Liljekonvaljblomman skrev 2009-07-28 09:43:05 följande:
Provade du bara att utesluta gluten? Sa läkaren att du skulle göra det eller var det du som inte ville göra en tarmundersökning? Hur länge har du varit utan gluten? Hur gammal är du? Vad hade du för symtom? Har du det i släkten/familjen?*ursäkta ALLA frågor*
Ingen fara med frågorna, frågar man inte får man inget veta
*Som jag skrev har jag inte varit hos en traditionell läkare inom landstinget utan hos en biopat som kunde se att min tarm inte tål de 4 sädeslagen.
Jag gjorde ett blodprov på sjukhuset i samband med att vi testade sonen då vi misstänkte att han också var känslig mot gluten/sädeslag. Beroende på vad jag får för resultat på blodprovet så funderar jag på att kanske gå igenom en 'riktig' underssökning, men jag vet inte om det är nödvändigt då jag mår bättre av att utesluta produkter med gluten. Gluten är ju inte livsnödvändigt, vad jag förstår..
*Jag är 30 och fick reda på överkänsligheten i höstas när jag gjorde en undersökning för en annan åkomma hos en biopat.
*Det som händer om jag får i mig för mycket gluten är att jag blir väldigt illamående och trött, konstig i magen.
*Vad jag vet har vi det inte i släkten, men jag misstänker att det kan vara en bidragande orsak till att många i släkten har IBS-symptom, dvs väldigt oregelbunden och irriterad tarm, som har svårt att bearbeta 'maten' och arbetar ömsom väldigt snabbt ömsom väldigt sakta..