Inlägg från: Angel1978 |Visa alla inlägg
  • Angel1978

Ni med gluten...

Liljekonvaljblomman skrev 2009-07-27 22:07:26 följande:
    Är det ingen här som INTE har gjort gastroskopi???
    Jag har inte gjort gastroskopi. Har tagit blodprov, men inte fått resultatet ännu.
    Mår så underbart mycket bättre av att utesluta gluten, så för min del spelar det inte så stor roll vad blodprovet säger..
    En biopat (homeopat) berättade för mig att jag var känslig mot gluten och att det var därför jag var trött och illamående, och sen dess har jag varit väldigt restriktiv med gluten och mår mycket bättre.

Ang. att bli gravid så tog det direkt. inga bekymmer där.
  • Angel1978
    Liljekonvaljblomman skrev 2009-07-28 09:43:05 följande:
    Provade du bara att utesluta gluten? Sa läkaren att du skulle göra det eller var det du som inte ville göra en tarmundersökning? Hur länge har du varit utan gluten? Hur gammal är du? Vad hade du för symtom? Har du det i släkten/familjen?*ursäkta ALLA frågor*
    Ingen fara med frågorna, frågar man inte får man inget veta
    *Som jag skrev har jag inte varit hos en traditionell läkare inom landstinget utan hos en biopat som kunde se att min tarm inte tål de 4 sädeslagen.
    Jag gjorde ett blodprov på sjukhuset i samband med att vi testade sonen då vi misstänkte att han också var känslig mot gluten/sädeslag. Beroende på vad jag får för resultat på blodprovet så funderar jag på att kanske gå igenom en 'riktig' underssökning, men jag vet inte om det är nödvändigt då jag mår bättre av att utesluta produkter med gluten. Gluten är ju inte livsnödvändigt, vad jag förstår..
    *Jag är 30 och fick reda på överkänsligheten i höstas när jag gjorde en undersökning för en annan åkomma hos en biopat.
    *Det som händer om jag får i mig för mycket gluten är att jag blir väldigt illamående och trött, konstig i magen.
    *Vad jag vet har vi det inte i släkten, men jag misstänker att det kan vara en bidragande orsak till att många i släkten har IBS-symptom, dvs väldigt oregelbunden och irriterad tarm, som har svårt att bearbeta 'maten' och arbetar ömsom väldigt snabbt ömsom väldigt sakta..
  • Angel1978
    Liljekonvaljblomman skrev 2009-07-28 13:13:11 följande:
    Hur ska jag gå vidare???Har bestämt mig för att INTE göra en undersökning utan prova glutefri mat ett tag och blir det inte bättre så ska jag göra en gastroskopi men vart börjar jag?Bör jag ta hjälp av en dietist eller är det bara att sluta?HJÄLP...
    De brukar ju rekommendera att man inte bara slutar på eget bevåg, men du har ju bevis på att du har en överkänslighet..
    prova dig fram, för det är en djungel, inte mycket som smakar som man är van vid.. Tyvärr..
  • Angel1978
    Liljekonvaljblomman skrev 2009-07-28 15:00:02 följande:
    Är lite tjatig men var det biopaten som sa att du skulle sluta äta gluten?Är det inte svårt att göra en undersökning efter att ha ätit glutenfri mat? Jag har fattat det som att det måste göras innan man börjar med maten.
    Jo så har jag också förstått det.. Eftersom tarmen läker när man slutar med gluten så kommer det ju inte att synas på gastroskopin..

Ja det var biopaten som sa att jag skulle sluta med gluten, eller rättare sagt de 4 sädesslagen + vetestärkelse. Vet inte om det är rätt att dra likamed-tecken mellan men det är lättare att kika på vad som inte innehåller gluten eftersom det bara är den 4 sädesslagen som innehåller gluten..
    Blodprovet visar ändå samma resultat eftersom det tittar på antikropparna, men gastrskopin tittar ju på tarmvävnaden. Efter vad jag förstår så är en frisk tarm veckad, medans en 'gluten-tarm' är rak, dvs den har inte lika mycket yta att bryta ner glutenet på.
    (rätta mig gärna om jag har missuppfattat detta)
  • Angel1978

Jag har gjort gastroskopi en gång tidigare med det var i ett annat sammanhang. då var jag sövd och visste/kände ingenting. Det enda var att de glömde säga till mig att man blir/kan bli sårig i halsen, så det sved ju något alldeles när jag skulle äta sedan efteråt..
    Tycker inte att du behöver vara orolig. Tycker du det verkar obehagligt så begär att du ska bli sövd, så känner du ju ingenting..

