Smärta vid amning...
Hejsan alla ammande mammor!
Har en son som nu redan hunnit bli 7 veckor. Sedan han kom till oss har han varit ett ammande monster...första veckorna genomled jag såriga bröstvårtor som sedan avlöstes av mjölkstockning och bröstkörtelinflammation - jag genomled dssa veckor, ibland gråtande medan han sög ihärdigt på mina bröst. Trodde att allt skulle bli bra när brösten väl "blivit härdade" - hade också en dryg vecka då amningen var smärtfri...
...men sedan cirka 3 veckor tillbaka är smärtorna intensiva från vänster bröst. det gör så ont när han tar tag i bröstvårtan - den brinner och känns som tusen nålar. Försvinner ca ½ min in i amningen men återkommer varje gång han "tappar taget och tar tag igen". Det konstiga är att jag inteser något sår, bröstvårtan är bara så extremt känslig...gäller också för beröring!
Har försökt det mesta; bröstmjölk före och efter amning, salva (beheptan och pureline), luftning.... det som återstår är den där amningskoppen men det tar emot, känns så krångligt...
Någon som haft liknande? Gick det över? Tips på hur det kan lindras...
Jag vill inte sluta amma, älskar den mysiga stunden och blir varm i kroppen av den trygghet som det ger min son...
Ett annat problem - också angående brösten - är att mina bröstvårtor, den "utstickande delen" kläms av tyget på min BH; bröstvårtan blir alldeles vit och det känns som om brösten brinner. Har försökt att avlasta med inlägg och dyligt men det hjälper inte. Tips på hjälp mot detta tages också tacksamt emot!