Ohyra på blommorna!
På flera av mina krukväxter är det som små små hål i några utav bladen, som om ngt äter på dom.
Någon som vet vad det är och vad man gör åt det?
Jättetacksam för svar!
På flera av mina krukväxter är det som små små hål i några utav bladen, som om ngt äter på dom.
Någon som vet vad det är och vad man gör åt det?
Jättetacksam för svar!
ställ dom i badkaret/duschen..... blanda såpvatten (grön såpa om jag minns rätt men funkar nog med gul) i en blomspruta, spraya blad, stam och jord.
Låt stå 30-60 min, duscha av....
(jag blandar på en höft men 3dl v och 2 kapsyler såpa)
Håller med Donno, men ha gärna lite såpa i vattenkannan (vid ohyra) när du vattnar, så du får dö på äggen, annars kommer de tillbaka
Tack så jättemkt!!
Det är ingen risk att såpan på ngt sätt skadar blommorna?
Kan ohyran ta död på växterna ifall man inte gör ngt åt det?
Nä, ingenfara att såpa tar död på blommorna (så vida du inte öser på såpa ) men lite lite är ingen fara då såpa är ett naturprodukt gjord på tallolja... Funkar inte det kan man ta till kemikalisk bekämpning, då finns det ett medel som heter Pyrex finns hos blomsterhandlana, köp det helst o koncentrat för då kan du vattna med den o bland i sprayflaska, så som med såpan. man som sagt det viktigaste är o få död på äggen i jorden annars kommer ohyran gärna tillbaka...
Men dör plantorna om jag bara låter dom vara?
Alltså måste jag bekämpa det eller?
*Konstig fråga*
Ok men måste jag baxa dom till duschen?Kan jag inte spraya dom med såpa blandat med vatten och sedan efter 30 min spraya med bara vatten igen?
nja, för att få bort alla såpa rester så skulle jag duscha dem... risken e ju att det blir väldigt kladdigt där de står nu - duschen är ju lätt o bara spola av...