• Anonym (orolig)

Standardtillägg vid underhållsbidrag

Jag och min man ska skiljas och jag vet inte hur kag ska klara mig sen.
    Han har ett bra jobb och tjänar nästan 60 000 kr per månad. Jag har varit hemma med våra barn i många år och har nästan inga inkomster.

Jag har pratat med en jurist som säger att han ska betala underhåll och då mer än 1273 kr. Han sa att min man ska betala ett standardtillägg till våra barn på iallafall någon 1000-lapp per månad utöver 1273 varje månad.

Min man förstår också att han ska betala mer än 1273 kr, men han vill bara ge summan över det i form av rena saker. Exv bjuda barnen på resor och köpa bil åt dem. Det är ju bra men det räcker inte. Om det blir så så måste våra barn sluta med flera aktiviteter och annat som de är vana att ha råd med.

Finns det någon som vet vad som gäller? Har han rätt att bestämma att standardbidraget ska bara bestå av rena betalningar till exv resor? Vi vill helst komma överens men om det inte går, vad händer då? Kmmer domstolen att låta honom ge bidraget som resor?

• Svar på tråden Standardtillägg vid underhållsbidrag
  • Anonym

Om barnen haft sina aktiviteter i flera år så kommer han att få fortsätta betala dem.

• Anonym (orolig)

Ja det sa juristen oxå att han måste. Men jag är orolig nu när maken vill betala vissa utgifter istället för att ge en klumpsumma (juristen föreslog 1-2000 per månad som skulle täcka kostnaderna för ishockeyutrustning, resor till cuper, epa-traktor, dator och spel - allt sånt som barnen blivit vana att ha råd med).

Men maken vill betala vissa utgifter istället och det gör mig orolig för att jag inte kommer att ha råd att låta barnen ha kvar sina intressen :(
    Maken vill helst betala lite guldkant på tillvaroron som utlandsresor och liknande.

• Anonym

Juristen kan väl hjälpa er att räkna ut dels ett vanligt underhållsbidrag dvs. baserat på barnens behov och era respektive försörjningsförmåga. I detta behov ingår ju de dyrare aktiviteter som ni har låtit barnen gå på.

Min son fick 2.700 kr i månaden i underhållsbidrag, det var domstolen som bestämde det efter att jag hade stämt honom. Och då räknade man med t ex hockeyn som en kostnad som vår son hade.

• Anonym (orolig)

Tack för svar

Vad bra att dom räknade med hockeyn :)

Juristen sa att vi kan göra ett eget avtal om vi vill. Helst vill vi det för det blir billigt. Och vi är ju egentligen överens, beloppet kommer inte att bli något problem tror jag. Frågan är bara om han har rätt at bestämmma att det där standardtillägget ska vara så som han vill istället för en klumpsumma per månad?

• Anonym (Sanna)

Standardtillägg är en summa som endast är tänkt för att höja barnets levnadsstandard för det fall att den andre föräldern har hög levnadsstandard, dvs det är en summa som inte är öronmärkt och inte är specificerad till något visst behov.

Hockey och andra dyrare aktiviteter som barnet är van vid ingår istället i barnets behov, dvs. den summa som man räknar ut att barnet har behov av och som sedan fördelas på föräldrarna i proportion till deras försörjningsförmåga.

Standardtillägg är alltså inte alla pengar som går utöver 1.273 kr. För 1.273 kr är endast en minimisumma som man kan få via FK i underhållsstöd om umgängesföräldern har låg inkomst. Så blanda inte ihop standardtillägget med underhållsbidraget och blanda inte ihop underhållsbidraget med underhållsstödets summa.

När man räknar ut underhållsbidrag så använder man sig inte alls av underhållsstödets summa på 1.273 istället använder man sig av helt andra schablonbelopp som varierar beroende på barnets ålder. I schablonbeloppet ingår barnets basbehov, t ex kläder, boende etc. Till detta schablonbelopp lägger man till eventuella kostnader som barnet har utöver basbehovet, som t ex hockey.
    Sedan drar man av barnbidraget på 1.050 kr eller studiebidraget på 875 kr (eftersom studiebidrag bara utbetalas 10 månader om året). Den summan du då får fram är barnets behov av försörjning.

