• cegaar

Smärta vid amning...

Hejsan alla ammande mammor!
    Har en son som nu redan hunnit bli 7 veckor. Sedan han kom till oss har han varit ett ammande monster...första veckorna genomled jag såriga bröstvårtor som sedan avlöstes av mjölkstockning och bröstkörtelinflammation - jag genomled dssa veckor, ibland gråtande medan han sög ihärdigt på mina bröst. Trodde att allt skulle bli bra när brösten väl "blivit härdade" - hade också en dryg vecka då amningen var smärtfri...
    ...men sedan cirka 3 veckor tillbaka är smärtorna intensiva från vänster bröst. det gör så ont när han tar tag i bröstvårtan - den brinner och känns som tusen nålar. Försvinner ca ½ min in i amningen men återkommer varje gång han "tappar taget och tar tag igen". Det konstiga är att jag inteser något sår, bröstvårtan är bara så extremt känslig...gäller också för beröring!
    Har försökt det mesta; bröstmjölk före och efter amning, salva (beheptan och pureline), luftning.... det som återstår är den där amningskoppen men det tar emot, känns så krångligt...

Någon som haft liknande? Gick det över? Tips på hur det kan lindras...
    Jag vill inte sluta amma, älskar den mysiga stunden och blir varm i kroppen av den trygghet som det ger min son...

Ett annat problem - också angående brösten - är att mina bröstvårtor, den "utstickande delen" kläms av tyget på min BH; bröstvårtan blir alldeles vit och det känns som om brösten brinner. Har försökt att avlasta med inlägg och dyligt men det hjälper inte. Tips på hjälp mot detta tages också tacksamt emot!

• Svar på tråden Smärta vid amning...
  • Blå Flygare

Låter som svamp, det är vanligt vid amning. Fråga bvc om vilken svampdödande kräm du ska använda, och ta nytt inlägg ofta, lufta så mycket som går. Då ska både smärtan vid amningen o den vita vårtan snart försvinna.

• frukarlssonn

Jag hade fruktansvärda sår i början så jag började med amnngsnapp. Såren försvann men ammar jag utan ett tag så börjar de göra skitont igen, trots att jag inte får sår längre. Har du testat amningsnapp? Finns på babyproffsen, den jag har heter Medela och funkar kanon. Det finns risk för att bebisen får i sig lite mindre mjölk. men det kan isåfall kompletteras med ersättning, och du får fortfarande den mysiga amningsstunden med din bebis

♥ Olivia 090610 ♥
  • cegaar

få kanske prova amningsnappen...är det inte krångligt, jobbigt?

• Minxy

Jag hade också en liknande känsla.

Första tiden var hemsk med blödande bröstvårtor och en bebis som åt KONSTANT! Jag kunde titat på klockan och inse att det snart var dags för honom att äta...kände ångesten komma smygande...och självklart hände det att man grät som en tok under amningen.

Men precis som för dig så blev det bättre efter ett tag, brösten blev härdade.

MEN - det kom tillbaka! Inte de såriga bröstvårtorna, men en svidande känsla i hela bröstet. För mig tror jag att det handlade om att utdrivningsreflexen kändes så otroligt starkt för mig, men värst var det i höger bröst. 

Man vande sig helt enkelt. Jag har inget minne av att det "försvann" som genom trolleri iaf.

Men om du tror att det hjälper så kanske du ska prova amningsnapp?

***S+M=L***
  • Blå Flygare
    cegaar skrev 2009-07-25 23:31:02 följande:
    Är det svamp så lär det inte bli bättre av amningsnapp, ist är det så att svamp lättare gror i det.
  • StilaM

Det låter också som att du behöver en större kupa i BH:n.

• Lisa2008

En grej som funkade för mig var en slags bröstvårtsskydd som jag köpte på Babyproffsen. Det ser ut som en liten "korg" som gör att bh/tröja inte ligger direkt an mot bröstvårtan, utan skapar ett litet luftrum. Man använder alltså dessa när mellan amningarna. Det lindrar kanske smärtan tillfälligt. Men jag tycker det låter som att du fått svamp.

Lycka till

• HappyHappyHappy
    cegaar skrev 2009-07-25 23:31:02 följande:
    Ang ammningsnappen, kan även köpas på större ICA affärer. Inte krånglig att använda man vränger denna lilla plast napp ut och in och trär på den på bröstvårtan. Super lätt, och gör smärtan mkt lindrigare. Lycka till.
  • Bebis sugen

Du har samma som mig tror jag.
    Vita bröstvårtor och en brännande smärta. Gör riktigt ont! Och för mig så kan det komma vilken tidpunkt som helst på dygnet.
    Kolla in denna länk:

www.amningshjalpen.se/radgivning/e_brostinf.karlkramp.htm

Du kanske har något som kallas Raynauds symdrom och innebär att man har kärlkramp i bröstet och får vita bröstvårtor.
    Smärtan kan lindras vid värme och mindre stress. Googla gärna får du mer info.
    Man bör unvika: Kyla, stress, nikotin och koffein står det mina papper.

Kanske har jag helt fel, men läs iaf om det!
    Lycka till!

• SannaStina

Låter som svamp. Jag fick samma besvär som dig efter att ha haft en problemfri amning ett tag när startproblemen försvunnit så att säga.
    Bröstvårtorna är ömma, svider och bränner ofta, vitnar för att kärlen drar ihop sig ofta (=reynauds syndrom), överkänsliga + att jag dock även har små sår.

