• LyckligtSlut

Vad är så fint och bra med Odd Molly?

Menar inget illa med denna fråga, men vad är det egentligen som är så speciellt med Odd Molly-kläderna? De är alltid de populäraste objekten på t ex tradera och en Odd Molly-tråd här är flera tusen inlägg långt.

Ni får naturligtvis tycka att Odd Molly-kläder är underbart vackra, men VAD är det som är så bra med dem?

En annan sak jag undrar är vilken typ av stil de människor har som har detta märke? Är det bara vanliga svenssons, eller står de för någon särskild grupptillhörighet?

Jag tycker att de Odd Molly-kläder jag sett varit tråkiga och väldigt lika vanliga Ellos-kläder eller kanske Lindex-kläder men plaggen kostar ofta några tusen. Visst har jag sett några fina, lite speciella klänningar, men de kostar också ca 3000 kr!

Har undrat om detta märke länge.

Vilka är ni som älskar Odd Molly?

• Svar på tråden Vad är så fint och bra med Odd Molly?
  • Peak

jag gillar Odd molly och jag är väl ingen "speciell" människa - jag placerar mig inte i något fack utan jag köper kläder jag tycker är fina, oavsett märke. Jag handlar mest på H&M skulle jag tro, de har bra basplagg som jag blandar ut med annat...som då tex Odd Molly, Peak performance och annat snyggt jag hittar.
    Däremot tycker jag inte om alla OM-plagg men det gör jag sällan i en butik.
    Det är väl likadant med mycket - vare sig det är OM eller annat - jag funderar ju på varför så många BARA köper Me & I kläder till sina barn - men det är ju självklart för att de tycker kläderna är bra och jättesnygga! Jag gör det inte - alltså köper jag dem inte - svårare än så är det väl inte

• LyckligtSlut

Ja, okej, tack. Du verkar ju ha en rätt "normal" inställning till märket och andra märken, men många verkar bara bli så besatta av Odd Molly-märket! Det gäller kanske alla märken iofs. Kanske bara jag som uppmärksammat detta då jag inte tycker att Odd Molly är så speciellt. Kan väl vara lite så att jag inte förstår märkeshysteri öht.

• Peak
    LyckligtSlut skrev 2009-07-25 20:08:58 följande:
    Ja, okej, tack. Du verkar ju ha en rätt "normal" inställning till märket och andra märken, men många verkar bara bli så besatta av Odd Molly-märket! Det gäller kanske alla märken iofs. Kanske bara jag som uppmärksammat detta då jag inte tycker att Odd Molly är så speciellt. Kan väl vara lite så att jag inte förstår märkeshysteri öht.
    det är så med alla märken! Man fastnar väl för något och gillar det. Men någon märkeshysteri är det inte för min egen del, jag skulle gärna se att OM var flera tusen kr billigare på en del plagg
  • Mrs Moneybags
    Eisa skrev 2009-07-25 20:10:41 följande:
    Folk är statusjägare.
    Ja, jag tror att det är en del av svaret...

Sedan är väl skillnaden mellan Sverige och en del andra länder att här klär man sig för att passa in, inte för att särskilja sig.

En kvinna i t ex Tyskland eller Frankrike vill ha sin egen stil, här föredrar man att smälta in i mängden men ändå låtsas vara individuell hihi. Och vad kan då vara bättre än plagg som ser originella ut, men ändå är massproducerade?

Det är som fondväggar och blommiga gummistövlar
  • Peak

vad har ni själva för kläder då eftersom ni är så individuella? Och era barn vad har de för kläder?

