även kallpressad vetegroddsolja dom är bra för hud och päls.
    Vi har fått tid hos veterinären på tisdag men jag ville bara kolla om det är någon annan som har varit med om liknade.
    Det kliar inte på honom och han har inte irriterad hud. Jag är rädd att det ska vara någon sjukdom

• Svar på tråden Hund med håravfall
  • lobj

Oljan är säkert jätte bra! Men prova att ge öljäst också( finns på hälsokosten) de e extremt bra b-vitaminkälla pälsproblem brukar kunna vara b-vitamin brist. Mina hundar får de, den som är 4,5 ville inte börja fälla men efter öljästen gjorde hon de, hon brukar vara matt och ful i pälsen läng efter fällning ockå men de blev bra fortare denna gång!!

Lycka till!

• UngMorsa

Okej, ja det kan ju vara en bra idé. Dock så tycker jag att det känns väldigt konstigt att han är kal på ryggslutet och tappar mängder med päls när man tar i den.
    Det måste ju vara något annat som är väldigt fel med honom.
    Jag är så rädd att han ska vara ordentligt sjuk och att det ej finns någon behandling mot det

• 1111111

Vad är det för ras? Min hund fäller av nästan all päls mellan varje löp. Hon får kala fläckar och ser väldigt skabbig ut när hon fäller. Nu har ju du en hane vad jag förstår så det har ju inte med löp att göra, men en del hundar fäller av med jämna mellanrum.

• UngMorsa
    1111111 skrev 2009-07-24 00:32:43 följande:
    Vad är det för ras? Min hund fäller av nästan all päls mellan varje löp. Hon får kala fläckar och ser väldigt skabbig ut när hon fäller. Nu har ju du en hane vad jag förstår så det har ju inte med löp att göra, men en del hundar fäller av med jämna mellanrum.
    Han är blandning mellan York shire terrier och papillon.
    Han har man runt halsen, längre hår på svansen och nedre delen av benen på ryggen har han väldigt tunn och mjuk päls. Nästan som om han bara har underullen eller som valp-päls.
    Han tappar inte på benen eller svansen men på halsen, ryggen & nacken.
  • 1111111

Aha. Jag har ingen erfarenhet av de raserna. Min hund är en retriever. Yorkshireterrier ska ju inte fälla alls och en papillon fäller lite hela tiden så det bör ju inte vara nån slags säsongsfällning då.

Hoppas att det inte är något allvarligt. Och bra att ni kollar upp det hos veterinären - berätta gärna sedan vad veterinären sa.

• LillaCamilla

Va e de för ras?
    Hur ser huden ut där den kala fläcken e? de kan ju va ringorm eller hårsäckskvalster, eller nån annan hudåkomma.
    Om de vore nån allvarlig sjukdom borde de ju synas på honom.

• köttbullelydnad

Har hunden badat i nån sjö de senaste dagarna?

• hmcc

Jag har träffat en pudel med aplocea areata...kanske är det nåt ånt din hund har?

Svar på tråden Hund med håravfall