• UngMorsa

Hund med håravfall

Min hund på 4 ½ år har helt plötsligt börjat tappa väldigt mycket päls, alltså stora tussar när man "drar" väldigt försiktigt i det.
    Vi tog över honom för ca 3 månader sen och han var inte i speciellt gott skick (mycket tandsten, långa klor, osv).
    Han har fått en stor kal fläck på nedre delen ryggen och tappar även överallt på kroppen så fort man tar i det.
    Han mår bra för övrigt bra, vad jag kan se iaf, är och lika glad och pigg som vanligt. Han äter och dricker bra. Fodret han får är Royal Canin och han får även kallpressad vetegroddsolja dom är bra för hud och päls.
    Vi har fått tid hos veterinären på tisdag men jag ville bara kolla om det är någon annan som har varit med om liknade.
    Det kliar inte på honom och han har inte irriterad hud. Jag är rädd att det ska vara någon sjukdom

• Svar på tråden Hund med håravfall
  • lobj

Glömde säga igår, kan ha med maten att göra, min tik tappade pälls fläckvis för typ ett år sedan, var allmänt matt i pälsen till och från. VET sa då att de kan vara så att hon är känslig för "för mycket protein" så jag skulle byta till ett foder med låg proteinhalt, ge olja i maten och så fick jag en kortisonsalva att smörja med några dagar ( hon fick ha t-shirt på sig för att inte komma åt att klia och slicka på fläckarna, såg rätt kul ut) Om de nu berodde på de vet jag inte men de gick över.

• UngMorsa
    LillaCamilla skrev 2009-07-24 00:53:07 följande:
    Va e de för ras?Hur ser huden ut där den kala fläcken e? de kan ju va ringorm eller hårsäckskvalster, eller nån annan hudåkomma.Om de vore nån allvarlig sjukdom borde de ju synas på honom.
    Han är york/ papillon.
    Fläcken ser inte ut på något speciellt sätt. Han är alltså inte irriterad i huden utan den saknar bara päls.
  • UngMorsa
    köttbullelydnad skrev 2009-07-24 08:44:53 följande:
    Har hunden badat i nån sjö de senaste dagarna?
    Nej han har inte badat i någon sjö senaste dagarna.
    Han gillar inte att simma, rullar sig inte i smuts / avföring, äter inte konstiga saker, slickar inte på grodor / sniglar, osv.
  • UngMorsa

Vi  var hos vererinären idag för "konsulation" och fick pröjsa 595:- för det.
    Imorgon ska var tillbaka igen och söva honom för att skrapa tandsten, klippa och bränna klorna, ta blodprov och vaccinera. Det lär ju inte bli billigt
    Jag fattar bara inte varför dom inte gjorde allt det där idag när vi var där då jag bad om det när jag ringde och bokade tid.

• CathrinS

Tror dte har med foderbytet att gör.a.. han har gått på dåligt foder innan och har haft näringsbrist...

När han nu får ett bra foder så sätter han ny päls..och då tappar de av hela den gamla pälsen. Så det kan faktiskt vara ett sundhetstecken också =)=)=) Inte alls ovanligt på hundar som gått på skräpfoder tidigare =)

Kala fläckar brukar annars kunna vara Demodex...en kvalster.. e det ett lokalt angrepp brukar de oftast ge med sig utav sig självt...men det kan ta tid. Man kan få hjälp m behandlig hos vet.

• 86TiAn82

Mammas stövare började också tappa massa päls, va hängig och inte så pigg.
    Han har fel på köldkörteln eller vad det heter. Han få medicin nu och har fått tillbaka pälsen och mår bra.

• köttbullelydnad
    UngMorsa skrev 2009-07-28 19:54:27 följande:
    Vi  var hos vererinären idag för "konsulation" och fick pröjsa 595:- för det.Imorgon ska var tillbaka igen och söva honom för att skrapa tandsten, klippa och bränna klorna, ta blodprov och vaccinera. Det lär ju inte bli billigt Jag fattar bara inte varför dom inte gjorde allt det där idag när vi var där då jag bad om det när jag ringde och bokade tid.
    Vet inte hur andras veterinärer är, men vår är sådan att han vill se djuret först och göra en bedömning av vad som ska göras, vad som behöver göras och hur det ska göras samt hur lång tid det kommer ta. Så ett konsultaionsmöte är inget ovanligt hos vår vet. Dock är det billigare.
  • UngMorsa

Igår var vi hos vet igen och dom fick dra ut 11 tänder varav typ hälften kunde dom plocka ut med bara fingrarna. Dom sa att dom gamla ägarna verkligen har vanvårdat honom och det gör mig så jävla arg.
    Dom har skitit i att vaccinera honom, cippa honom och klorna fick dom klippa av och bränna då pulpan var alldeles för lång. Dom tog även biopsi av huden på ryggen för att göra analys på samt blodprov för att kolla att allt stämmer på insidan.

usch min stackars lilla vovve, fan så han ska ha lidigt:( Det är ett under att han är så glad, pigg och trevlig så antagligen har han väl inte haft ont någonstans iaf men det måste ha varit grymt jobbigt att äta med så dåliga tänder.

Kalaset slutade på 7800:- och vi fick avslag från försäkrinbgsbolaget då dom tydligen inte ersätter sånt. Känns lagom kul men det är smällar man får ta.