• Bambiblogg
    Mrs Moneybags skrev 2009-07-28 09:43:36 följande:
    Ja, jag tror att det är en del av svaret...Sedan är väl skillnaden mellan Sverige och en del andra länder att här klär man sig för att passa in, inte för att särskilja sig.En kvinna i t ex Tyskland eller Frankrike vill ha sin egen stil, här föredrar man att smälta in i mängden men ändå låtsas vara individuell hihi. Och vad kan då vara bättre än plagg som ser originella ut, men ändå är massproducerade? Det är som fondväggar och blommiga gummistövlar
    Nu är inte kläderna massproducerade, en del plagg finns bara i 100 ex. och det är lite det som är tjusningen tycker jag.
  • puss

det är "dyra"  kläder för medelklassen, plus att alla vet att de är just "dyra".

finns inte många plagg som är snygga eg.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Peak

tycker att det är lite konstigt "tänk" i tråden...finns säkert de som handlar för att tillhöra en viss krets, men det gäller mååånga märken i så fall, kan tänka mig att man gör så inom "golfvärlden" kanske - utan att hoppa på golfare..finns ju säkert de som önskar de var bättre än de är och därför köper dyra klubbor som de inte hanterar osv..det är nog inte unikt för något märke alls!
    Men jag hoppas ändå att människor handlar och har de kläder/saker man tycker är fina och fyller ens behov och inte efter hur andra gör!?

• puss

att vara som andra är ett behov som man inte ska se ner på eller underskatta kraften i.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Peak

tycker inte det finns många alls som är speciellt orginella, inte ens de med rosa långt hår som ser ut som garn och skor som är skyhöga och lackkläder, alla de som har den stilen ser ju likadana ut också!

• Pappa med 3

Kan inte säga att jag tyvker kläderna var speciellt snygga.

Om man inte syr sina egna kläder är det ju i stort set omäjligt att vara orginell.
    Vi klär oss i det industrin vill att vi ska klä oss i.
    De flesta av oss iallafall.

Men det är rätt kul att läsa hur Odd Molly marknadsförs sig själva..
    Ännu ett varumärke som säljer sig med någon sorts livstilspåstående.

• enlitenbitkaka

Alltid lika roligt det där, att bara för att man lägger över 300:- på ett plagg så är en mainstream liten råtta som inte vågar sticka ut.

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Bambiblogg

Ja, men man ska ju handla på second hand för några kronor bara om man vill sticka ut *ironisk*

• Åsa

Jag köper dem själv inte. Tycker inte det är mycket som är snyggt (är extremt osvag för blaffiga loggor och fransiga kanter) och det som är ok kan jag få mer prisvärt på annat håll. För övrigt har de inte plagg som sitter snyggt på min figurtyp ändå.

Fördomen om "typ"-användare är vad jag förstått thirty something utbildad medelklass åt det kulturella eller wannabeekulturella hållet.
    En beskrivning jag såg var att det en uniform för yngre kulturtanter än Gudrun Sjödén-diggare (de senare är jag betydligt mer svag för trots att jag kanske är lite för ung för dem enligt standardkategoriseringar:))

• Åsa
    puss skrev 2009-07-29 10:27:24 följande:
    det är "dyra"  kläder för medelklassen, plus att alla vet att de är just "dyra". finns inte många plagg som är snygga eg.
    Å andra sidan tycker väl den som köper dem att de är snygga. Smaken är ju olika, i första hand mellan grupper och i andra hand mellan individer.
  • LyckligtSlut
    Peak skrev 2009-07-28 10:06:45 följande:
    vad har ni själva för kläder då eftersom ni är så individuella? Och era barn vad har de för kläder?
    Nej jag är inte speciell alls. Blir lite av varje bara. Har bara undrat då jag tycker att dessa kläder ser rätt vanliga ut med kostar rätt mycket. De är ju verkligen JÄTTEpopulära!

Tack för alla svar! Känner mig inte så mycket klokare men lite-
  • LyckligtSlut
    enlitenbitkaka skrev 2009-08-03 02:43:37 följande:
    Alltid lika roligt det där, att bara för att man lägger över 300:- på ett plagg så är en mainstream liten råtta som inte vågar sticka ut.
    Haha, jag som tänker att folk tycker tvärtom! Ja, vi är alla olika.
Svar på tråden Vad är så fint och bra med Odd Molly?