Exempel på vad som ingår respektive inte ingår i schablonbeloppet, se länk:
    famratt.com/underhall/und_ingaendekost.htm

Därpå räknar man ut båda föräldrarnas försörjningsförmåga, i princip inkomst efter skatt minus avdrag för personliga levnadskostnader enligt schablon samt avdrag för boendekostnad samt ev. övriga godkända kostnader.

Alla siffror för schablonbelopp för barn i olika åldrar samt för föräldrarnas personliga levnadskostnader finns i FK:s information om underhållsbidrag, se länk.

fk.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/underhållsbidrag.pdf

Det finns också tabeller på FK:s hemsida för den högsta boendekostnad som man får tillgodoräkna sig, denna varierar beroende på var i landet man bor och antalet hemmavarande barn. Har man en sambo får man bara dra av halva boendekostnaden.

Man fyller i aktuella siffror i en räknesnurra på FK:s hemsida så räknas automatiskt storleken på ett rättvist underhållsbidrag ut. Länk till räknesnurran:

fk.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag/content/tjanster/berakna_underhallsbidrag

Sen finns också en blankett som man kan använda för att skriva avtal själva.
    Se länk.
    fk.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Blanketter/5251.pdf

Börja alltså med att göra en egen uträkning så ser du ungefär vad ett rimligt underhållsbidrag bör ligga på.

Sen är det klokt att diskutera summan med en jurist innan ni skriver något avtal så att du är säker på att ni inte har räknat tokigt!

• Waldo

Men jag förstår inte problemet.
    Din man VILL fortsätta att betala för aktiviteter och liknande.
    Det är ju jättebra.
    Det spelar väl ingen roll om det är du eller han som betalar fakturan

• Anonym (Sanna)
    Waldo skrev 2009-07-25 13:56:41 följande:
    Men jag förstår inte problemet.Din man VILL fortsätta att betala för aktiviteter och liknande.Det är ju jättebra.Det spelar väl ingen roll om det är du eller han som betalar fakturan
    Problemet är väl att det verkar som om mannen har blandat ihop standardtillägget med underhållsbidraget och tror att han endast ska betala 1.273 kr i underhållsbidrag eftersom underhållsstödet ligger på den summan.

Så är det ju inte, underhållsbidrag har inget alls att göra med underhållsstödssumman. Det är två helt olika system.

Dessutom ska enligt huvudregeln underhållsbidrag utbetalas i pengar till boföräldern. Sen kan man låta standardtillägget komma barnen tillgodo genom guldkant på tillvaron som t ex semesterresor etc. Men det förhindrar ju inte att själva underhållsbidraget blir högre än underhållsstödets summa.
  • Anonym (orolig)

Oj vilket bra svar! TACK :)

Jag var nog lite oprecis och otydlig, men så här är det:
    Vi är överens om att underhållsbidraget ska vara ca 2000 kr varje månad. Och så ska han ge standardtillägg för att våra barn är vana med hög standard och har många dyra aktiviteter. Vi är överens om att det kostar ca 1000-1500 kr varje månad om man slår ut årskort och utrustning och resor och epa-traktor osv

Men nu vill mannen bara betala underhållsbidraget (ca 2000) till mig/oss. Sen vill han ge resten så at han betalar när de ska på cuper, betalar verkstan när epan lagas, ger pengar när ett pagg till sporten ska köpas on osv.

Jag tror inte det kommer att fungera. Han ska bo 45 mil från oss och kommer troligen att träffa barnen ganska sporadiskt så han har svårt att hänga med i vad som behövs. Dessutom tycker jag det låter som bäddat för konflikter jämt :(

Men han säger att det är fritt upp till honom att ge standardtilläget så där istället för i pengar. Jag kan gärna minsta tillägget lite mot att han kanske betalar utlandsresor till exempel, men inte helt ersätta standardtillägget med att han "ger när han tycker det behövs"

• Waldo

Ok, så om jag förstår dig rätt så tror du inte att han kommer att hålla vad han nu lovar?

• Anonym (orolig)
    Waldo skrev 2009-07-25 15:40:22 följande:
    Ok, så om jag förstår dig rätt så tror du inte att han kommer att hålla vad han nu lovar?
    Jag vet inte men det finns isk att det blir diskussioner jämt tror jag. Det kommer ju vara inköp varenda vecka nästan och ska alla grejer tas med honom som mellandand känns det svårt.
Svar på tråden Standardtillägg vid underhållsbidrag