• köttbullelydnad
    UngMorsa skrev 2009-07-30 15:06:18 följande:
    Igår var vi hos vet igen och dom fick dra ut 11 tänder varav typ hälften kunde dom plocka ut med bara fingrarna. Dom sa att dom gamla ägarna verkligen har vanvårdat honom och det gör mig så jävla arg.Dom har skitit i att vaccinera honom, cippa honom och klorna fick dom klippa av och bränna då pulpan var alldeles för lång. Dom tog även biopsi av huden på ryggen för att göra analys på samt blodprov för att kolla att allt stämmer på insidan.usch min stackars lilla vovve, fan så han ska ha lidigt:( Det är ett under att han är så glad, pigg och trevlig så antagligen har han väl inte haft ont någonstans iaf men det måste ha varit grymt jobbigt att äta med så dåliga tänder.Kalaset slutade på 7800:- och vi fick avslag från försäkrinbgsbolaget då dom tydligen inte ersätter sånt. Känns lagom kul men det är smällar man får ta.
    Låter konstigt om försäkringen inte täcker biopsin? Det andra kan jag ju förstå om ni inte hade tandtillägg och grejer, men huden?
  • UngMorsa
    köttbullelydnad skrev 2009-07-30 15:10:55 följande:
    Låter konstigt om försäkringen inte täcker biopsin? Det andra kan jag ju förstå om ni inte hade tandtillägg och grejer, men huden?
    Ja det tycker jag också men dom gav oss avslag via telefon när veterinären ringde. Vi ska skicka in kvittona iaf och se om vi kanske har bättre lycka då.
  • köttbullelydnad
    UngMorsa skrev 2009-08-01 19:21:16 följande:
    Ja det tycker jag också men dom gav oss avslag via telefon när veterinären ringde. Vi ska skicka in kvittona iaf och se om vi kanske har bättre lycka då.
    Har ni inget lokalt kontor ni kan åka till för att prata face 2 face med nån?
    Jag hade nog inte "gett med mig" så enkelt som att "nöja mig" med ett avslag (bra att ni inte heller gör det!). De har fått hosta upp ersättning när min ena hund insjuknade och hamnade under utredning som visade sig vara kvalsterallergi. Då gjordes det tester på hud, blod, päls och allt möjligt tänkbart, och vi har ändå "bara" Basförsäkring på Agria.
  • 1111111
    UngMorsa skrev 2009-07-30 15:06:18 följande:
    Igår var vi hos vet igen och dom fick dra ut 11 tänder varav typ hälften kunde dom plocka ut med bara fingrarna. Dom sa att dom gamla ägarna verkligen har vanvårdat honom och det gör mig så jävla arg. Dom har skitit i att vaccinera honom, cippa honom och klorna fick dom klippa av och bränna då pulpan var alldeles för lång. Dom tog även biopsi av huden på ryggen för att göra analys på samt blodprov för att kolla att allt stämmer på insidan. usch min stackars lilla vovve, fan så han ska ha lidigt:( Det är ett under att han är så glad, pigg och trevlig så antagligen har han väl inte haft ont någonstans iaf men det måste ha varit grymt jobbigt att äta med så dåliga tänder. Kalaset slutade på 7800:- och vi fick avslag från försäkrinbgsbolaget då dom tydligen inte ersätter sånt. Känns lagom kul men det är smällar man får ta.
    Men fy! Va sorgligt och upprörande att behandla en levande varelse på det sättet! Skönt att höra att den hunden verkar få det så mycket bättre hos er.
  • UngMorsa
    köttbullelydnad skrev 2009-08-01 20:18:26 följande:
    Har ni inget lokalt kontor ni kan åka till för att prata face 2 face med nån?Jag hade nog inte "gett med mig" så enkelt som att "nöja mig" med ett avslag (bra att ni inte heller gör det!). De har fått hosta upp ersättning när min ena hund insjuknade och hamnade under utredning som visade sig vara kvalsterallergi. Då gjordes det tester på hud, blod, päls och allt möjligt tänkbart, och vi har ändå "bara" Basförsäkring på Agria.
    Nej vi har ju inte det men vi ska som sagt skicka in kvittona imorgon och sen ska jag vänta några dagar för att sen ringa dom igen. Verkar ju helt sjukt att vis ka behöva stå för allt det här när det verkligen inte är vi som har sett till att han var i sånt här skick!
  • 1111111

Udrar TS, hur mår hunden och hur har det gått med försäkringen?

• UngMorsa
    1111111 skrev 2009-09-09 00:33:46 följande:
    Udrar TS, hur mår hunden och hur har det gått med försäkringen?
    Vi fick ut en väldigt liten summa ifrån försäkringsbolaget och det visade sig att det var smäll. Mjäll som kostade 8000:-
    Det var väl visserligen tur att det inte var något värre men kändes väldigt surt att punga ut så mycket pengar!
  • 1111111

Oj, ja... det förstår jag. Jobbigt. Men bra att hunden mår bra nu. (jag tolkar ditt svar som att den gör det...)

• mommysmonsters

Jag har en rottweiler hane. Det bröjade med kraftiga håravfall, öronvägsinfektioner, spruckna trampdynor. Det kliar inte på honom heller. Men han är foderallergiker, därför tappar han mycket päls, även pgr av stress. Vi har ett annat foder från vet. Royal Canin hypo allergenic. Det vi fick göra var att ge honom det, & se om han blev bättre. Ända vi kunde göra.

• UngMorsa
    1111111 skrev 2009-09-11 20:47:21 följande:
    Oj, ja... det förstår jag. Jobbigt. Men bra att hunden mår bra nu. (jag tolkar ditt svar som att den gör det...)
    Ja, han mår bra nu. Pigg, glad & har återfått päls förutom på ett litet ställe där veterinären ändå inte trodde att han skulle få någon päls.
Svar på tråden Hund med håravfall