• Mandarina

Är det viktigt med intellektuell stimulans?

Är det viktigt med intellektuell stimulans? Varför isåfall? Och vad är intellektuell stimulans - att läsa böcker, lära sig nya grejer på jobbet eller vad?

Tell me all about it!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-24 08:55
    Har alla olika behov av intellektuell stimulering eller är det individuellt?

• Svar på tråden Är det viktigt med intellektuell stimulans?
  • Lena

Definitivt viktigt men det kan vara allt från ett givande samtal till att lära sig nya grejor till att läsa böcker eller lösa korsord, allt så länge hjärnan får jobba.

• tussimamma

Intellektuell stimulans är viktig i alla åldrar. Sen är det en annan fråga vad som är intellektuell stimulans. Stimulans är väl något som får en att vilja tänka. Slänger du en faktatidning framför någon som inte är ett dugg intresserad av den så får denne ingen stimulans av att bläddra i den.

• SilverEmma

För mig är det väldigt viktigt! Jag stimuleras av att läsa böcker, skriva låtar, sjunga & spela gitarr. Har en väldigt givande fritid & tror att det är därför jag trivs bäst med ett jobb där jag kan stänga av & slippa tänka. (typ stå vid ett rullande band) Har inget behov av ett utmanande jobb, vill lägga den energin på min fritid istället.

Diskuterade detta med en kompis & hon har det precis tvärtom, ingen speciell hobby att pyssla med men kräver ett utmanande & ständigt omväxlande jobb för att trivas.

• tussimamma
    SilverEmma skrev 2009-07-24 07:23:51 följande:
    För mig är det väldigt viktigt! Jag stimuleras av att läsa böcker, skriva låtar, sjunga & spela gitarr. Har en väldigt givande fritid & tror att det är därför jag trivs bäst med ett jobb där jag kan stänga av & slippa tänka. (typ stå vid ett rullande band) Har inget behov av ett utmanande jobb, vill lägga den energin på min fritid istället. Diskuterade detta med en kompis & hon har det precis tvärtom, ingen speciell hobby att pyssla med men kräver ett utmanande & ständigt omväxlande jobb för att trivas.
    Detdär stämmer så bra. Själv valde jag löpande band-jobbet när min äldste son insjuknade i diabetes och jag måste bort hemifrån för att orka. Jobbet var ett andningshål där tanken fick flöda fritt. Ett år borde jag stannat, men stannade 3år och blev nära på tokig. (berodde mest på att min kropp tog stryk men även ensidigheten blev mördande)

Nu har jag jobbat på kontor ett halvår och allt har varit nytt. Väldigt intressant. Har fyra barn hemma så jag känner jag orkar inte mer än jobba o ta hand om barnen. Orkar inte tänka mer..
  • puss

viktigt för vad? som eget självstående fenomen utan sammanhang?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • mannehund

Superviktigt för den egna personliga intellektuella utvecklingen. Kan vara allt man lär sig mera om och reflekterar över. Tankenötter, varierande arbetsuppgifter, ett gott samtal ja allt som gör att man tänker till och tänker ett steg vidare....

• Mandarina
    mannehund skrev 2009-07-24 07:56:13 följande:
    Superviktigt för den egna personliga intellektuella utvecklingen. Kan vara allt man lär sig mera om och reflekterar över. Tankenötter, varierande arbetsuppgifter, ett gott samtal ja allt som gör att man tänker till och tänker ett steg vidare....
    Okej - vad händer annars då? Slutar man tänka på ett bra sätt? Stannar man av i sin utveckling? Och kan t.o.m gå bakåt?
  • Eisa

För mig är det jätteviktigt. För andra är det inte viktigt eftersom de går hemma med barn i 10 år.

Intellektuell stimulans = när man lär sig något nytt och får uppskattning för det.

• Mandarina
    Eisa skrev 2009-07-24 08:52:24 följande:
    För mig är det jätteviktigt. För andra är det inte viktigt eftersom de går hemma med barn i 10 år.Intellektuell stimulans = när man lär sig något nytt och får uppskattning för det.
    Är det intellektuellt stimulerande att vara mammaledig?
  • Lena
    Gulletroll skrev 2009-07-24 08:54:42 följande:
    Är det intellektuellt stimulerande att vara mammaledig?
    Det kan vara, det beror på vad man gör det till och vad man är intresserad av. För mig är det inte det när det gäller små barn iaf.
Svar på tråden Är det viktigt med intellektuell stimulans?