Det finns malariaprofylax - lorokinfosfattabletter - som gravida kan, och bör, äta om de ska till områden där malaria kan finnas. Profylaxet är inte fosterskadande, vad man vet alltså, men däremot kan själva sjukdomen vara det.
Det går också bra att vaccinera sig mot Hepatit A och B (med twinrix) när man är gravid men på vårt vaccinationsställe ville de helst göra det efter vecka 12, 13 sådär, verkade det som. Läkaren sa att själva vaccinet inte kan framkalla missfall, däremot kan man anklaga vaccinet (och sig själv) OM man nu skulle få missfall. Därför tyckte han att jag skulle vaccinera mig så sent som möjligt, två veckor före avresan. (Fast vi ska till indien och jag har redan två av tre sprutor sedan tidigare.)
Självklart är det skönast att slippa vacciner och malariaprofylax när man är gravid, men hur kul är det när man är en äventyrare?
Om jag var du skulle jag hur som helst gå till en vaccinationscentral och prata med dem, så snart som möjligt. Kollade förresten lite snabbt upp just dominikanska republiken på resevaccin.nu och fick följande info. Ha en jättekul resa!
Dominikanska republiken
Obligatoriska vaccinationer
· Dominikanska republiken: Inga obligatoriska vaccinationer krävs för inresa.
Rekommenderade vaccinationer
Resenärer som endast vistas i storstadsmiljö
· Dominikanska republiken: Polio-, stelkramps- och difteri-vaccinationerna ses över. Skydd mot hepatit A (smittsam gulsot). Till vissa riskgrupper dessutom: vaccin mot turistdiarré.
Charterresenärer som vistas i stadsmiljö, gör dagsutflykter eller vistas på bad- och turistorter
· Dominikanska republiken: Polio-, stelkramps- och difteri-vaccinationerna ses över. Skydd mot hepatit A (smittsam gulsot). Till vissa riskgrupper dessutom: vaccin mot turistdiarré.
Långtidsresenärer som vistas längre tid i miljöer med sämre hygieniska förhållanden eller i vissa riskområden
· Dominikanska republiken: Polio-, stelkramps- och difteri-vaccinationerna ses över. Skydd mot hepatit A (smittsam gulsot), tyfoid, tuberkulos och hepatit B. Till vissa riskgrupper dessutom: vaccin mot turistdiarré och rabies.
Malaria
· Dominikanska republiken: Profylax med malariatabletter kan komma ifråga! Kontakta en vaccinationsmottagning för närmare information!
Myggskydd
· Dominikanska republiken: Mygg kan sprida sjukdomar som t.ex. malaria och denguefeber. Om Du har mygg i Din omgivning - använd alltid långärmad skjorta, långbyxor samt myggstift/spray på fria hudytor. Vid övernattning på landsbygd eller i djungel bör Du även använda ett impregnerat myggnät som skydd.
Barn som inte haft eller tidigare blivit vaccinerade mot mässling, påssjuka eller röda hund bör vaccineras mot dessa sjukdomar!