Inlägg från: lollipop25 |Visa alla inlägg
  • lollipop25

är tredje förlossningen värst?

jag kan snart berätta för er, har snart bf

• lollipop25

Alina 76 skrev 2009-08-12 19:29:50 följande:

Jag var jätterädd inför trean (födde för 2 veckor sedan), men det blev mycket bra! Min värsta var utan tvekan första förlossning. Andra och tredje var ganska likadana när det gäller smärtan - alltså hanterbart. Krystvärkarna var snällare tredje gången, jag hade klart mycket bättre kontroll över vad som hände. Skillnaden var säkert att med tredje hade jag mycket starkare förvärkar och att det började inte på samma sätt som andra två.. De första två började med plötsliga starka värkar (12, resp. 6 timmar), tredje gången var det mensvärkar som gradvis övergick till kraftfulla värkar. Så jag vet faktiskt inte hur många timmar den tog - 19 från första känningen eller 3,5 från när värkarna var tillräckligt starka för att förstå att det inte längre var förvärkar... Dessutom så hade jag en falsk larm en vecka innan förlossningen... trodde det var på gång och hade värkar var 5 minut i 7 timmar (över natten), men sen försvann de... Eftervärkar var värsta med andra för mig. Tredje gången förväntade jag mig värre smärta men klarade mig på alvedon + nåt mer (glömde vad det heter), som jag fick EN ända gång precis efter förlossningen. Hemma tog jag ingenting. Efter 2,5 dagar var alla eftervärkar borta!
    Så härligt, här går jag på bf+2 och förhoppningsvis startar det snart, men jag kan redan säga nu att jag har mer sd och mensvärk det hade jagaldrig med de andra, då började det med att s-propp lossnade, får se hur detta tar sig
  • lollipop25

I torsdags 20/8 fick vi vår lilla Elin efter en snabb och helt fantastisk förlossning.

Vtn avgång på morgonen kl 5.30 fick åka in för kontroll av just vtn avgång och ctg 14.30 sen åka hem igen, vi fick en igångsättningstid till 21:e.

Vi åkte och handlade lite mat och åkte hem och grillade , kl 19 fick jag värkar som var helt hanterbara, kl 20.00 ca blev det plötsligt från ca var 7 min och inte så starka nu 4-5 min mellan och väldigt kraftfulla så jag fick andas genom dom, ringde fl och dom sa att jag kunde komma när jag ville.

Var där inne 20.40 , var öppen 4 cm, fick ligga med ctg och sen vara uppe i rummet och gå, jag stod och gungade till Heartache on the dancefloor med Janet ...

Sen la jag mig ett tag och då kände jag att det tryckte på och bad min man larma, då kom bm in och då var jag öppen 6-7 cm men hon sa att jag kunde trycka på. 22.10 började jag krysta aktivt och 22.17 ploppade vår söta lilla Elin ut 3610 g och 52 cm , den minsta av våra 3 sötnosar och den som jag gått längst med bf +10

Denna gången använde jag endast min egen andning vilket funkade kanonbra, de andra 2 har jag haft lustgas men kännt mig lite groogy.

Vi är såå lyckliga

• lollipop25

Tack , detta var helt klart den bästa

Svar på tråden är tredje förlossningen värst?