• coyote

Resa till Dominikanska

Hej

Jag är nu i sjunde veckan och funderar på att åka till dominikanska republiken om ca 10 veckor. Letar febrilt efter vaccinationsinfo och om det är någon som vet om det är "säkert" att åka dit? Helt säkert vet jag ju att det inte är men om det blivit värre nu?

Vad jag förstår så bör man ta vaccination mot hepatit A, men ibland står det även malaria???? Är det farligt att ta malariatabletter? Har lite svårt att hitta tydliga besked, länkar eller tel nr dit jag kan vända mig mottages tacksamt!

Kramis

• Svar på tråden Resa till Dominikanska
  • Tvåblirtre

Hej!

Jag har varit i Dominikanska Republiken för några år sedan. Det enda man behövde ta var en gammaglobulinspruta i skinkan, definitivt inga malariatabletter. Så du kan lugnt åka dit!! Härligt ställe med en fantastisk natur, otroligt grönt och frodigt, vattenfall, fritt växande kaffeträd ananasplantor mm.

• coyote

Toppen!!! Var på Dominikanska var du?

• fluffa

Det finns malariaprofylax - lorokinfosfattabletter - som gravida kan, och bör, äta om de ska till områden där malaria kan finnas. Profylaxet är inte fosterskadande, vad man vet alltså, men däremot kan själva sjukdomen vara det.
    Det går också bra att vaccinera sig mot Hepatit A och B (med twinrix) när man är gravid men på vårt vaccinationsställe ville de helst göra det efter vecka 12, 13 sådär, verkade det som. Läkaren sa att själva vaccinet inte kan framkalla missfall, däremot kan man anklaga vaccinet (och sig själv) OM man nu skulle få missfall. Därför tyckte han att jag skulle vaccinera mig så sent som möjligt, två veckor före avresan. (Fast vi ska till indien och jag har redan två av tre sprutor sedan tidigare.)
    Självklart är det skönast att slippa vacciner och malariaprofylax när man är gravid, men hur kul är det när man är en äventyrare?

Om jag var du skulle jag hur som helst gå till en vaccinationscentral och prata med dem, så snart som möjligt. Kollade förresten lite snabbt upp just dominikanska republiken på resevaccin.nu och fick följande info. Ha en jättekul resa!

Dominikanska republiken

Obligatoriska vaccinationer
    · Dominikanska republiken: Inga obligatoriska vaccinationer krävs för inresa.

Rekommenderade vaccinationer
    Resenärer som endast vistas i storstadsmiljö
    · Dominikanska republiken: Polio-, stelkramps- och difteri-vaccinationerna ses över. Skydd mot hepatit A (smittsam gulsot). Till vissa riskgrupper dessutom: vaccin mot turistdiarré.

Charterresenärer som vistas i stadsmiljö, gör dagsutflykter eller vistas på bad- och turistorter
    · Dominikanska republiken: Polio-, stelkramps- och difteri-vaccinationerna ses över. Skydd mot hepatit A (smittsam gulsot). Till vissa riskgrupper dessutom: vaccin mot turistdiarré.

Långtidsresenärer som vistas längre tid i miljöer med sämre hygieniska förhållanden eller i vissa riskområden
    · Dominikanska republiken: Polio-, stelkramps- och difteri-vaccinationerna ses över. Skydd mot hepatit A (smittsam gulsot), tyfoid, tuberkulos och hepatit B. Till vissa riskgrupper dessutom: vaccin mot turistdiarré och rabies.

Malaria
    · Dominikanska republiken: Profylax med malariatabletter kan komma ifråga! Kontakta en vaccinationsmottagning för närmare information!

Myggskydd
    · Dominikanska republiken: Mygg kan sprida sjukdomar som t.ex. malaria och denguefeber. Om Du har mygg i Din omgivning - använd alltid långärmad skjorta, långbyxor samt myggstift/spray på fria hudytor. Vid övernattning på landsbygd eller i djungel bör Du även använda ett impregnerat myggnät som skydd.
    Barn som inte haft eller tidigare blivit vaccinerade mot mässling, påssjuka eller röda hund bör vaccineras mot dessa sjukdomar!

• Deeva

Jag minns tyvärr inte om jag vaccinerade mig när vi åkte dit 2001. Men tänkte passa på att ge er ett tips
    Har ni möjlighet så ta er till Samana i östra Dominikanska. Liten sömning ort där man bland annat kan åka på valsafari och ta båten ut till en riuktig paradisö med kritvit sand och turkost vatten. Det var helt klart mitt favvoställe på Dominikanska!

• Tvåblirtre

Vi var strax utanför Puerto Plata, Maimon bay tror jag det hette, på ett stort RIU-hotell med All Inclusive. Var härligt, slappade hela dagarna och kunde äta och dricka precis när man kände för det.
    Ett tips är att åka med på utflykter, även om de kan vara rätt så dyra. Men man får se mycket. Vi fick klättra uppför, och bada i, vattenfall, rida ut i den fina naturen, och se hur lokalbefolkningen bor. Det var verkligen en intressant utflyktsdag som jag varmt rekommenderar!
    Gud vad avundsjuk jag blir. Funderar på att åka på semester i slutet av oktober, men det får i så fall bli en vecka på Kanarieöarna. Är i vecka 23 nu, så jag tror inte att det är så smart att åka långt bort då, och jag tror att det kan kännas jobbigt med en längre flygresa när man blivit stor och tjock och har ont i ryggen.........

• fluffa

Just det, en annan grej som kan vara bra att veta är att man inte får ta bromsande mediciner för diarré och annat mys när man är gravid, typ imodium. Alltså är det värt att som gravid ta dekoral, ett drickvaccin mot turistdiarré, trots att det bara ger ett 25-procentigt skydd.

• coyote

Tack för alla svar, nu känner jag mig mycket lugnare och det ska bli riktigt härligt att åka.

Många Kramar

Svar på tråden Resa till Dominikanska