• Angel1978
    Liljekonvaljblomman skrev 2009-07-29 12:09:19 följande:
    Så vill jag oxå göra men har pratat med många sköterskor och läst på lite nu och ALLA säger att man bör göra en undersökning, suck...
    ja, de får inte säga något annat..
    Pratade med min barnmorska igår angående gluten och graviditet och då berättade jag om att jag itne har gjort några tester inom landstinget utan genom alternativ medicin. sån tur var så var hon ganska insatt i kinesologi och visste vad en homeopat gör för muskel och resonanstester, så hon förstod vad jag pratade om. Det hon också sa var att hon inte får säga eller rekommendera något annat än vad landstinget har att erbjuda.. Och då är det ju blodprov och/eller gastroskopi som gäller..
  • Angel1978

Fick förövrigt svar på mitt blodprov och det visade normalt (ett värde under 20)?? Skumt, då jag helt klart inte mår bra av gluten..

• Angel1978
    MammatillO skrev 2009-07-30 11:07:36 följande:
    Tycker personligen det är rent idioti att man ska försöka upptäcka glutenallergi med blod(?) kan ju bli hur fel som helst.
    Det var sonens läkare som tyckte att jag skulle göra det.. Jag vet ju hur jag mår och att blodprovet inte visar något säger ju i mitt fall absolut ingenting..
    Men i detta fallet så tänker jag ju inte genomgå någon mer ingående utredning, då det inte verkar finnas någon anledning till det..
    men jag undrar ju vad det är jag är känslig mot???
    Liljekonvaljblomman skrev 2009-07-30 11:39:31 följande:
    20??? Mitt var på 494, undrar om det är samma prov???
    ingen aning.. Men troligtvis, för jag frågade när de ringde och meddelade resultatet och då sa hon att om man har en glutenintolerans så kan värdet ligga på flera hundra..
  • Angel1978
    MammatillO skrev 2009-07-30 14:25:57 följande:
    Men har du uteslutit gluten i maten? det körde dom med mig iaf och sen gjorde dom tarmprovet. tycker verkligen du ska utreda vidare för jag mår inte bra om jag äter gluten och det är ju synd för egen del att man ska må dåligt. ( om du gör det)
    Jag har uteslutit gluten i maten sedan årsskiftet ungefär och mår mycket bättre. Jag ska se hur det känns efter att knodden i magen är född och ifall jag ammar så ska jag vänta tills jag slutat innan jag börjar prova med gluten igen..
    Åt en pizza i våras för att testa men det var alldeles för mycket och jag blev så illamående att jag blev helt kallsvettig, så nåt skumt är det ju helt klart.. Och äter jag en smörgås så får jag nästan upp den efter en stund..
  • Angel1978
    abnoc skrev 2009-07-31 18:53:08 följande:
    Blodprov är inte 100% så det kan visa bra värde fast du har celiaki, tyvärr.Och man ska inte sluta med gluten på eget bevåg för då kan man inte kolla om man har celiaki för då har tarmen börjat läka och även blodvärden har återgått till normala. Då måste man äta gluten ganska länge för att kunna få rätt diagnos (säger hon som ätit glutenfritt i 8 år utan läkares diagnos och mår toppen)
    Detta frågade jag den läkaren som ville att jag skulle göra blodprov, dvs att jag inte har ätit gluten på ett halvår, men han sa att det inte skulle spela någon roll då man tittar på antikropparna i blodet och de påverkas inte av att man äter eller inte..

Men egentligen, är gluten livsnödvändigt?? Spelar det någon roll om man äter det eller inte (förutom för ens egen skull då) många säger att man inte ska sluta på eget bevåg, och jag har läst det på många ställen, men om jag inte mår bra av det då ska jag väl inte äta det, vare sig jag har en intolerans eller inte??
  • Angel1978

Ja, Wasas knäckis är det inget fel på. Mjukt bröd är väl inte riktigt lika gott dock..

Svar på tråden Ni med gluten...