Jag gick till amningsmottagningen och hon höll med mig i min egen troliga diagnos: svamp.
    Jag fick rådet att använda den receptfria krämen Cortimyk. Den är egentligen för fotsvamp men är utmärkt mot bröstvårtssvamp också. Den innehåller dessutom lite kortison som hjälper till att ta ner svullnaden. Du skall smörja x2 i en vecka.

Kolla även i din bebis mun så denne inte har tecken på svamp (torsk). Pensla då med vischyvatten som behandling - annars får du bara tillbaka svampen igen direkt.

Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • cegaar

Tack alla för att ni delar med er av er erfarenhet och kommer med tips och råd!
    Idag åkte vi in till ammningshjälpen inne på BB; kanske har jag svamp trots allt... de tog odling och vi får väl svar inom kort...
    Hon rekommenderade mycostatin - dock finns inte denna som kräm längre utan hon sa att jag kunde använda mixturen (den som egentligen skall intas...) och smörja in bröstvårterna. Vår gosse skulle vi också behandla med detta, pensla munnen och tungan 4 ggr pr dag.

Ni som haft svamp - vilken behandling fick ni och er bebis? Hur lång tid tog det innan symtomen försvann?

• SannaStina
    cegaar skrev 2009-07-28 00:21:27 följande:
    Tack alla för att ni delar med er av er erfarenhet och kommer med tips och råd!Idag åkte vi in till ammningshjälpen inne på BB; kanske har jag svamp trots allt... de tog odling och vi får väl svar inom kort...Hon rekommenderade mycostatin - dock finns inte denna som kräm längre utan hon sa att jag kunde använda mixturen (den som egentligen skall intas...) och smörja in bröstvårterna. Vår gosse skulle vi också behandla med detta, pensla munnen och tungan 4 ggr pr dag. Ni som haft svamp - vilken behandling fick ni och er bebis? Hur lång tid tog det innan symtomen försvann?
    Jag fick på min amningsmottagning rådet som jag skrev om ovan och då försvann mina symtom på ca 2 dagar. Bebisen hade ingen synlig svamp i munnen så det skulle räcka med lite vischyvattenspensling + det han fick i sig automatiskt via mina smorda bröstvårtor.
  • cegaar
    SannaStina skrev 2009-07-28 18:41:25 följande:
    Jag fick på min amningsmottagning rådet som jag skrev om ovan och då försvann mina symtom på ca 2 dagar. Bebisen hade ingen synlig svamp i munnen så det skulle räcka med lite vischyvattenspensling + det han fick i sig automatiskt via mina smorda bröstvårtor.
    Det gick inte alls med den där mixturen - bröstvårtorna torkade ut och blev helt fnasiga/frasiga. Ringde upp till BVC och fick rekommenderat att köpa Daktacort - innehåller samma som cortimyk men är utan kortison. Har nu använt det sedan igår...och tror det är bättre; jippi! Inte helt bra men jag gråter inte längre under amningen i alla fall!
    Min barnmorska sa att jag skulle tvätta bort krämen innan vår son äter - kunde din suga på brösten med krämen på? Låter ju mycket smidigare....
  • cegaar

SannaStina; glömde fråga dig - när dina besvär försvann, försvann symtomen på Raynads också då?

• SannaStina
    cegaar skrev 2009-07-30 14:04:15 följande:
    Det gick inte alls med den där mixturen - bröstvårtorna torkade ut och blev helt fnasiga/frasiga. Ringde upp till BVC och fick rekommenderat att köpa Daktacort - innehåller samma som cortimyk men är utan kortison. Har nu använt det sedan igår...och tror det är bättre; jippi! Inte helt bra men jag gråter inte längre under amningen i alla fall!Min barnmorska sa att jag skulle tvätta bort krämen innan vår son äter - kunde din suga på brösten med krämen på? Låter ju mycket smidigare....
    Om dina bröstvårtor är lite svullna så kan det hända att lite kortison är en fördel - så byt om det inte funkar.Jag fick rekomendationen att inte tvätta bort det. Min granne är distriktsläkare och hon sa också att de nu anser det en fördel om barnet också får lite av medlet i sig när man ammar - tar bort en ev svampinfektion i deras mun också kanske.
    cegaar skrev 2009-07-30 14:05:49 följande:
    SannaStina; glömde fråga dig - när dina besvär försvann, försvann symtomen på Raynads också då?
    De minskade i alla fall. Kom inte riktigt ihåg nu då jag fått tillbaka alla mina besvär eftersom orsaken är kvar - sonen min ger mig irriterade och ömma bröstvårtor med småsår på hela tiden pga ett för litet tag om bröstet. Jag får tyvärr inte honom att ända sin sugförmåga så det är bara att stå ut och avlasta med sugnappar och behandla mot infektioner när det dyker upp.
    -Jag tänkte försöka kämpa på med helamning ett par veckor till innan jag börjar gå igång med mat. Förhoppningsvis så kan jag delammar ett tag till då eftersom det då kan gå längre tid mellan amningstiderna så brösten får vila fler timmar än nu. Ammar med 2-3 timmars mellanrum och det även nattetid fast han snart är 5 månader.
Svar på tråden Smärta vid amning...